2014-07-03, 07:31
Medlem
Jag planerar att köpa en lägenhet tillsammans med min flickvän. Vi kommer att dela 50/50 på kontantinsatsen. Men sedan kommer lånet som vi inte riktigt vet hur vi ska göra med. Hon studerar och kommer att avsluta sitt examensarbete under hösten, jobbar visserligen extra men gissar att det inte riktigt hjälper så mycket vid ansökan om bostadslån hos banken. Jag har tillräcklig inkomst så att jag kan stå själv på lånet. Och att när hon väl har fått ett arbete efter examen så kan hon ju dela på lånet med mig. Men hur bör vi göra för att lösa detta på ett rättvist och smidigt sätt? Gissar att det ska skrivas lite papper för att det ska bli säkert, men vad ska stå i ett sånt?
Tacksam för hjälp, det är lite förvirrande då jag aldrig ens har tänkt i dom här banorna innan.
Citera
2014-07-03, 08:27
Medlem
Codens avatar
Så länge er gemensamma ekonomi räcker för att klara av lånet är det inget hinder att ni bägge står på långet 50/50 även om din fv skulle ha låg eller ingen inkomst.

Köpte precis lägenhet själv, jag heltidsarbetande och frun studerande så banken räknade i kalkylen enbart med min inkomst men det var enligt dom helt självklart att vi bägge skulle stå på köpekontraktet 50/50 eftersom vi köper lägenheten tillsammans.

Så länge ni lägger in lika mycket i insats och sen delar lika på amortering och räntekostnaderna så blir ju allt rättvist och bra.
Citera
2014-07-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Så länge er gemensamma ekonomi räcker för att klara av lånet är det inget hinder att ni bägge står på långet 50/50 även om din fv skulle ha låg eller ingen inkomst.

Köpte precis lägenhet själv, jag heltidsarbetande och frun studerande så banken räknade i kalkylen enbart med min inkomst men det var enligt dom helt självklart att vi bägge skulle stå på köpekontraktet 50/50 eftersom vi köper lägenheten tillsammans.

Öh, du tjänar alla pengar, och står för alla kostnader, och köpekontraktet delas 50/50, och det anser du är rättvist!?!?
Citera
2014-07-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.robin
Jag planerar att köpa en lägenhet tillsammans med min flickvän. Vi kommer att dela 50/50 på kontantinsatsen. Men sedan kommer lånet som vi inte riktigt vet hur vi ska göra med. Hon studerar och kommer att avsluta sitt examensarbete under hösten, jobbar visserligen extra men gissar att det inte riktigt hjälper så mycket vid ansökan om bostadslån hos banken. Jag har tillräcklig inkomst så att jag kan stå själv på lånet. Och att när hon väl har fått ett arbete efter examen så kan hon ju dela på lånet med mig. Men hur bör vi göra för att lösa detta på ett rättvist och smidigt sätt? Gissar att det ska skrivas lite papper för att det ska bli säkert, men vad ska stå i ett sånt?
Tacksam för hjälp, det är lite förvirrande då jag aldrig ens har tänkt i dom här banorna innan.

Det första ni ska göra är att skriva ett samboavtal som ska skrivas innan ni köper. Annars har hon nämligen rätt till halva lägenhetens värde om ni gör slut innan hon kan ta över halva lånet. Advokat kan hjälpa er med det för ca 2000 kr. Annars finns det mallar på nätet.

Om ni planerar att du ska betala räntor och så medans hon studerar så kan ni skriva ett skuldebrev på motsvarande hälften av de fasta kostnaderna per månad under motsvarande tid som hon studerar.
Citera
2014-07-03, 13:47
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceFransson
Öh, du tjänar alla pengar, och står för alla kostnader, och köpekontraktet delas 50/50, och det anser du är rättvist!?!?

Vi är gifta så ja, vi har ju köpt lägenheten för att bo i tillsammans so what? Vi är ju bägge gemensamt betalningsansvariga för lån och avgifter.

Tänker inte på insatsen som "mina pengar" då den till 100% kommer från en värdeökning på den gamla lägenheten vi bodde i innan och inga sparpengar.

Vi litar på varandra och blir det skilsmässa i framtiden så delar vi upp allt lika enligt vad lagen förespråkar...orka tjafsa om detaljer.

Visst skulle hon rent teoretiskt kunna dra om något år med några hundra tuss i fickan men c'est la vie isf.

Easy come easy go s.a.s.
Citera
2014-07-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceFransson
Nu är de ju gifta så det spelar inte någon större roll för ägandet så länge det inte finns andra skulder inblandade (det är lite komplicerat med hur det fungerar inom äktenskap, då den gemene föreställningen är felaktig men resultatet är samma) men även om de inte var gifta så blir bostaden ändå samboegendom om man inte skriver avtal och då äger båda 50/50 hur som.

