2014-06-29, 20:54
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Alltså svenska företag som erbjuder tjänster för att klara massinvandringen är inte bara verksam i den sektorn. Man är med över allt. I regel är det riskkapitalbolag som också driver företag inom rederi, transport, klädindustri eller högteknologi. Vissa satsar även på så skilda saker som duschkabiner, leksaker, filmbolag eller byggföretag. Även banker är inblandade. Allt hänger ihop. Massinvandring är således ingen separat del, utan en del i en större målsättning som syftar till att kunna kontrollera politiken till sin egen fördel.

Svenskt näringsliv bullrade och bråkade som mest under 70- och 80-talet om hur hemskt mycket offentlig sektor och välfärd kostar samt hur höga skatterna var för att bekosta detta. Då var man utanför. Nu är man själv med och styr offentlig sektor och kan tjäna sig en stor hacka på den. De negativa konsekvenserna med massinvandring kan också det bli ett sätt att utveckla sin bransch. Vaktbolag är redan alla privata, privata bolag som sköter personskydd ökar markant. Det talas om att vardagsbrotten allt mer ska drivas av privata aktörer. Med särskild restriktion förstås. Att det sker försämringar i skolresultaten är heller inga problem. Nu finns företag som sköter läxhjälp hemma. Und så weiter.

Detta den ekonomiska aspekten. Karriärmässigt, alltså den del där media och politiker kommer in, är ett intressant ämne. Då välfärdsföretag nu växt till stora koncerner öppnas möjligheter för makteliten och etablissemanget. En person som har en hög befattning inom ett stort välfärdsföretag kan naturligtvis byta upp sig till en vd-post inom en kommunal sektor, för att sedan avancera ytterligare och bli generaldirektör för en stor statlig myndighet. Det omvända förhållandet råder givetvis också. Större chefer eller politiker inom kommun och landsting, ledande journalister inom större mediekoncerner kan söka chefspositioner inom större välfärdsföretag eller bolag som hanterar dessa. Sammantaget får vi ett galet stort samförstånd inom ett etablissemang och som gör att alla strävar efter samma sak. Oavsett politisk hemvist.

Det är så du ska tolka varför Tove Lifhendahl skriver som hon gör. Hon utelämnar besvärlig fakta och serverar istället goda exempel med fri rörlighet. Precis som om fri rörlighet för studenter och personer med spetskompetens skulle upphöra bara för att man stoppade massinvandring och förbjöd tiggeri. Detta sägs inte rakt ut, men det är antydningar om att så skulle vara fallet, något som jag tycker är extremt ohederligt av en så kallad intellektuell. Det som skapar frustration är inte bara samhälleliga konsekvenser. Istället är det mer att man försöker skapa någon slag idé om att Sverige med ett etniskt folk har upphört där vi bara är anonyma medborgarna i en surrealistisk och tillskruvad statsbildning och att vi är för evigt förpliktigade att bekosta försörjning av allt fler som kommer hit.
Som en karbonkopia på hur det ser ut i USA där chefen för livsmedelsverket har arbetat för Monsanto.
Citera
2014-06-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Alltså svenska företag som erbjuder tjänster för att klara massinvandringen är inte bara verksam i den sektorn. Man är med över allt. I regel är det riskkapitalbolag som också driver företag inom rederi, transport, klädindustri eller högteknologi. Vissa satsar även på så skilda saker som duschkabiner, leksaker, filmbolag eller byggföretag. Även banker är inblandade. Allt hänger ihop. Massinvandring är således ingen separat del, utan en del i en större målsättning som syftar till att kunna kontrollera politiken till sin egen fördel.

