Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-05, 21:16
Medlem
chrilllsons avatar
Mod får gärna flytta tråd om den är felplacerad...
Kära FB:are,

Det är så att min brorson är 14 år, och vill börja importera produkter från dhgate.com och sen sälja de i Sverige. Han bad mig att kolla upp detta åt han! Kan han göra det utan att skattemasen ska börja bli fundersamma? Hur är det om han ska betala skatt? Kan han hålla på med denna verksamhet som privatperson och minderårig? Han kan ju inte starta företag eftersom han är under 16 år.

Sen är också frågan, kommer det bli lönsamt för han? Han lär väl förmodligen tjäna lite etraknäck på detta?

MVH Chrilllson
Citera
2014-07-09, 19:48
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilllson
Mod får gärna flytta tråd om den är felplacerad...
Kära FB:are,

Det är så att min brorson är 14 år, och vill börja importera produkter från dhgate.com och sen sälja de i Sverige. Han bad mig att kolla upp detta åt han! Kan han göra det utan att skattemasen ska börja bli fundersamma? Hur är det om han ska betala skatt? Kan han hålla på med denna verksamhet som privatperson och minderårig? Han kan ju inte starta företag eftersom han är under 16 år.

Sen är också frågan, kommer det bli lönsamt för han? Han lär väl förmodligen tjäna lite etraknäck på detta?

MVH Chrilllson

Inte många som svarat här inte

1) Han betalar inte skatt om han säljer som privatperson i ex Tradera, blocket mm. Man betalar endast skatt som eget företagare.

2) Har för mig att det inte ska vara några problem att sälja produkter via nätet om man är under 18, men dessa nämns vid medlemskap om så är fallet.

3) Nej, det kommer inte att bli lönsamt, inte längre..den tiden är förbipasserad. Han kommer få över så stora mängder partier att han till och med kommer gå minus på detta om det inte är något jätte sällsynt och nytt som någon annan inte kommit på och kört ut på nätet.
Citera
2014-07-09, 20:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Inte många som svarat här inte

1) Han betalar inte skatt om han säljer som privatperson i ex Tradera, blocket mm. Man betalar endast skatt som eget företagare.

Så tolkar inte jag skatteverket

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor.

Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.
Citera
2014-07-09, 22:10
Medlem
Moms och tullavgift tillkommer så räkna med att de inköpta varorna blir betydligt dyrare än du räknat med. Småbeställningar för privat bruk kan slinka igenom tullen men knappast stora beställningar.

Sedan så ska du som tidigare nämnts betala skatt på inkomsten.

Ja, det är billigt att importera fejkprodukter från Kina, de duger kanske för eget bruk men att sälja vidare är inte lönsamt. Risken att du ska bli blåst ska inte föraktas framförallt då din bror knappast har råd att förlora.

Det är väldigt många som fått upp ögonen för att man kan handla själv från Kina så kundunderlaget krymper i en snabb takt.
Citera
2014-07-10, 01:15
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
3) Nej, det kommer inte att bli lönsamt, inte längre..den tiden är förbipasserad. Han kommer få över så stora mängder partier att han till och med kommer gå minus på detta om det inte är något jätte sällsynt och nytt som någon annan inte kommit på och kört ut på nätet.

Just detta. Varje gång man är inne på tex Tradera, Ebay eller tom vissa facebook marknader så kryllar det av folk som försöker sälja varor från Kina. Vissa gör det i smyg, dvs de skriver inte ens att de är ifrån Kina, men har man scannat av DHGate så vet man i runda slängar vilka varor som kommer därifrån.

Jag har själv köpt därifrån och kan ju säga som så här. Vad som ser bra ut på bild, ser inte bra ut i verkligheten. Kvalitén är UNDER all kritik. Jag fick känslan att de bara ville skicka iväg varorna så snabbt som möjligt. Vi pratar skjortor som saknar en knapp, tydliga designmissar, dvdboxar som är väldigt slitna, varor som glöms.

Skulle ni mot förmodan hitta en marknad som inte redan har 10-15 återförsäljare i Sverige så var beredda på att tullen tar en avgift också som tar en del av eran vinstmarginal. Ibland gick paketen igenom men ibland fick man hem en räkning.

Jag hade inte gjort detta. Dropshipping var, som poängterats tidigare, en grej man kunde tjäna lätta pengar på innan, men i en tid där allt fler sitter och googlar hur man tjänar pengar hemifrån och där dropshipping nämns väldigt flitigt, så är marignalerna antingen väldigt låga, eller så kommer man göra en förlust.
Citera
2014-07-10, 02:17
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Så tolkar inte jag skatteverket

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor.

Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Företagsregistrering, SKV 418.

Kan nog inte finnas många där ute som följer den regeln, tror knappast att skatteverket har koll på dig som privatperson som säljer varor i hobbyverksamhetssyfte.

Med andra ord, så är det nästan stort sett omöjligt för skatteverket att bevisa att du sålt varor över 50000:-

Men visst, det du säger stämmer ju.
Citera
2014-07-10, 09:48
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Kan nog inte finnas många där ute som följer den regeln, tror knappast att skatteverket har koll på dig som privatperson som säljer varor i hobbyverksamhetssyfte.

Med andra ord, så är det nästan stort sett omöjligt för skatteverket att bevisa att du sålt varor över 50000:-

Men visst, det du säger stämmer ju.

Fast du missar en viktig punkt. Du ska redovisa summor även under 50K om det inte är saker för Personligt bruk. Så om du köper från Kina och säljer på blocket så sysslar man med regelbunden försäljning och skall betala skatt.
Visst kan man fuska men idag gör skatteverket faktiskt kontroller så risken finns att man åker dit även om den inte är jätte stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in