2014-07-02, 22:12
Medlem
Iloveludas avatar
Som en följdfråga om att äta Svan som nyligen blev postad. (FB) Äta svan Så undrar jag om Canada gäss. Dom Jävlarna skiter ner hela badplatsen så skjutas skall dom. Men om jag kan ta till vara köttet så är det ju en stor bonus. Fåglarna är ju stora så mycket vunnet isåfall. Men någon som testat. Smakar det okej eller lägger jag ner jobb med att stycka och frysa dom i onödan? Samt om dom smakar okej så vore några bra recept fint
Citera
2014-07-02, 22:18
Bannlyst
https://www.google.se/webhp?sourceid...kanadag%C3%A5s

Skjut och ät har själv många gr funderat på det.
Citera
2014-07-02, 22:22
Medlem
raajtans avatar
Har själv tänkt att börja jakta på fåglar, du får återkomma med resultat :-) Gås är fint det.
Senast redigerad av raajtan 2014-07-02 kl. 22:25.
Citera
2014-07-02, 22:24
Medlem
christerys avatar
Ingen aning, men som jag skrev i Svantråden så finns det ju recept på dessa.

Lite osäker på om det är OK med jakt på dom heller om det inte är skyddsjakt. Men det får nån annan klura ut. Har för mig att det beror lite på var man bor, men det var väldigt länge sedan jag tog jägarexamen.

Det man söker efter är unga fåglar, tja det gäller ju för dom flesta lite större arterna över huvud taget, minst "unik" (tran kallar vissa det) smak.

Kyckling är i mitt tycke godare än en urvärpt höna som man i princip kan få gratis. Så bara för att kilopriset kanske går ner så ska man nog inte kika sig blind på det heller.

Sjöfågel annars är ju lite torr, så får du för dig att freebasa lite så rekommenderar jag en gryta med bitar av tex varmrökt sidfläsk och hoppas att det muntrar upp soppan lite.
Citera
2014-07-02, 22:25
Medlem
Mitt första inlägg på fb!
Kanadas går utmärkt att äta. dock är de rätt torra. man kan steka i stekpåse i ugn. ta tillvara skyn o göra en goood gräddsås.
enklast är dock att skära ut bröstfileerna o tillaga eller ännu hellre lämna in till rökning.
Citera
2014-07-02, 22:34
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det går utmärkt. Det är som beskrivet lite torrare och dessutom ganska trådigt men jag föredrar det här framför kyckling. Bröstmusklerna på en vuxen fågel är som två handflator så det är ganska bra med kött. Glöm inte att möra det i exempelvis kylen. Lägg köttet i en ugnsform i 6-10 dagar, beroende på hur gammal fågeln är (fråga innan du skjuter den). Glöm inte vända på köttet ibland för att lufta runt lite.

Enligt min erfarenhet är det enklast att plocka lite fjädrar mitt på bröstet, sen lägga ett snitt precis vid bröstbenet. Där går man in och följer brösthålan med en filékniv, så får man ur bröstbitarna ganska enkelt. Med lite teknik gör man samma sak på låren. Då slipper man plocka fåglarna, vilket lätt resulterar i ett hav av fjädrar och dun.

Jag brukar skära ner köttet i smådelar och steka som kyckling. Låren har jag kallrökt och de har varit skitfina att ha med sig ut och skära små bitar av när man jagar eller fiskar.

Det är få djur som ger kött så enkelt som gäss. Man behöver inte vara proffs på att stycka eller flå.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2014-07-02 kl. 22:37.
Citera
2014-07-02, 22:54
Medlem
Analanalysts avatar
Vad jag har hört är en gås som är kläckt sommaren före ok att tillaga. Har den blivit två år så är den seg o trådig. Men hur fan ser man hur gammal en canadagås är?
Citera
2014-07-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analanalyst
Kan man inte skjuta alla canadagäss och skänka till svältande i afrika. Canadagäss är mitt hatobjekt och eet är högst personligt. En canadagås är jordens avskum. Jag har nog plockat upp hundra skottkärror fulla med canadagåsskit i mina dar. Ursäkta mitt utbrott men det var jävligt skönt att skriva av sig.

Du får tacka gode Bengt Berg för att han planterade in kanadagäss en gång i tiden.

Har du jakträtt så skicka ett PM. Jag har gevär och vänner som alltid är sugna på jakt. 17 HMR FMJ sitter fint vid skyddsjakt.

Tvååriga är inga problem att äta, men du kan givetvis inte räkna med att det blir som en fantastisk filé av något hjortdjur. Det handlar bara om att möra bra och vara en normalgod kock. Att steka hårt är fel väg att gå. Bjuder du på jakt så bjuder jag på tips vad du gör med tvååringarna.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2014-07-03 kl. 00:54.
Citera
2014-07-03, 19:44
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det går utmärkt. Det är som beskrivet lite torrare och dessutom ganska trådigt men jag föredrar det här framför kyckling. Bröstmusklerna på en vuxen fågel är som två handflator så det är ganska bra med kött. Glöm inte att möra det i exempelvis kylen. Lägg köttet i en ugnsform i 6-10 dagar, beroende på hur gammal fågeln är (fråga innan du skjuter den). Glöm inte vända på köttet ibland för att lufta runt lite.

Enligt min erfarenhet är det enklast att plocka lite fjädrar mitt på bröstet, sen lägga ett snitt precis vid bröstbenet. Där går man in och följer brösthålan med en filékniv, så får man ur bröstbitarna ganska enkelt. Med lite teknik gör man samma sak på låren. Då slipper man plocka fåglarna, vilket lätt resulterar i ett hav av fjädrar och dun.

Jag brukar skära ner köttet i smådelar och steka som kyckling. Låren har jag kallrökt och de har varit skitfina att ha med sig ut och skära små bitar av när man jagar eller fiskar.

Det är få djur som ger kött så enkelt som gäss. Man behöver inte vara proffs på att stycka eller flå.
Tack för alla bra tipps Har inte haft tid att knäppa någon än. Som det nämndes om jakträtt eller inte just nu så tror jag inte att det är tillåtet nu eftersom dom har ungar. Men sjön ligger långt in i skogen så ingen märker det. (Skall givetvis inte låta någon unge svälta ihjäl)
Citera
2014-07-03, 20:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polar79
Mitt första inlägg på fb!
Kanadas går utmärkt att äta. dock är de rätt torra. man kan steka i stekpåse i ugn. ta tillvara skyn o göra en goood gräddsås.
enklast är dock att skära ut bröstfileerna o tillaga eller ännu hellre lämna in till rökning.
Låter som man får tillaga det till rätt temperatur.
Dock har jag ingen erfarenhet av Kanada gås.
Så kanske inte går där, men borde gå.
Citera
2014-07-03, 20:06
Medlem
Jakträtt innebär att du har rätt att jaga på marken. Många tror att de har jakträtt men saknar det.

Du talar om jakttider. I min del av Sverige är gåspremiären i augusti men om de skadar fält eller liknande så får man ha skyddsjakt.
Citera
2014-07-03, 20:24
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Jakträtt innebär att du har rätt att jaga på marken. Många tror att de har jakträtt men saknar det.

Du talar om jakttider. I min del av Sverige är gåspremiären i augusti men om de skadar fält eller liknande så får man ha skyddsjakt.
Okej tack för infon. Skall vi diskutera det vidare så får vi nog ta det i jakt och fiske eftersom detta är matlagning och metoder och handlar om hurvida man kan äta fåglarna eller inte samt recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in