Svenskt näringsliv bullrade och bråkade som mest under 70- och 80-talet om hur hemskt mycket offentlig sektor och välfärd kostar samt hur höga skatterna var för att bekosta detta. Då var man utanför. Nu är man själv med och styr offentlig sektor och kan tjäna sig en stor hacka på den. De negativa konsekvenserna med massinvandring kan också det bli ett sätt att utveckla sin bransch. Vaktbolag är redan alla privata, privata bolag som sköter personskydd ökar markant. Det talas om att vardagsbrotten allt mer ska drivas av privata aktörer. Med särskild restriktion förstås. Att det sker försämringar i skolresultaten är heller inga problem. Nu finns företag som sköter läxhjälp hemma. Und så weiter.

Detta den ekonomiska aspekten. Karriärmässigt, alltså den del där media och politiker kommer in, är ett intressant ämne. Då välfärdsföretag nu växt till stora koncerner öppnas möjligheter för makteliten och etablissemanget. En person som har en hög befattning inom ett stort välfärdsföretag kan naturligtvis byta upp sig till en vd-post inom en kommunal sektor, för att sedan avancera ytterligare och bli generaldirektör för en stor statlig myndighet. Det omvända förhållandet råder givetvis också. Större chefer eller politiker inom kommun och landsting, ledande journalister inom större mediekoncerner kan söka chefspositioner inom större välfärdsföretag eller bolag som hanterar dessa. Sammantaget får vi ett galet stort samförstånd inom ett etablissemang och som gör att alla strävar efter samma sak. Oavsett politisk hemvist.

Det är så du ska tolka varför Tove Lifhendahl skriver som hon gör. Hon utelämnar besvärlig fakta och serverar istället goda exempel med fri rörlighet. Precis som om fri rörlighet för studenter och personer med spetskompetens skulle upphöra bara för att man stoppade massinvandring och förbjöd tiggeri. Detta sägs inte rakt ut, men det är antydningar om att så skulle vara fallet, något som jag tycker är extremt ohederligt av en så kallad intellektuell. Det som skapar frustration är inte bara samhälleliga konsekvenser. Istället är det mer att man försöker skapa någon slag idé om att Sverige med ett etniskt folk har upphört där vi bara är anonyma medborgarna i en surrealistisk och tillskruvad statsbildning och att vi är för evigt förpliktigade att bekosta försörjning av allt fler som kommer hit.
Det var en av de mer konspiratoriska inläggen jag sett på länge. (Och då får jag ändå läsa mycket konspiratoriskt om FED och räddning av banker mm).

Men om jag tolkar rätt så gäller detta iaf inte de större företagen. Hans Vestberg på Ericsson som måste sälja för knappt en miljard om dagen slipper väl sitta i möten om hur någon ska nasa bostäder till migrationsverket och tjäna några kronor på det. Eller måste han tacka nej till möte med AT&T:s ledning och göra det.

Jag antar tills vidare att detta inte gäller Large Cap.

Men vilka ömmar Svenskt Näringsliv för. Är det de som omsätter mest och skall dra in exportinkomster så vi inte åker tillbaka till medeltiden. Eller är det några småskuttar som nasar boende åt migrationsverket. Eller hamids pizzeria som ska kunna få sin kusin anställd så att de initierade massinvandringskonspirationen ska kunna få sig en lunch 50 öre billigare.

Jag får inte riktigt saker att gå ihop ekonomiskt. Och det borde det göra för de här personerna. (Hade det varit Mp+V+Fi är det tvärtom. Då går aldrig något ihop ekonomiskt).

Jag provar med ett annat resonemang. Vi har en viss BNP. Det sysselsätter ett antal chefer på en viss nivå. Uppnår vi högre BNP via invandring? Ja, om det är kvalificerade individer som man gör i Schweiz. Eller genom att de arbetar som i Singapore. (I dessa två fall stiger BNP per capita).
Men genom att importera bidragstagare, analfabeter och kriminella? (Högre skatt, högre försäkringspremie, sämre samhällsservice, mer problem med kriminalitet).
Då får någon i så fall visa det. Däremot får vi minskad BNP per capita, med närmast säkerhet.

