2014-07-06, 15:30
Medlem
Min kära mor har precis flyttat till ett hus där det inte finns fiber utan bara kopparlinor indraget. När hon kontaktade telia för att flytta sitt bredband och telefoni till den nya adressen fick hon beskedet att det inte skulle gå.
Hennes hyresvärd gjorde en reparation på kopparnätet och efter det kunde hon, enligt telia, ha telefoni men inte bredband på den nya adressen vi telejacket.
Morsan vet ju ingenting om detta och frågade vad hon skulle göra då, och de sålde på henne ett mobilt bredband 10GB som hon nu efter bara ett par veckor har fått höja upp till 40GB för 399 kronor i månaden.
JAG tycker det låter helt omöjligt att det skulle gå att ha telefon men inte bredband via det nätet. Rätta mig om jag har fel innan jag ringer och skäller ut idioterna hos telia.
Citera
2014-07-06, 15:44
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av higinia
Min kära mor har precis flyttat till ett hus där det inte finns fiber utan bara kopparlinor indraget. När hon kontaktade telia för att flytta sitt bredband och telefoni till den nya adressen fick hon beskedet att det inte skulle gå.
Hennes hyresvärd gjorde en reparation på kopparnätet och efter det kunde hon, enligt telia, ha telefoni men inte bredband på den nya adressen vi telejacket.
Morsan vet ju ingenting om detta och frågade vad hon skulle göra då, och de sålde på henne ett mobilt bredband 10GB som hon nu efter bara ett par veckor har fått höja upp till 40GB för 399 kronor i månaden.
JAG tycker det låter helt omöjligt att det skulle gå att ha telefon men inte bredband via det nätet. Rätta mig om jag har fel innan jag ringer och skäller ut idioterna hos telia.
Så kan det vara.
Citera
2014-07-06, 15:45
Medlem
Det kan ju bero på avståndet till telestationen.
Hur som helst så klarar då min kopparlina av att ta in telefoni, bredband och kabel-TV med Telia som leverantör.
Citera
2014-07-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faaasaaan
Det kan ju bero på avståndet till telestationen.
Hur som helst så klarar då min kopparlina av att ta in telefoni, bredband och kabel-TV med Telia som leverantör.

borde det inte vara problem att ha telefon också då?
Citera
2014-07-06, 15:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av higinia
borde det inte vara problem att ha telefon också då?

Nej.

DSL funkar bara upp till några kilometer.

"Vanlig telefon", Fax och POTS-modem klara flera mil utan problem.
Citera
2014-07-06, 17:08
Medlem
Huffpuffens avatar
Det borde väl bara vara att söka upp adressen på deras hemsida? Inte alls säkert att ADSL finns tillgängligt bara för att man man kan ha fast telefoni.

Utöver avståndet till stationen så måste det dessutom finnas tillräcklig kapacitet på den. Händer rätt ofta att mindre stationer ute vid landsbygden är fulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in