2014-07-03, 21:52
Medlem
Mellems avatar
Tänkte mig använda sig av expertisen här

Skulle vilja ha hjälp av att räkna ut vinstskatten och hur mycket pengar man har kvar att lägga på nästa bostad. Det här med ekonomi är inte min starka sida, så hoppas ni kan förklara för mig hur man ska räkna, om man räknat rätt osv

Bostaden som jag har sålt fick man genom ett gåvobrev från mina föräldrar. Min mor
köpte bostaden för 72 000. Jag fick 1 650 000 vid försäljningen av bostaden.

Jag har räknat så här:

1 650 000-72 000=1 578 000

Vinsten är 1 578 000

1 578 000*0,22=347 160 vinskatt

I mitt fall får jag dra av kostnader för material vid förbättringar och mäklar arvode. Det är på ca: 120 000. 347 160 (vinst skatt) - 120 000 (avdrag)

1 578 000 (vinsten) - 227 160 (vinst skatt efter alla avdrag)=1 350 840 är den summan som man har kvar efter vinstskatten

Funderar ska man ta bort kostnaden för mäklaren arvode (40 000) på dem 1 350 840?

Har man räknat ut rätt eller är man helt fel ute? Kanske inte är den enklaste texten att läsa och räkna ut . Har svårt att skriva enkla och tydliga inlägg, får ord ångest när man ska skriva inlägg här, eller starta ett ämne

Tack på förhand
Citera
2014-07-03, 22:00
Medlem
Fopolls avatar
Ditt underlag för beskattning blir
+1650
-72
-120
= 1458

X 22 % skatt

= 321 tkr i skatt

Ditt avdrag på 120 tkr minskar underlaget för skatt, inte själva skatten direkt.
Citera
2014-07-03, 22:46
Medlem
Mellems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
+1650
-72
-120
= 1458

X 22 % skatt

= 321 tkr i skatt

Ditt avdrag på 120 tkr minskar underlaget för skatt, inte själva skatten direkt.

Okey då hade jag räknat lite fel då, tack Fopoll

Tänkte ta upp ett annat kring detta, funderingar

Vinstskatten var högre än jag trodde sjukt mycket pengar som går till skatt

Det är bara acceptera den stora summa som går till skatt, inget man kan göra för att få ner den.

Eller var det något man kunde ha gjort när man tog över/fick bostaden för minska på/få ner vinstskatten?

Min förra sambo föreslog att vi skulle skrivit på ett köpekontrakt/papper att vi köpt bostaden, men då skulle mina föräldrar fått betala vinstskatten eller har jag fel?
Citera
2014-07-03, 23:25
Medlem
Du får också göra avdrag för kapitaltillskott, dvs amorteringar på föreningens lån. På kontrolluppgiften från föreningen efter försäljningen ska det finnas uppgift om hur mycket det är. Googla på kapitaltillskott om du vill veta mer.
Citera
2014-07-03, 23:34
Medlem
Läs också på om uppskov på skatteverkets hemsida.
Citera
2014-07-03, 23:48
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellem
Min förra sambo föreslog att vi skulle skrivit på ett köpekontrakt/papper att vi köpt bostaden, men då skulle mina föräldrar fått betala vinstskatten eller har jag fel?

Ja, dina föräldrar hade då fått skatta för deras vinst istället. Och ni hade behövt pröjsa för lägenheten och kanske därmed behövt ta lån osv. Typ ett nollsummespel.

Var inte så rädd för att skatta för en vinst - det betyder ju bara att du realiserat en uppgång. Folk i allmänhet verkar hellre vilja att värdet inte ska öka så mycket bara för att skatten ska bli lägre
Citera
2014-07-04, 03:42
Medlem
Mellems avatar
Citat:
Ja, dina föräldrar hade då fått skatta för deras vinst istället. Och ni hade behövt pröjsa för lägenheten och kanske därmed behövt ta lån osv. Typ ett nollsummespel.

Var inte så rädd för att skatta för en vinst - det betyder ju bara att du realiserat en uppgång. Folk i allmänhet verkar hellre vilja att värdet inte ska öka så mycket bara för att skatten ska bli lägre

Nyfiken på det du skriver om att inte vara rädd för att skatta
för en vinst, meningen som kommer efter. Skulle du kunna utveckla/förtyda det mer.
Är lite trög samt osäker på vad folk menar. Har sen inte
det rika ordförrådet
Citera
2014-07-04, 07:41
Medlem
Det viktiga här nu när bostadsrätten redan är såld är vilka alternativ du har. Du kan antingen skatta för försäljningen nästa år eller söka uppskov om du köper en ersättningsbostad (Obs gäller inte fritidshus) och att du sätter dig in i vad som passar dig bäst. Du får se upp med reglerna där bl a kan det ha betydelse om du köper ersättningsbostaden tillsammans med någon och köpeskillingens storlek.
Citera
2014-07-04, 10:13
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellem
Nyfiken på det du skriver om att inte vara rädd för att skatta
för en vinst, meningen som kommer efter. Skulle du kunna utveckla/förtyda det mer.
Är lite trög samt osäker på vad folk menar. Har sen inte
det rika ordförrådet

Så fort något ökar i värde ökar också den latenta (underliggande) skattekostnaden på vinsten. I ditt exempel är skattesatsen rakt 22,0 % hela vägen från första till sista vinstkronan. Det innebär att det du köpt för 1000 pengar och ökat till 2000 pengar i värde endast tillhör dig med 1000 + (1-0,22) x 1000 = 1780 pengar. Alltså får du betala 220 pengar i skatt. Tråkigt? Ja, kanske men så är ju reglerna. Skulle värdet öka med ytterligare 1000 pengar till 3000 så får du ju betala totalt 440 pengar i skatt. Buhu buhu? Ja, kanske. Men hallå, du har ju själv blivit ytterligare 780 pengar rikare! Skulle värdet istället helt plötligt innan du hinner sälja (realisera, ta hem vinsten) sjunka från 3000 ner till 1500 pengar så har du ju missat chansen att sälja när värde var som högst vilket blir mindre pengar till dig, men också lägre skatt på vinsten, som nu bara blir 500 och därmed 110 pengar i skatt.

Förstår du tanken? Folk hänger upp sig på skatten istället för att ta hem (realisera) sin värdeökning.
Citera
2014-07-04, 22:28
Medlem
Citat:
+1650
-72
-120
= 1458

X 22 % skatt

= 321 tkr i skatt

Kan han verkligen dra av 72? Det är inte en utgift han haft.
Citera
2014-07-05, 00:39
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kan han verkligen dra av 72? Det är inte en utgift han haft.

Ja, i och med att bostaden övertogs som gåva så övertas gåvogivarens anskaffningsvärde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in