Med minskad BNP per capita får de konspirerande cheferna det sämre. Det hjälper inte att de är chefer.
Även med ökande BNP och minskad BNP per capita blir det sämre för konspiratörerna.

Dessutom får man visa varför de driftiga personerna som säljer boende till migrationsverket nödvändigtvis måste ägna sig åt det. Varför har Svenskt näringsliv kommit på att det är den näringsgren som de skall ägna sin möda och energi åt?
Nej, det finns inget vett, sans eller rationalitet i detta.

Detta kan ju eventuellt var lite mer framgångsrikt. http://www.tail-f.com/ Tail-f, svensk firma i SDF-branschen. Kan gå bra iom att många stamnät behöver uppgraderas. Verkar nu säljas till Cisco. Tror ni den firman kunde starta utan riskkapital från ett riskkapitalbolag?

Nej. Ska vi ha några nya svenska företag som förmår att dra in exportinkomster behöver vi en kompetent och fungerande riskkapitalnäring.

Har tail-f lätt att hitta kompetent personal?
Har försäljningen till Cisco något att göra med att dom ser det som ett steg för att överleva? Och inte bli utkonkurrera av någon med bättre kompetens och kapitalförsörjning.
Tänker ni öht i sådana termer?
Citera
2014-06-29, 21:57
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
...
Men vilka ömmar Svenskt Näringsliv för. Är det de som omsätter mest och skall dra in exportinkomster så vi inte åker tillbaka till medeltiden. Eller är det några småskuttar som nasar boende åt migrationsverket. Eller hamids pizzeria som ska kunna få sin kusin anställd så att de initierade massinvandringskonspirationen ska kunna få sig en lunch 50 öre billigare
...
You tell me!

Varför ägnar sig hela Timbro åt grupprunk över invandring som sänker BNP/capita?
Varför stödjer Timbro både i ord och handling det som "TheLucky" beskriver?

Självklart har du rätt i att varken vi eller näringslivet blir rikare av massa nettobidragstagare som röstar rött. Men vad har du rökt när du uppfattat att Timbro inte kämpar för att behålla just en "generös migration" som gör oss alla fattigare?

Vet du hur mycket Markus Uvell och Tove Lifvendal blåljuger för att bibehålla den inslagna vägen?
Citera
2014-06-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
...så är det långsökt av dig att tro, att en majoriet av "svenne banan" inte blir vilseledd av DNs senaste formulering.
Nej det är inte långsökt och jag har rett ut ovan precis vad jag kommenterade på. Det borde inte kunna missförstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Gemene man *detaljanalyserar* knappast skillnaden mellan ordvalet i dessa formuleringar utan lägger marker till uppgiften sju år, som återkommande trummas ut.
Och det innebär att Svenne Banan svär över att ha fått betala deras uppehälle i sju år. Eller *detaljanalyserar* han ordvalet och kommer fram till något annat?

Svenne Banan lär notera att det driver runt folk som han får försörja. Det visste Svenne Banan redan på 70-talet. Detta är ingen ny företeelse.
Men Svenne Banan har mycket han ska vara upprörd över. Att bankerna har extremt höga räntor på hans bolån. Och att direktörerna har för höga löner. (Och att fundera över varför foppa och Zlatan inte har det. Och det tar en del möda). Och över att de besuttna villaägarna slipper fastighetskatten. Och att höginkomsttagarna borde betala högre skatt. Och de onda riskkapitalisterna. Etc.

Men mycket av detta kommer ju (S) och (V) att rätta till, så Svenne Banan lägger sin röst på de på valdagen. Dom kommer ju att göra Sverige mer likt Schweiz, eller hur?
Citera
2014-06-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Varför ägnar sig hela Timbro åt grupprunk över invandring som sänker BNP/capita?
Varför stödjer Timbro både i ord och handling det som "TheLucky" beskriver?
Har ni frågat dom?

Och svarar dom något dravel om att man ska hjälpa andra, så frågar ni varför dom inte ordnar det som ett enskilt initiativ då. Dvs ordnar insamling så att skattebetalarna inte behöver betala ett öre.

