• 1
  • 2
2014-07-05, 19:09
Medlem
rex144s avatar
Flygplan av typen Piper Navaho störtade kort efter start, det fanns 12 personer ombord,
en överlede
södra Polen i närheten av Czestochowa

http://www.tvn24.pl/samolot-z-12-oso...,446670,s.html

http://www.bing.com/images/search?q=...go&FORM=IGRE#a
Senast redigerad av rex144 2014-07-05 kl. 19:14.
Citera
2014-07-05, 19:40
Medlem
elpirros avatar
varför hoppade inte dom med fallskärmar ut..?
Citera
2014-07-05, 20:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro

"...kort efter start..."

Man har en minimihöjd för fallskärmshopp, både normalt och nödhopp. Låter som att man kanske inte var tillräckligt högt för det. Vill minnas minhöjd nödhopp var 300m/1000fot från min tid som diverdriver.
Citera
2014-07-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Om det nu skedde kort efter start så hade man antagligen inte tillräckligt med höjd för att kunna använda fallskärmen.
Citera
2014-07-05, 20:14
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Bättre stanna på marken och inte syssla med farligheter.
Citera
2014-07-05, 21:24
Medlem
Surmages avatar
12 personer i en Navajo??? Det låter mycket det. Vill minnas att den tar en pilot och 7 passagerare när det är stolar i den. Det finns förvisso en lite större version för 11 pers.
Men det låter överlast och eller fel tyngdpunkt tycker jag.
Citera
2014-07-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Bättre stanna på marken och inte syssla med farligheter.
Olycksstatistiken är mycket liten med tanke på det antal hopp som görs, men visst det finns inte så mycket marginaler om något går fel. Den här typen av olyckor när hoppare dör i planet är dock mycket ovanlig.
Citera
2014-07-05, 21:43
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmage
12 personer i en Navajo??? Det låter mycket det. Vill minnas att den tar en pilot och 7 passagerare när det är stolar i den. Det finns förvisso en lite större version för 11 pers.
Antalet är väl oväsentligt, det är ju lastförmågan som är det väsentliga.

Enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-31 har den en lastförmåga på 1150 kg.

Det är väl inte helt orimligt att anta att varje person väger i snitt 90 kg med utrustning, då är vi uppe i 990kg. 160 kg bränsle borde räcka till att ta få upp dem i luften och sedan sjunka på tomgång.

Hittade lite info om det på pprune Fuel burn of 140lt per hour, taxi allowance of 20lt, and climb allowance of 3lt/1000ft works well and is very close to the mark.

Men ja, jag skulle nog satsa på att det var baktungt och gick in i stall.

Edit: Sen stod det väl 11 pers, inte 12?
Citera
2014-07-05, 21:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Olycksstatistiken är mycket liten med tanke på det antal hopp som görs, men visst det finns inte så mycket marginaler om något går fel. Den här typen av olyckor när hoppare dör i planet är dock mycket ovanlig.

Dock händer det ju. Inte 'vanligt' dock.

Sverige, omkring 2003-2004: Sju ombord, motorstopp efter start. Fyra av de sju omkom.
Finland, i våras: Elva ombord, åtta döda.
Citera
2014-07-05, 21:47
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmage

Tomvikten ligger på 1782kg och max tillåtna startvikt på 2948kg.
Det ger 1186kg till bränsle samt 1 pilot och 11 fallskärmshoppare.

Bränsle väger c:a 0,7Kg/l.

Enligt denna forumpost så ligger bränsleförbrukningen på 130-140l med 8 personer ombord.
Givetvis så blir det högre med ytterligare 4 personer ombord samtidigt som de sparar
lite vikt på att ta ut passagerarstolarna som på det här planet.

Så vad ska gissa på vad det gäller hur mycket bränsle de hade ombord? 250l?
Det är i sådana fall ytterligare 175kg i vikt. Då återstår c:a 1000g till 12 personer,
varav 11 hoppare med utrustning. Det blir c:a 83kg per person. Så det behöver inte
att ha rört sig om övervikt även om de antagligen har legat nära maxvikten.

@SilentVictory, 12 personer på planet varav 11 omkom. En person har alltså överlevt
kraschen och han ska även vara vid medvetande. Enligt artikeln i trådstarten
så skriver fallskärmshopparklubben på sin hemsida att planet tar 10 personer.
Senast redigerad av BleAivano 2014-07-05 kl. 21:52.
Citera
2014-07-05, 21:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-31 har den en lastförmåga på 1150 kg.

Det är väl inte helt orimligt att anta att varje person väger i snitt 90 kg med utrustning, då är vi uppe i 990kg. 160 kg bränsle borde räcka till att ta få upp dem i luften och sedan sjunka på tomgång.

Hittade lite info om det på pprune Fuel burn of 140lt per hour, taxi allowance of 20lt, and climb allowance of 3lt/1000ft works well and is very close to the mark.

Jo, man kör normalt med alla säten borta. Dock brukar hopparna vara välutbildade på att sprida sig jämnt framför/bakom vingen. Känns dessutom som ren självbevarelsedrift att kolla att de sköter sig. Tyngdpunktsproblem vid hoppverksamhet, sker oftare i sb med uthoppet. Då bör flera hinna hoppa under förloppet mht att de redan är vid dörren och öjden är hög.

Får jag gissa, motorproblem kanske? Rent generellt, att flyga med reservprestanda är en dålig affärside så man tar så många hoppare det går upp till maxvikt(MTOW). Ett litet räknefel/guesstimate och man är lite väl tung. Får man motorstopp på låg höjd en varm sommardag kan det vara kärvt att åka vidare ?
Citera
2014-07-05, 21:50
Medlem
Surmages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Edit: Sen stod det väl 11 pers, inte 12?
Förvisso sant vad det gäller last. Jag försökte bara ge en bild av vad den normalt används till. Sen var det väl 11 döda och en överlevande. Typ 12 alltså. Men jag säger som du. Baktungt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in