2014-07-03, 13:53
Medlem
Kollat av alla de större bankerna och enbart Skandiabanken kan erbjuda 2,20% med lågt amorteringskrav.

Fick ca 2,1% hos SEB efter möte hos dem men de krävde rak amortering av lånet på 50 år vilket inte känns helt rimligt.

Kort info om mig och min sambo:

55 000 brutto gemensamt varje månad

Enda andra skulder är till CSN (kostar oss ca 3000:- månad)

Kontantinsats på 700 000

Önskar låna 3 300 000

Någon som har en känsla för en bank som kan erbjuda bra vilkor med våra uppgifter i åtanke?

Idag sänkte ju tillråga på allt Riksbanken räntan räntan, tankar om detta?
Citera
2014-07-03, 14:08
Medlem
Fopolls avatar
Sänkningen av reporäntan var väntad så bankerna hade redan justerat och anpassat sig till läget som råder nu, så förvänta dig inga större sänkningar av bolåneräntorna.

Klarar ni räntekostnader på 15-20 tkr per månad exklusive amortering så är det väl lugnt.
Citera
2014-07-03, 15:54
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djösh
Kollat av alla de större bankerna och enbart Skandiabanken kan erbjuda 2,20% med lågt amorteringskrav.

Fick ca 2,1% hos SEB efter möte hos dem men de krävde rak amortering av lånet på 50 år vilket inte känns helt rimligt.

Kort info om mig och min sambo:

55 000 brutto gemensamt varje månad

Enda andra skulder är till CSN (kostar oss ca 3000:- månad)

Kontantinsats på 700 000

Önskar låna 3 300 000

Någon som har en känsla för en bank som kan erbjuda bra vilkor med våra uppgifter i åtanke?

Idag sänkte ju tillråga på allt Riksbanken räntan räntan, tankar om detta?
Har hört att SEB har börjat kräva 50 års amortering på alla nya bolån, vilket för er skulle innebära 5 500 kr i månaden i amortering. Jag kan förstå att det känns mycket. Hur mycket har ni tänkt er att amortera?
Citera
2014-07-04, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Har hört att SEB har börjat kräva 50 års amortering på alla nya bolån, vilket för er skulle innebära 5 500 kr i månaden i amortering. Jag kan förstå att det känns mycket. Hur mycket har ni tänkt er att amortera?

Tänkte och hoppades ungefär 3000 kr i månaden i amortering.
Citera
2014-07-04, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Sänkningen av reporäntan var väntad så bankerna hade redan justerat och anpassat sig till läget som råder nu, så förvänta dig inga större sänkningar av bolåneräntorna.

Klarar ni räntekostnader på 15-20 tkr per månad exklusive amortering så är det väl lugnt.

Ok ja det var ju väntat så du kan ha en poäng i det du säger. Hur tänker du med 15-20 000 i månaden?
Citera
2014-07-04, 09:47
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djösh
Ok ja det var ju väntat så du kan ha en poäng i det du säger. Hur tänker du med 15-20 000 i månaden?

Å andra sidan var kanske inte just en sänkning med 0,5 %-enheter väntad, så lite lägre ränta kan man nog förvänta sig. Läste precis att SvD:s räntepanel menar att duktiga prutare skulle kunna sikta på 1,75 % i ränta (rörlig, 3 mån). Beror ju såklart även på prutarens situation i övrigt.

På ett lån på 3,3 Mkr kan räntekostnaden mycket väl kunna bli 15-20 tkr per månad om några år - med eller utan ränteavdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in