Sviktar dom på svaret det minsta så frågar man bara om man kommit fel och hamnat hos kommunisterna. Att hjälpa andra är ingen uppgift för det offentliga, det är en uppgift för den enskilde. Staten får ta hand om samhällsservice som försvar och rättsväsen.

Vad svarar dom på det?
Citera
2014-06-30, 01:32
Medlem
Citat:
Jag tittade igenom länkarna men vad jag kan se är de kliniskt rena på något som helst spår av att Svenskt Näringslivs organisationer skulle omhulda detta.

Länkarna exemplifierade den extrema lönsamheten för privata företag inom den typen av verksamhet, vilket jag också påpekade i texten ovanför länkarna.

Att Svensk Näringsliv / TImbro är omhuldare av massinvandring är däremot okontroversiellt. Ett exempel är Stefan Fölsters utanförskapsrapport och det finns fler exempel som andra nämnt i denna tråd bl a.

Citat:
Och mycket riktigt ser vi inget spår av några sänkta lönenivåer i kollektivavtalen. Och tanken på att det skulle hända är helt befängd. Vi har fackföreningar som öppen medger att de strejkar för högre löner och säger att de är mycket väl medvetna om att det leder till ökad arbetslöshet bland deras medlemmar.

Så nej, det är inget motiv.

Lönekostnaderna har redan sänkts m h a skattesubventioner (vilket jag redan skrev i mitt svar till dig) och hade inte EU skjutit ned förslaget om s k "Nystartszoner" så hade ytterligare skattesubventioner införts av Alliansen.

Citat:
Om du menar att det inte stämmer får du väl peka på vad i så fall. Att referera till en grammofonskiva som hakat upp sig i flera år (som krispiga krämen beskriver det) är inte så informativt.

Jag brukar peka på Schweiz ibland. Är det din uppfattning att Timbro & Co ser med fasa på Schweiz?
Och ser de med fasa på Singapore?
Schweiz har legat över oss i BNP per capita och fortsatt framgångsrikt med det. Där finns också en stor mängd utlänningar. Men de är där för att arbeta. Har nu denna stor mängd arbetskraftsinvandrare sänkt lönenivåerna i Schweiz?
Singapore har kört om Sverige i BNP per capita, från att ha legat långt under. Är det något vi ser med fasa på?

Och av någon anledning så valde du att varken svara eller beröra de frågor jag ställde i det du citerade.

Hur Timbro & Co ser på Schweiz, Kanada och Australien vet enbart de själva. Däremot, om man granskar deras "politik" så är det inte dessa länders system som Timbro & Co (samma sak gäller Alliansen och S+V+MP) försöker kopiera.

Återigen, det är inte den högt kvalificerade arbetskraftsinvandringen som är problemet, den är dessutom önskvärd. Det är den låg/okvalificerade flyktinginvandringen som är det stora problemet.

Dessutom talar skillnaden i "volymerna" mellan högt kvalificerad arbetskraftsinvandring och flyktninginvandringen sitt tydliga språk (typ en faktor 50x - 100x) om vad det är som är attraktivt med att komma till Sverige (och därmed politikens prioriteringar).

Citat:
Det var en av de mer konspiratoriska inläggen jag sett på länge. (Och då får jag ändå läsa mycket konspiratoriskt om FED och räddning av banker mm).

Men om jag tolkar rätt så gäller detta iaf inte de större företagen. Hans Vestberg på Ericsson som måste sälja för knappt en miljard om dagen slipper väl sitta i möten om hur någon ska nasa bostäder till migrationsverket och tjäna några kronor på det. Eller måste han tacka nej till möte med AT&T:s ledning och göra det.

Jag antar tills vidare att detta inte gäller Large Cap.

Det är självklart ingen konspiration utan helt enkel logisk vinstmaximering och riskminimering.

Och nej, det gäller givetvis inte högteknologisk industri, oavsett storlek.

