Citat:
Ursprungligen postat av
sl4pi5
Sedan jag var runt 8-9 år har jag käkat olika mediciner mot min (då) ganska grova adhd. Nu för tiden kan jag behärska mig både med och utan. Har dessutom trippla diagnoser (adhd, asperger och borderline). Har käkat concerta i många år tidigare men nu återupptagit min behandling. Värt att nämna att jag är tjej, 19 år och 160 cm lång/65 kg och käkar 54 mg.
Nu till huvudämnet. Ibland (specifikt när jag sovit något sämre) får jag en jävligt lustig känsla i kroppen utav concertan. Jag en lite udda känsla, att jag liksom "domnar bort" i huvudet. Jag tror att mitt huvud skakar till, eller att det dras till höger/vänster. Ibland känner jag samma känsla fast bara själva ögonen.
Det blir ofta lite "korningt" framför ögonen om jag håller fast blicken typ 2-3 sekunder på ett ställe. Får dessutom en lite pirrig känsla i kroppen, ungefär som när man är smått kissnödig.
Är det någon mer som upplever detta? Eller liknande lustig känsla.
Jag tycker inte att det är läskigt/obehagligt eller så, men det känns ju jävligt lustigt att man blir "pinknödig" när man precis slagit en drill. Eller när man kör bil och tror att man kollar åt fel håll ahahaha..
Jag är ingen expert (även om jag tagit ovan nämnda substans) men jag skulle gissa att detta är en biverkan från concertans noradrenalinpåslag. Problemet (eller fördelen, folk kan ju tycka olika) är att Concerta sitter i så förbaskat länge så man löper risk att bli överstimulerad i centrala nervsystemet.
Jag kan känna liknande som du om jag tagit Voxra för länge eller om (vilket man inte ska!) har tagit amfetamin flera dagar i sträck. För mig försvinner detta om jag exempelvis tar en Immovane (eller annan benzodiasepin) och sover. Vi är alla olika, jag tycker du ska påtala dessa biverkningar för din läkare/psykiatriker nästa gång ni ses/hörs. Det finns mycket bättre grejer än metylfenidat (rena giftet enligt mig). Be att få prova Elvanse, hört mycket gott om det
Lycka till!