2014-07-06, 13:04
Medlem
Hej, jag ligger inlagd på psyket på vårdintyg just nu och läkaren är väldigt oklar med hur länge han tänker hålla kvar mig. Problemet är att min chef nu undrar varför jag är sjuk. Första veckan sa jag att jag låg på sjukhus och inget mer, men nu vill hon veta mer. Jag skulle kunna ljuga och skylla på magproblem eller vad som helst men jag tänker att om läkaren sedan ska skriva sjukintyg om jag blir kvar en lite längre tid så kommer det ju inte att stå det jag ljugit och sagt att jag har, och chefen kommer veta att jag ljugit. Jag kan ju berätta, eller säga att jag är utbränd eller något, vilket är ett väldigt dåligt alternativ då jag fortfarande är provanställd. Vem vill anställa en så pass psykiskt sjuk att man ligger på psyket på tvång? Detaljer, om det spelar roll, är att jag varit deprimerad en längre tid, men att jag nu utreds för bipolär sjukdom och har precis börjat på tre nya mediciner. Kanske upplevs helt annorlunda när jag kommer tillbaka till jobbet och jag känner att stämpeln kommer att finnas där då trots att jag mår bättre, om jag nu gör det. Så, vad är det bästa jag kan säga?
Citera
2014-07-06, 13:12
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonclbrish
Hej, jag ligger inlagd på psyket på vårdintyg just nu och läkaren är väldigt oklar med hur länge han tänker hålla kvar mig. Problemet är att min chef nu undrar varför jag är sjuk. Första veckan sa jag att jag låg på sjukhus och inget mer, men nu vill hon veta mer. Jag skulle kunna ljuga och skylla på magproblem eller vad som helst men jag tänker att om läkaren sedan ska skriva sjukintyg om jag blir kvar en lite längre tid så kommer det ju inte att stå det jag ljugit och sagt att jag har, och chefen kommer veta att jag ljugit. Jag kan ju berätta, eller säga att jag är utbränd eller något, vilket är ett väldigt dåligt alternativ då jag fortfarande är provanställd. Vem vill anställa en så pass psykiskt sjuk att man ligger på psyket på tvång? Detaljer, om det spelar roll, är att jag varit deprimerad en längre tid, men att jag nu utreds för bipolär sjukdom och har precis börjat på tre nya mediciner. Kanske upplevs helt annorlunda när jag kommer tillbaka till jobbet och jag känner att stämpeln kommer att finnas där då trots att jag mår bättre, om jag nu gör det. Så, vad är det bästa jag kan säga?
Svårt läge, men det bästa är alltid att säga sanningen.
Du måste väl inkomma med sjukintyg till arbetsgivaren?
Citera
2014-07-06, 17:07
Medlem
Har för mig att du aldrig behöver säga till chefen varför du inte kan jobba, allt du bheöver säga är "jag kan inte jobba idag".
Detta pga anledning kan vara privat och någontin man kanske inte vill dela med sig av, som i situation.
Citera
2014-07-06, 17:53
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Har för mig att du aldrig behöver säga till chefen varför du inte kan jobba, allt du bheöver säga är "jag kan inte jobba idag".
Detta pga anledning kan vara privat och någontin man kanske inte vill dela med sig av, som i situation.
Det stämmer att du inte behöver berätta för chefen om varför du är sjuk.
Å andra sidan så kan det lätt uppstå funderingar om varför du är sjuk och varför du inte vill säga någonting.

En lösning kan vara att berätta att du fått problem med din gamla medicin och att du nu håller på med att prova en ny sort. (naturligtvis behöver du inte berätta vilka mediciner du tar och vad du medicinerar för.)
Citera
2014-07-10, 00:19
Medlem
Pungsvings avatar
Säg till chefen att du utreds för bioplär-what ever, vad det nu heter. Fråga läkaren vad det är du utreds för. Upprepa till chefen. Oroa dig inte. Du kommer få sparken ändå.
Citera
2014-07-11, 17:41
Medlem
Quarrelboys avatar
Sjukintyget behöver inte innehålla uppgift om sjukdomens art utan enbart att läkaren intygat att du just pga sjukdom inte kan arbeta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in