Sverige är dessutom ett utomordentligt bra exempel på hur enbart fri arbetskraftsinvandring INTE resulterar i att man attraherar de bästa ingenjörerna/teknikerna/ledarna utan är mest attraktivt för städare och restaurangpersonal.

Citat:
Men vilka ömmar Svenskt Näringsliv för. Är det de som omsätter mest och skall dra in exportinkomster så vi inte åker tillbaka till medeltiden. Eller är det några småskuttar som nasar boende åt migrationsverket. Eller hamids pizzeria som ska kunna få sin kusin anställd så att de initierade massinvandringskonspirationen ska kunna få sig en lunch 50 öre billigare.

Återigen, vilka Svenskt Näringsliv ömmar för vet endast de själva. Såvida du inte kan läsa deras tankar får du nöja dig med att analysera deras utspel vilka frågor som de driver samt vilka positioner som försvaras.

Citat:
Detta kan ju eventuellt var lite mer framgångsrikt. http://www.tail-f.com/ Tail-f, svensk firma i SDF-branschen. Kan gå bra iom att många stamnät behöver uppgraderas. Verkar nu säljas till Cisco. Tror ni den firman kunde starta utan riskkapital från ett riskkapitalbolag?

Nej. Ska vi ha några nya svenska företag som förmår att dra in exportinkomster behöver vi en kompetent och fungerande riskkapitalnäring.

Har tail-f lätt att hitta kompetent personal?
Har försäljningen till Cisco något att göra med att dom ser det som ett steg för att överleva? Och inte bli utkonkurrera av någon med bättre kompetens och kapitalförsörjning.
Tänker ni öht i sådana termer?

Jag har absolut inga problem med riskkapital, tvärtom. Det är en absolut nödvändighet för Sveriges framtida konkurrenskraft och framtid som högteknologisk industrination.

En fara med den nuvarande politiken som jag också påpekat tidigare är riskkapitalets fokus på "low hanging fruit" d v s "vinster i välfärden" istället för högteknologi.
Citera
2014-06-30, 06:57
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Har ni frågat dom?

Och svarar dom något dravel om att man ska hjälpa andra, så frågar ni varför dom inte ordnar det som ett enskilt initiativ då. Dvs ordnar insamling så att skattebetalarna inte behöver betala ett öre.

Sviktar dom på svaret det minsta så frågar man bara om man kommit fel och hamnat hos kommunisterna. Att hjälpa andra är ingen uppgift för det offentliga, det är en uppgift för den enskilde. Staten får ta hand om samhällsservice som försvar och rättsväsen.

Vad svarar dom på det?
Jag tror det är du som är svaret skyldig. Det är du som hävdar att svenskt näringsliv inte är intresserande av tärande invandring. När jag skrev "Varför" i mitt inlägg så visste jag inte att du led av aspberger och därmed skulle haka upp dig på den bokstavliga frågan.

Min fråga till dig var retorisk i form av konstateranden att Timbro (som väl skall betrakta som opininionsbildare för svenskt näringsliv?) i ord och handling verkar för just tärande invandring.
Citera
2014-06-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Jag tror det är du som är svaret skyldig. Det är du som hävdar att svenskt näringsliv inte är intresserande av tärande invandring. När jag skrev "Varför" i mitt inlägg så visste jag inte att du led av aspberger och därmed skulle haka upp dig på den bokstavliga frågan.

Min fråga till dig var retorisk i form av konstateranden att Timbro (som väl skall betrakta som opininionsbildare för svenskt näringsliv?) i ord och handling verkar för just tärande invandring.
Håller med. Såsom själv verkande i näringslivet anser jag att Timbro och näringslivsorganisationerna är ett skämmar pack. Samma ängsliga kulturmarxistiska fingerviftande i sin propaganda som många partier hänger sig åt. Jag vill på inget sätt bli associerad eller representerad av dessa destruktiva pajaser. Precis som M stod de inte längre ut med den journalistiska vänsterkritiken utan de ville desperat framstå som "goda" utåt, men det är samma gamla mål som alltid som nu ska nås genom omvägen av bananlandsifiering/arabisering av Sverige. Jag hoppas de ansvariga på Timbro och näringslivsorganisationerna blir av med både jobb och pension pga av inkompetens och kortsiktigt tänkande.
Citera
2014-06-30, 09:09
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Har ni frågat dom?

