• 1
  • 2
2014-07-02, 11:42
Medlem
ps3mafackas avatar
Lönt att pensionspara efter årsskiftet när reglerna ändras? Skatteavdraget ska väl tas bort?

Någon som har bra tips hur man ska spara efter årsskiftet? För pensionsspara blir väl ej lönsamt?
Citera
2014-07-02, 11:45
Medlem
Flashdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps3mafacka
Lönt att pensionspara efter årsskiftet när reglerna ändras? Skatteavdraget ska väl tas bort?

Någon som har bra tips hur man ska spara efter årsskiftet? För pensionsspara blir väl ej lönsamt?

Jag kommer absolut att fortsätta spara....
Citera
2014-07-02, 12:45
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Bättre att köpa fonder eller aktier på vanligt sätt. Eller om man inte vill ta nån risk så amorterar man på bostaden istället. Vore ju guld att ha ett obelånat boende när man går i pension.
Citera
2014-07-02, 12:59
Medlem
ps3mafackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Bättre att köpa fonder eller aktier på vanligt sätt. Eller om man inte vill ta nån risk så amorterar man på bostaden istället. Vore ju guld att ha ett obelånat boende när man går i pension.

Amorterar gör jag redan, men man måste ju ha något att köpa mat etc för när man är 65+. Då är de inte så käckt om man inte har nåt kapital utan bara amorterat.
Citera
2014-07-02, 12:59
Medlem
ps3mafackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashdick
Jag kommer absolut att fortsätta spara....
I samma sparform som bankerna erbjuder sina pensionssprarar kunder?
Citera
2014-07-02, 13:24
Medlem
Det är värdelöst att pensionsspara.
Pengarna är låsta tills du går i pension och du kan inte använda dem till att köpa en ny bil eller fixa den trasiga värmepannan som går sönder när du är 50 år, utan du får snällt vänta tills du är 65 år.

Lägg pengarna på att amortera av huslånet istället, då har du mer pengar över sedan när du går i pension, eftersom huslånet inte alls är lika stort längre.
Dessutom kan du vid vanligt sparande, ifall det krisar sig, använda pengarna till att fixa något som behövs på en gång.
Citera
2014-07-02, 14:47
Medlem
Goto10s avatar
Citat:

För många är det inte lönt att pensionspara i IPS eller pensionsförsäkring idag heller, trots avdraget.
Öppna ett ISK hos någon nätmäklare (Avanza eller Nordnet) och spara där istället. Månadssparande i ett par indexfonder tror jag är ett bra sätt att spara till pensionen. Skulle du behöva pengarna innan du går i pension är de inte låsta heller.
Citera
2014-07-02, 15:47
Medlem
Citat:
Amorterar gör jag redan, men man måste ju ha något att köpa mat etc för när man är 65+. Då är de inte så käckt om man inte har nåt kapital utan bara amorterat.
Exakt! Svåra avvägningar. Den listige skuldsätter sig i ålderdomen, för konsumtion, med bostaden som pant och räknar kallt med att inte betala tillbaka. Banken tar bostaden efter hädangången.

Att pensionsspara är i mina ögon självklart, men vilken sparform som är bäst kan variera beroende på arbetsförhållanden och den ekonomiska situationen i sin helhet. Något som borde vara en viktig varningssignal är att majoriteten svenskar kommer att ha svårt att ta sig över fattigdomsstrecket i pension, så även om tjänstepension förekommer så blir det en drastisk nivåsänkning jämfört med att arbeta. Hur samhället ser ut i framtiden kan vi inte veta, men en kvalificerad gissning är att det inte kommer att bli några sötebrödsdagar för majoriteten. Jag anser att den förda politiken är gravt oansvarig, outhållig och falsk på många centrala områden, men det är en annan diskussion.
Citera
2014-07-04, 00:59
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är värdelöst att pensionsspara.
Pengarna är låsta tills du går i pension och du kan inte använda dem till att köpa en ny bil eller fixa den trasiga värmepannan som går sönder när du är 50 år, utan du får snällt vänta tills du är 65 år.

Lägg pengarna på att amortera av huslånet istället, då har du mer pengar över sedan när du går i pension, eftersom huslånet inte alls är lika stort längre.
Dessutom kan du vid vanligt sparande, ifall det krisar sig, använda pengarna till att fixa något som behövs på en gång.

Helt värdelöst är det ju inte att pensionsspara via IPS. Visserligen är pengarna låsta tills du fyller 55 år (inte 65 år), men schablonintäkten är bara hälften så hög som på ett ISK. Plus att det är avdragsgillt med 12 tkr - än så länge.

Frågan är istället hur utbetalningarna från IPS kommer att beskattas i framtiden när avdraget försvinner. Att skatta för sina pengar två gånger (utöver schablonintäkten) är sinnessjukt.

Någon som vet hur det kommer att ligga till med beskattningen i framtiden när avdraget försvinner?
Citera
2014-07-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Helt värdelöst är det ju inte att pensionsspara via IPS. Visserligen är pengarna låsta tills du fyller 55 år (inte 65 år), men schablonintäkten är bara hälften så hög som på ett ISK. Plus att det är avdragsgillt med 12 tkr - än så länge.

Frågan är istället hur utbetalningarna från IPS kommer att beskattas i framtiden när avdraget försvinner. Att skatta för sina pengar två gånger (utöver schablonintäkten) är sinnessjukt.

Någon som vet hur det kommer att ligga till med beskattningen i framtiden när avdraget försvinner?

Jo, pengarna kommer till större nytta nu, speciellt om du kan sänka utgifterna genom att betala av huslånet.
När du är 55 så har de nog höjt den åldersgränsen, redan nu pratar man om 69 år som pensionsgräns.
Givetvis så är det helt andra regler för de styrande politikerna, att de skulle behöva arbeta tills de stupar finns inte med på kartan.

Pengarna är väl låsta tills man faktiskt går i pension? Det hjälper väl inte att man fyller 55 år om man inte går i pension då, eller har jag fel?

Att beskatta flera gånger är väl vardagsmat. Man betalar skatt på momsen, eller om det är tvärtom, när det kommer till elavgiften.
Citera
2014-07-04, 13:48
Medlem
dok.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jo, pengarna kommer till större nytta nu, speciellt om du kan sänka utgifterna genom att betala av huslånet.
När du är 55 så har de nog höjt den åldersgränsen, redan nu pratar man om 69 år som pensionsgräns.
Givetvis så är det helt andra regler för de styrande politikerna, att de skulle behöva arbeta tills de stupar finns inte med på kartan.

Pengarna är väl låsta tills man faktiskt går i pension? Det hjälper väl inte att man fyller 55 år om man inte går i pension då, eller har jag fel?

Att beskatta flera gånger är väl vardagsmat. Man betalar skatt på momsen, eller om det är tvärtom, när det kommer till elavgiften.
inom ITP/ITPK så finns begränsningar på när man får ta ut pension, men gällande IPS så har man för det mesta möjlighet att ta ut pengarna från 55 som kortast under en femårsperiod, trots att man fortsätter arbeta
Citera
2014-07-04, 15:17
Medlem
Enligt mig har det aldrig varit lönt att spara pengar i någon pensionslösning. Jag spekulerar ogärna i hur skattesystemet ser ut 30 år fram i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in