• 1
  • 2
2014-07-02, 20:04
Medlem
Ni som aldrig eller sällan är förkylda, hur gör ni?

Drog på mig en förkylning för snart tre veckor sedan. Den gick dock över relativt fort. Och nu idag, ifrån absolut ingenstans, så får jag superont i halsen, rinnsnuva och känner mig allmänt hängig.

Och det känns som att jag är förkyld var och varannan vecka, utan överdrift. Mest drabbad är halsen som oftast är det stället där jag känner av förkylningen mest.

Tycker inte att jag har några särskilt konstiga eller dåliga vanor, men börjar att bli riktigt trött på detta. Och går man till en läkare, så är det alltid samma nonschalanta respons om att man får hem och vila, sova mer osv.
Citera
2014-07-02, 20:06
Medlem
gato12s avatar
Bra gener antar jag...har inte varit sjuk på fem år iaf.

Men jag äter mycket frukt och grönt, dricker vatten och rör på mig regelbundet.
Citera
2014-07-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Bra gener antar jag...har inte varit sjuk på fem år iaf.

Men jag äter mycket frukt och grönt, dricker vatten och rör på mig regelbundet.

Aldrig förstått varför folk alltid säger att dom dricker mycket vatten. Blir man förkyld så drabbas man av ett virus. Vad har vatten för påverkan? Kanske är helt ute och cyklar.
Citera
2014-07-02, 20:11
Medlem
Käka grönsaker!
Citera
2014-07-02, 20:12
Medlem
Termosins avatar
Blir nog sjuk en gång om året ungefär, lagom till att sommaren börjar.
Tränar och äter bra vilket nog gör sin del i kombo med att man har bra immunförsvar. Växte upp på landet så det fick nog tampas med både de ena och det andra i virus samt bakterieväg när man var liten.

En del har däremot bara otur med detta, syrran min har samma uppväxt och har likannde träningsiver som mig. Däremot är hon sjuk titt som tätt, att vinna i det genetiska lotteriet är nog huvudsaken.
Citera
2014-07-02, 20:12
Medlem
KonstapelKushs avatar
Det här kommer låta hur flummigt som helst, men jag intalar mig själv att jag aldrig kan bli sjuk och därför har jag aldrig blivit det!

Sist jag var sjuk var när jag var 15år och då hade jag halsmandelsinflammation och jag har inte varit sjuk sen dess, inte ens en enda Sjukdom (inte ens sexsjukdomar )
Citera
2014-07-02, 20:15
Medlem
Samma skit här, vart förkyld för 3 veckor sedan, det höll i 4v, vart 2v frisk och igår från ingenstans ont i halsen och idag mega täppt i näsan. Blir så sjukt trött, men det värsta är att jag vet inte varför det blir så snabbt inpå.

Det konstiga är att jag normalt är förkyld 1 gång per år, men detta år har det nog varit 3ggr redan och den längst höll i 4v!!!
Citera
2014-07-02, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cockburn
Ni som aldrig eller sällan är förkylda, hur gör ni?

Drog på mig en förkylning för snart tre veckor sedan. Den gick dock över relativt fort. Och nu idag, ifrån absolut ingenstans, så får jag superont i halsen, rinnsnuva och känner mig allmänt hängig.

Och det känns som att jag är förkyld var och varannan vecka, utan överdrift. Mest drabbad är halsen som oftast är det stället där jag känner av förkylningen mest.

Tycker inte att jag har några särskilt konstiga eller dåliga vanor, men börjar att bli riktigt trött på detta. Och går man till en läkare, så är det alltid samma nonschalanta respons om att man får hem och vila, sova mer osv.

Vi har redan ätit så mycket räligt att vi kommit fram till att det mesta måste vara ofarligt, annars skulle vi inte orka. Därmed blir vi inte sjuka eftersom vårt immunförsvar helt enkelt är omöjligt att rubba, det finns redan en mycin-kusin som kämpar mot cancern, en lactobacillus som renar magen och allt vad dom nu heter och gör!
Citera
2014-07-02, 20:44
Medlem
Hur är det med din handhygien?
Citera
2014-07-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekas
Hur är det med din handhygien?

Tvättar händerna vid toalettbesök och dylikt, samt när jag kommer hem ifrån jobbet. Brukar använda handsprit på vintern, men varit dåligt med det nu.
Citera
2014-07-02, 20:50
Medlem
Senast jag var sjuk var 2008 har jag för mig, en ordentlig förkylning med hosta osv, hemma i 3 dagar.

Sen dess så har jag väl varit förkyld till och från, men inget jag behövt vara hemma för.

Hursomhelst, såg vissa som skrev att de tränar och äter rätt osv för att inte bli sjuka.
Det är ju bara skitsnack anser jag. Jag går inte på gym och håller inte på med någon fysisk aktivitet (nej, jag är inte fet heller), tänker inte på min kost för 5 öre, sover på oregelbundna tider och stressar på jobbet som en idiot.

Tror inget på att om man lever hälsosamt så blir man aldrig sjuk. Jag tror det sitter i generna
Citera
2014-07-02, 21:06
Medlem
echaufferads avatar
Jag brukar bli rejält förkyld två gånger per år, lagom till julledigheten samt sommarsemestern.

Tilläggas bör väl att jag både sover dåligt och äter oregelbundet samt knappt tränar. jag tror det är genetiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in