Vad svarar dom på det?

Från Timbro och Migro finns flera citat att hämta. Det handlar om allt från hur invandringen motverkar överdriven socialstat till det moraliskt eftersträvansvärda med kåkstäder runt Stockholm. Men vi kan också kolla vad Svenskt Näringsliv själva säger. I december 2013 publicerade Svenskt Näringsliv en "motannons" strax efter Arnstberg och Sandelins annons för sin invandringskritiska bok. I annonsen vill Svenskt Näringsliv informera om "invandringens fördelar för Sverige". Nio fördelar nämns som vi kan betrakta som argument för svensk invandringspolitik:

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskt Näringsliv
1. Från mitten av 1800-talet fram till 1920-talet flyttade 1,3 miljoner svenskar från Sverige. Många flydde undan svält, nöd och religiös förföljelse, på samma sätt som många av de människor som kommer till Sverige i dag. Vi föredrog att kalla dem emigranter och nybyggare. Det är så vi vill se de som kommer hit i dag.

På vilket sätt "nybyggare" är en "fördel" framgår inte, inte heller hur 1800-talets svenska utflyttare kan jämföras med dagens invandring under etiketten "nybyggare". På vilket sätt är bidragstagare och tiggare "nybyggare", till exempel?

Citat:
2. Av de som invandrade till Sverige i fjol var hemvändande svenska medborgare den enskilt största gruppen, knappt 20 500 personer. Andra större grupper var arbetskrafts- invandrare, flyktingar, studenter, anhöriginvandrare och adoptivbarn.

3. Majoriteten av dem som fick uppehållstillstånd under 2012 lever inte på bidrag, enligt officiell statistik från SCB och Migrationsverket. Det är t.ex. arbetskraftsinvandrare, studenter, EES/EU-medborgare och deras anhöriga som oftast har en försörjning när de kommer till Sverige.

Punkt 2 är irrelevant så länge man inte har alla data framför sig. Punkt 3 är infantil eftersom någorlunda initierade invandringskritiker inte tror att majoriteten av alla som invandrar till Sverige lever på bidrag. Samtidigt är punkten intressant eftersom den visar att bidragsinvandring förekommer, och man antyder att bidragsinvandringen handlar om de invandrare som inte hör till EU-medborgare. Att majoriteten av svenskt socialbidrag idag går till "utrikes födda" (SCB) väljer Svenskt Näringsliv av någon anledning att inte nämna.

Citat:
4. 1,6 miljoner människor i Sverige väntas gå i pension mellan 2010 och 2025, enligt Ar- betsförmedlingen. Det betyder att vi får arbetskraftsbrist på många håll i landet, vilket bland annat drabbar vården och omsorgen. För att upprätthålla en fortsatt god välfärd behövs mer arbetskraftsinvandring.

För det första har 40-talisterna (Nuders "köttberg") nu gått i pension. Trots det syns ingen arbetskraftsbrist på horisonten. Tvärtom är arbetslösheten hög, speciellt hos (utomeuropeiska) invandrare. Svenskt Näringsliv antingen ljuger eller är helt utanför banan. För om vi behöver personal till vård och omsorg så är massinvandring ett väldigt dåligt instrument. Lösningen heter istället riktad arbetskraftsinvandring och det skulle betyda att dagens invandring kunde minskas rejält.

Citat:
5. Inom 20 år kommer det att saknas uppemot 30 000 ingenjörer i Sverige, enligt SCB. Just nu arbetar omkring 6 000 arbetskraftsinvandrare som ingenjörer och IT-specialis- ter i Sverige. Enligt Socialstyrelsen krävs en nettoinvandring av läkare för att möta det ökade behovet på 35-40 procent fler läkare de kommande 15 åren. Utan nettoinvand- ring når vi bara 5 procent.

Här är svaret samma som punkt 4: om det är så att problemet är att det kommer att saknas ingenjörer och läkare närmaste decennierna så är det helt irrationellt att ha massinvandring idag. Vad som behövs är ju dels långsiktig planering av utbildning för läkare och ingenjörer plus eventuell riktad arbetskraftsinvandring (förslagsvis med strikta regler).

Citat:
6. Vart femte nytt företag startas av någon med utländsk härkomst, enligt myndigheten Tillväxtanalys. Bland förvärvsarbetande är 8,2 procent av de utrikes födda egenföreta- gare, motsvarande siffra för inrikes födda är 6,6 procent enligt SCB:s senaste statistik, från 2011.

Om det är som det påstås här så är frågan varför man inte i så fall ser till att satsa på invandrare som är entrepenörer istället för dagens urskillningslösa invandringspolitik. Det hänger ju inte ihop med invandrare som begår brott och lever på bidrag eller ställer till andra problem. Problemet är att Svenskt Näringliv verkar tro att kategorin "invandrare" är homogen eller att om man låter en viss typ av invandrare komma hit så måste man låta alla komma. "Invandrare" innehåller alla möjliga sorters personer med olika kulturella och sociala bakgrunder. Om vi ger f-n i att släppa in de med värst problem betyder det inte att vi också måste stänga gränsen för de som faktiskt kan bidra med något.

Citat:
7. Aldrig har så många utrikes födda gått till jobbet som nu. Tre av fyra nya jobb har gått till utrikes födda och fler än 720 000 är sysselsatta. Sysselsättningsgraden för personer födda i Europa, exklusive Norden, har ökat särskilt markant de senaste åren enligt SCB.

Kodordet här är "personer födda i Europa". Sen har det här varit uppe till diskussion förut om antalet (kontra andelen). Det ser nämligen katastrofalt ut om vi bryter ner gruppen "invandrare" och kollar hur det ser ut i olika grupper. (Se Tinos blogg).

Citat:
8. För varje utlandsfödd som ett svenskt tillverkningsföretag anställer, ökar företagets export till den personens hemland med nästan en procent, enligt ny forskning från Lunds universitet.

Är detta det enda argumentet Svenskt Näringsliv har för dagens massinvandringspolitik? För det första behöver det granskas kritiskt, det låter nämligen inte helt troligt. För det andra är det inget argument för dagens invandringspolitik som inte alls är inriktad på att importera arbetare till tillverkningsindustrin.

Citat:
9. Hushåll med personer som har invandrarbakgrund betalar in mer i skatter och avgifter än vad de får i form av socialbidrag, pensioner och annan samhällsservice, enligt OECD:s undersökning från i år, som täcker hela EU. Genomsnittet är ett netto på drygt 26 000 kronor per år och hushåll. Även i Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka.

Återingen: "invandrare" rymmer allt möjligt. Invandrare som är bra för svensk ekonomi är något annat än de som mest skapar problem. Arbetskraftsinvandrare från Norden och EU är inte samma sak som tiggare, analfabeter, religiösa bakåtsträvare och människohandlare. På vilket sätt hänger skattebetalande invandrare ihop med att majoriteten av socialbidragen (enligt SCB) idag går till "utrikes födda"? Är det ofrånkomligt eller rentav bra enligt Svenskt Näringsliv?

