• 1
  • 2
2014-07-03, 02:35
Medlem
MattiasBemings avatar
Eftersom detta inlägg behandlar såväl styrelseskick som monarki och en av våra äldsta och käraste rikssymboler så väljer jag att placera det i detta forumområde som är ett mer övergripande område gällande riket i stort, vad som angår det och perspektiv på detta.

Under detta inlägg ämnar jag diskutera en av konungariket Sveriges äldsta symboler - nämligen de tre kronorna. Deras egentliga innebörd har varit omstridd men jag har en klar åsikt om vad denna symbol, bland annat, innebär.

Trefaldigheten
För det första handlar det om en mångfald eller snarare en specifik mångfald, trefaldigheten. Med detta avses den helhetlighet som finns i tretalet och det att kronorna är tre till antalet menar jag stå för en utbredning och spridning utav den ovälda makt monarken naturligt innehar. Trefaldigheten står alltså, i detta fall, för den givmildhet en oväld konung har till mänskligheten när det kommer till hans eller hennes egen makt, enligt mig. Att nämna i sammanhanget är uttrycket “alla goda ting är tre” och den strof i Poetiska Eddan som lyder:

Frågor den göre
och give svar,
som klok vill kallas!
En må få veta,
en andre icke;
veta det tre, så vet världen.

- Den höges sång

Styrelseskicket
För det andra står symbolen för det monarkiska styrelseskicket kungadöme. Detta är ett styrelseskick som skiljer sig avsevärt från det hierarkiska en- eller flerväldet eller det kaos som anarkin verkligen innebär. Det är kronorna i sig som är symbolerna för det monarkiska kungadömet och kungakronan i sig är en beteckning för den “mentala öppenhet” en monark måste genomgå i sin utveckling - något som konkret skulle innebära att skallbenet s.a.s. fläks upp och blottar den annars så sårbara hjärnan i den fysiska delen av världen.

Detta är dock inget en monark genomgår i det fysiska - utan det representerar en händelse i det psykiska där monarken i sin kamp för något “öppnas upp” mentalt för och får därmed övernaturliga mentala egenskaper och ett opartiskt perspektiv på tillvaron. Ett gammalt tecken på denna mentala öppenhet under en senare tid av ens mentala uppväxt sades den s.k. “segerhuvan” vara vid födseln, förr i tiden.

Tvåfalden över enfalden
För det tredje står rikssymbolen för en omvänd hierarkisk ordning när det kommer till uppdelningen av världen, d.v.s. att en tvåfaldighet (dualism) står över en enfaldighet (monism) som i sig skapar den form av trefaldighet (trialism) jag tidigare har omtalat. Detta är en symbolisk mening av hur monarkens mentala utveckling ter sig under hans eller hennes uppväxt, enligt mig. Det börjar med en enfaldighet som övergår i en tvåfaldighet som slutligen blir den helhetliga trefaldighet som ger det opartiska eller ovälda perspektiv en monark intar vid sin bedömning av världsliga ting.

Har du några synpunkter på det ovan påstådda eller har du något att tillägga? Kom då med din kreativa kritik.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-07-03 kl. 03:05.
Citera
2014-07-03, 02:41
Medlem
Zelogaths avatar
Sverige är även ett kristet land, jag har hört att tre kronor även symboliserar de tre vise männen- men det kanske är fel?

Jag har hört det både av en som studerar symboler samt diverse präster.
Citera
2014-07-03, 02:52
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Sverige är även ett kristet land, jag har hört att tre kronor även symboliserar de tre vise männen- men det kanske är fel?

Jag har hört det både av en som studerar symboler samt diverse präster.

Ja, men tretalet saknar dock verklig grund i den kristna tron utan är mer utav tradition.

Se mer om detta på Wikipedia:
Citat:
De tre vise männen, heliga tre konungar, är den kristna traditionens tolkning av de österländska stjärntydarna (astrologerna) som besökte Jesusbarnet enligt Matteusevangeliet (2:1-12). Antalet tre har inte något stöd i Bibeln, men i traditionen. Stjärntydare är en tolkning av det ursprungliga ordet mager. Om ordet mager används i sin etniska betydelse innebär det att de vise männen härstammar från Persien (nuvarande Iran).

[...]

Trots att tretalet inte finns omnämnt i Bibeln, har man i västlig tradition antagit att de vise männen var tre, eftersom de överräckte tre gåvor till Jesusbarnet: guld, rökelse och myrra. I den tidiga kristna kyrkan visas olika antal i olika avbildningar. I Domitillas katakomber i Rom visar en målning fyra personer och en vas i Kirchermuseet avbildar åtta vise män. I östlig tradition anges ibland antalet till tolv.

-Wikipedia
mvh
Mattias
Citera
2014-07-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ja, men tretalet saknar dock verklig grund i den kristna tron utan är mer utav tradition.

