Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-07-05, 12:39
Medlem
Revelationss avatar
Hej!

I Januari 2013 bestämde jag mig att köpa en riktigt bra dator på 36 månader avbetalning (via WASA kredit). Datorn kostade ca 30.000:-, men totalt skulle jag fått betala runt 35.000:-
Jag började betala 991:- varje månad, dock i början av 2014 höjde dem månadsavgiften med 150:-. Deras förklaring var att första året var det räntefritt, men efter det börjar de ta ut ränta.

Efter ett tag tyckte jag att beloppet sänks mindre än vad jag betalar, så jag kontaktade WASA och frågade vad händer. Fick veta att de lägger på 300:- i ränta VARJE månad.

Jag har egentligen aldrig tagit lån innan eller köpt något på avbetalning, men det här låter inte riktigt klokt.
Försöker WASA kredit lura mig eller är det så det fungerar?
Citera
2014-07-05, 12:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Försöker WASA kredit lura mig eller är det så det fungerar?

Jag, garanterar att det här med räntefritt under de första tolv månaderna står väl beskrivet i kreditvillkoren. Så nej, de försöker inte "Blåsa dig". Det är ganska vanligt med 12-15% årsränta efter det första året. Samt, såklart, 19-49kr "administrationsavgift" varje månad.

Du borde kanske ha läst villkoren lite mer noggrannt dock?
Senast redigerad av EckiEcki 2014-07-05 kl. 12:44.
Citera
2014-07-05, 13:04
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Köper man något på avbetalning så bör man läsa igenom villkoren ordentligt. Det slutar nästan alltid med att man gör en riktigt dålig affär.
Citera
2014-07-05, 13:43
Medlem
För mig är det helt otänkbart att någonsin köpa nånting på avbetalning, om det inte gäller ens bostad. Men det hjälper ju inte dig nu. Antar dock att det är som det ska.
Citera
2014-07-05, 13:44
Medlem
Varför läste inte TS villkoren för lånet? Man kan ju knappast bli förvånad över att kreditbolagen vill tjäna så mycket pengar det bara går.
Se det som lärpengar, läs avtalen nästa gång, eller ännu hellre...spara ihop pengarna istället för att låna.
Citera
2014-07-05, 15:39
Medlem
Revelationss avatar
Tack.

Som sagt, har aldrig köpt något på avbetalning innan, tänkte att slutsiffran som landade på 35k är vad jag kommer betala under 3 årig period.
Citera
2014-07-05, 15:45
Medlem
Bajsfacistens avatar
Någonting som TS kan tänka på är något som heter effektiv ränta. Dvs är det du betalar i ränta och avgifter.

Effektiv ränta är ett sätt för att enklare jämföra olika krediter oavsett om kreditgivaren kallar det ränta eller avgifter.
Citera
2014-07-05, 16:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Tack.

Som sagt, har aldrig köpt något på avbetalning innan, tänkte att slutsiffran som landade på 35k är vad jag kommer betala under 3 årig period.

Det måste du kolla i dina papper. Vad har du för ränta och vad betalar du av/månad och under hur lång tid. Kolla även om det finns andra avgifter vilket är mycket vanligt.

En grov gissning är att du betala minst 10-20K i avgifter och ränta under dina tre år.
Citera
2014-07-05, 17:24
Medlem
Citat:
Tack.

Kan ju vara en idé att börja spara lite pengar för att kunna lösa lånet i förtid, om det är möjligt.
Citera
2014-07-05, 18:25
Medlem
Bbobis avatar
Effektiva räntan ska väll innehålla samtliga räntor och avgifter? Det är väll ändå den man ska utgå ifrån tycker jag. Annars lätt att ha bra ränta men höga avgifter för.att luras.

Jag har haft billån hos dem. 3 månader betalningssätt. Sedan har endast månadskostnaden minskat iom att min ränta sänkts under löptiden. Aldrig dyrare.

Wasa kredit ägs av länsförsäkringar. Ett företag som har min tillit.
Citera
2014-07-05, 19:54
Bannlyst
ja du är lurad om du köper en dator för 30 k när du kan få en bra för 10k.
Citera
2014-07-06, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
ja du är lurad om du köper en dator för 30 k när du kan få en bra för 10k.

Reagerade också på detta. Jag köpte en mid/highend-dator i november förra året för omkring 10 000 kr. Vad har egentligen TS för behov som rättfärdigar ett köp på över det tredubbla?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in