Slutsats: Svenskt Näringsliv (och Timbro) stödjer dagens invandringspolitik. Frågan är varför. Tror de själva på punkterna de radar upp i annonsen? Skulle de hellre se mer inriktning på arbetskraftsinvandring och att bidragsinvandring motverkas? Eller är det så att det är bra för privat sektor (eller delar av den) om många lågutbildade invandrare kommer in i Sverige? Vi vet att illegala invandrare fungerar som väldigt billig arbetskraft, t ex. Andelen invandrare (speciellt utomeuropeiska) som saknar sysselsättning är rekordhög jämfört med svenskar, vilket gör att utbudet på arbetskraft ökar samtidigt som efterfrågan inte gör det. Arbetslösa svenskar har allt att förlora på det. Men har Svenskt Näringsliv något att vinna, kanske? Vi vet också att svenska kommuner flaggar för att de inte har råd eller rentav saknar fysiska möjligheter att hantera asylinvandringen. På vilket sätt har Svenskt Näringsliv intresse av att sänka svenska kommuner ekonomiskt? Hänger det ihop med att motverka socialstaten (där kommunerna utgör huvuddelen)? Eller ser man en vinst i att asylinvandringen kan hanteras av privata företag, på skattebetalarnas bekostnad?

Ja vad är svaret på frågan varför Svenskt Näringsliv stödjer dagens massinvandring?
Senast redigerad av Pandelume 2014-06-30 kl. 09:13.
Citera
2014-06-30, 09:32
Medlem
Citat:
Svenne Banan lär notera att det driver runt folk som han får försörja. Det visste Svenne Banan redan på 70-talet. Detta är ingen ny företeelse.

Antingen var du inte med då eller så förstår du inte bättre. Vi Svenne Banan som var med då tyckte inte alls så, ty de kom i arbete pronto och tillförde något till Sverige. Vilket inte är fallet idag.
Citera
2014-06-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume

Ja vad är svaret på frågan varför Svenskt Näringsliv stödjer dagens massinvandring?

Det enkla svaret är nog att de som arbetar på Svenskt Näringsliv är högstatusmönniskor och det vill omge sig med hög status.

D.v.s. moderiktiga saker och då ratas dressmankostymer, skoda, mexitegel och invandringskritik till förmån för det som varje åsiktsposör bör synas med: maktservilt stöd av massinvandringen.

Det behöver inte vara svårare än så. Varenda organisation i Sverige brukar ju passa på att bekänna sig till det globala utilitaristiska projektet att förvandla Sverige till en internationell allmänning för världens elände, så frågan är; varför skulle Svenskt Näringsliv vara annorlunda?
Citera
2014-06-30, 11:08
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Det enkla svaret är nog att de som arbetar på Svenskt Näringsliv är högstatusmönniskor och det vill omge sig med hög status.

D.v.s. moderiktiga saker och då ratas dressmankostymer, skoda, mexitegel och invandringskritik till förmån för det som varje åsiktsposör bör synas med: maktservilt stöd av massinvandringen.

Det behöver inte vara svårare än så. Varenda ohrganisation i Sverige brukar ju passa på att bekänna sig till det globala utilitaristiska projektet att förvandla Sverige till en internationell allmänning för världens elände, så frågan är; varför skulle Svenskt Näringsliv vara annorlunda?

Det ligger säkert en del i det. Samtidigt misstänker jag att de anser att privata intressen har nytta av invandring av inte bara arbetskraft som efterfrågas utan även lågutbildade som inte efterfrågas. Om vi importerar massor som inte går att sätta i arbete eftersom de inte är anställningsbara, saknar kompetens, kan inte språket, är analfabeter osv - då blir det lättare att argumentera för avregleringar av arbetsmarknaden. Det argumentet återkommer ibland i olika former. Tove Lifvendahl har tagit upp det. Centerpartiet har talat om att öppna arbetsmarknaden för lågkompetensjobb som "fikahämtare". Migros kåkstäder kan ses i det perspektivet (bostäder åt de lågkompetenta). Timbros vd tänker säkert så när han fantiserar om en "svårkontrollerad" mångkulturell framtid. Vi måste avreglera av ekonomiska och humana skäl, för att kunna integrera alls lågutbildade som kommer, osv osv bla bla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in