I TS fall finns det apropå sambolagen ännu en möjlighet; att du står som ensam ägare på lägenheten och skriver ett samboavtal om att den är din. Nackdelen är att ni inte skäligen kan dela på amorteringsavgifter men ränta + föreningsavgift kan ses som hyra och det kan ni dela på inom skälig ram för samboskap. Men då ska du ju givetvis också betala 100% av insatsen, jag gissar att de pengarna inte finns och det är därför ni inte övervägt detta alternativ?

Man kan även skriva i samboavtalet att sambon äger det % värdet av vad hennes kontantinsats är av köpeskillingen. För enkelhetens skull låtsas vi att ni betalar 20% totalt i insats, då äger hon 10% av lägenheten och skulle det ta slut gör ni en värdering av lägenheten och du köper ut henne.

Om ni ska äga den tillsammans hur som så är det givetvis så att hon även ska stå på lånet. Undantaget för personer med skulder så gör det ingen skillnad för banken att delägaren står med på kontraktet, inkomstlös eller ej. Står hon inte med som medlåntagare står du för ett lån du inte har täckning för; om lånet är på 600 000, inköpspriset är 700 000 och ni äger hälften var har du belånat en ägodel du bara äger 350 000kr i. Du kan inte avtala er sinsemellan att hon är betalningsskyldig till dig för ett lån på en bostad hon enligt lag automatiskt blir delägare i som din sambo.

TL;DR:
- Skriv samboavtal där hon äger den procent hennes del av insatsen utgör av köpeskillingen.
Eller
- Båda står på lånet och ni äger det 50% var.
Citera
2014-07-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
....

Tack för svar.

Har tidigare varit lite vårdslös med min ekonomi så har inte sparat så mycket, har dock skärpt mig och har en summa nu, men hon har mer sparat än vad jag har. Så därför skulle det behövas att vi delar på kontantinsatsen.

Så banken skulle troligtvis inte ha några problem med att låta oss stå på lånet tillsammans även om hon inte har någon inkomst för tillfället, bara jag tjänar tillräckligt mycket? Det är ju en trevligt nyhet.
Detta kan inte komma och bita mig om det eventuellt skulle ta slut mellan oss? Att hon i det fallet skulle kunna strunta i att betala och låta mig vara tvungen att betala allt? Eller hur funkar det i den situationen, kan banken då kräva att jag bara betalar min hälft och hon andra hälften?

Blir väldigt invecklat detta när inte båda har samma förutsättningar för stunden. Och inte jätteskoj att fundera i dessa banorna heller, för man vill ju inte att det ska ta slut.
Citera
2014-07-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.robin
Tack för svar.

Har tidigare varit lite vårdslös med min ekonomi så har inte sparat så mycket, har dock skärpt mig och har en summa nu, men hon har mer sparat än vad jag har. Så därför skulle det behövas att vi delar på kontantinsatsen.

Så banken skulle troligtvis inte ha några problem med att låta oss stå på lånet tillsammans även om hon inte har någon inkomst för tillfället, bara jag tjänar tillräckligt mycket? Det är ju en trevligt nyhet.
Detta kan inte komma och bita mig om det eventuellt skulle ta slut mellan oss? Att hon i det fallet skulle kunna strunta i att betala och låta mig vara tvungen att betala allt? Eller hur funkar det i den situationen, kan banken då kräva att jag bara betalar min hälft och hon andra hälften?

Blir väldigt invecklat detta när inte båda har samma förutsättningar för stunden. Och inte jätteskoj att fundera i dessa banorna heller, för man vill ju inte att det ska ta slut.
Så länge hon inte har skulder så är det bara bra ur bankens synvinkel just av svaret på din andra fråga; när båda står på lånet är ni båda betalningsskyldiga men baken går till den som har inkomst/egendom att mäta ut om båda skulle vägra att betala, dessutom är ni ändå två om ekonomin vilket gör er mer troliga att ha råd med ränta + amortering. Och som sagt; ska hon ändå vara 50% delägare så tar ju lånet upp mer än vad du äger i lägenheten.

Ska man svara ur den mest praktiska lösningen inför en separation är ett samboavtal där hon äger sin procentuella del av lägenheten som hennes del av kontantinsatsen motsvarar och inte står på lånet nog bäst eftersom hon inte kan vägra betala och du sugs ut på pengar.

OM hon skulle trilskas och vägra betala sin del när ni står på lånet och äger 50/50 så är du inte helt utlämnad då du har rätt att stämma henne civilrättsligt på halva lånet och räntekostnaderna plus ränta på den summan till dig för att du lagt ut dem, men det är en lång och jobbig process som sker när du troligen aldrig vill se henne mer. Kan du leva med att driva denna process så är det mest vardagspraktiska att ni äger 50/50 och står på lånet båda två eftersom ni kan dela alla kostnader på hälften. Det blir ingen snack om saken mer än kanske vem som ska bo kvar om det tar slut och ni inte har några barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in