Se mer om detta på Wikipedia:
mvh
Mattias

Katoliker kör ju på treenighet med fadern, sonen och den heliga anden. Är inte detta även centralt hos protestanter/de flesta kristna inriktingar?
Citera
2014-07-03, 08:34
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Katoliker kör ju på treenighet med fadern, sonen och den heliga anden. Är inte detta även centralt hos protestanter/de flesta kristna inriktingar?

Jo, treenigheten är ett tretal men detta tretal är underställd den s.k. "treenighetsläran" om Gud och är därmed en form av fyrfaldighet (quadrialism).

För att begripa hur det kommer sig, se denna illustration.

mvh
Mattias
Citera
2014-07-03, 12:02
Medlem
Tre kronor = att Sverige Finland Norge har haft samma kung..
Det är åtminstonde vad jag har för mig..
Citera
2014-07-03, 16:37
Medlem
Ostronsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimzter

Jag tror du tänker på Kalmarunionen, vilket är det inofficiella namnet (det rörde sig inte om en stat utan tre riken i en personunion) för en period under vilken Sverige, Danmark och Norge alla hade samma kung. Unionen splittrades i samband med det svenska "frihetskriget". Finland har aldrig haft en kung och är en rätt ny stat, relativt sett. (läs stat, inte nation).
Citera
2014-07-03, 19:21
Medlem
Clodiuss avatar
Tre kronor har uttolkats på två sätt:
1) Symbol för de vise männen. "Heliga tre konungar". Oklart vad det har för koppling till Sverige.
2) Svear, Götars och Venders konung. Svear och Göter vet bildat folk i allmänhet vad det är för några, men vad venderna är för filurer är lite intressant. Det är västslaviska stammar som bott längs södra Östersjökusten, varav Sorberna är en nu levande representant. De har också på grumliga grunder identifierats med Vandalerna, som hade ett kungarike i nuvarande Tunisien. Den tredje kronan är alltså lite märklig, då Sverige bara under en period från 1600-talet till 1800-talet fast kontroll över södra Östersjökusten, och då bodde knappast särskilt mycket slaver där, och dessutom var det om jag förstått rätt formellt som län av Tysk-romerske kejsaren. I Tunisien har vi aldrig varit, men möjligen tänkte man sig att vandalerna ursprungligen härstammade från Sverige.
Citera
2014-07-03, 19:22
Medlem
Sverige har ju regerat över Finland och i Sverige har vi kung då bör. Svenska kungens makt regerat i Finland!
Danmark däremot har väl aldrig Sverige regerat i?
Citera
2014-07-03, 19:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Sverige har ju regerat över Finland och i Sverige har vi kung då bör. Svenska kungens makt regerat i Finland!
Danmark däremot har väl aldrig Sverige regerat i?
Möjligen under vikingatiden. Det finns sådana uppgifter. Finland betraktades både av Svenskarna och Ryssarna som ett storfurstendömme och inte ett kungarike. Ingen av de tre kronorna syftar nog på Finland, då det är kungakronor, och inte storfurstekronor, om jag förstått rätt.
Citera
2014-07-03, 19:40
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:

Symbolens ursprung i svensk historia är omtvistad och åsikten att den skulle kommit av kung Magnus Erikssons tre riken (Sverige, Norge och förvärvandet av Skåne från Danmark) har ju sin tidigaste tidpunkt på 1330-talet när detta var aktuellt. Det finns däremot redan på 1500-talet en åsikt om att de tre kronorna ursprungligen var svearnas rikssymbol (och att folkungalejonen var Göta rikes rikssymbol), detta skulle göra symbolen äldre än Magnus Erikssons "tre riken".

De tre kronorna, som varandes en symbol för svearnas rike, höll i sig ända in till slutet på 1800-talet då far och son Hildebrand hävdade att symbolen inrättades av Albrekt av Mecklenburg då denne hade det på sitt sigill från 1364. Magnus Ladulås använde dock de tre kronorna på sin vapensköld redan på den senare delen av 1200-talet. Under 1200-talet upptog även staden Köln tre kronor i sitt stadsvapen.

Ursprungstiden för symbolen är omtvistad men det utesluter inte att att den mer abstrakta symboliken i dess utförande kan utrönas. Tretalet i den kristna tolkningen av "tre heliga konungar" är ju som sagt av tradition och saknar egentlig grund i den kristna tron. Och svenska traditioner har ju en långt mycket längre historia än själva kristnandet av riket.

mvh
Mattias
Senast redigerad av MattiasBeming 2014-07-03 kl. 20:19.
Citera
2014-07-03, 19:43
Medlem
sagtsuls avatar
Sverige norge skåne.
Under magnus ladulås på 1100 talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto