Gammal tråd men vill dela med mig av min upplevelse av Swedbank...
Jag håller på att starta upp ett aktiebolag och behöver fixa ett företagskonto. Då min nuvarande bank (Länsförsäkringar) har varit riktigt dålig med att hjälpa mig med detta bestämde jag mig för att byta bank helt och hållet. Efter att ha läst en hel del om olika banker så slutade det med Swedbank.
Jag gick till deras närmaste företagskontor, fick fylla i två blanketter, ett för privatkonto och ett för mitt företag. Hela processen var väldigt smidig, jag blev bra bemött i receptionen så fick en bra vibe av banken.
För någon dag sen blev jag uppringd av en äldre kvinna från Swedbank som ville veta mer om mig och mitt blivande företag. Berättade om min situation, att jag bott hemma hos päronen dom senaste två åren och bara köttat digital marknadsföring för att lära mig allting. Hon frågade vilka kurser jag gått på, berättade att jag är 100% självlärd och det var ungefär där hon verkade tappa intresset för mig.
Jag berättade att jag har startat flera "testprojekt" med väldigt bra resultat samt att jag träffat företag som vill köpa mina tjänster. Jag skulle med andra ord kunna börja tjäna pengar samma dag som företaget godkänns. Tyvärr verkade det inte vara relevant för henne.
Efter det frågade hon om min inkomst, eftersom jag bara pluggat konstant i två har jag inte tagit någon anställning någonstans utan levt på mina sparpengar samt det jag ärvt. Har minimalt med utgifter så har klarat mig väldigt bra. Jag vet att det här inte är något ovanligt, har pratat med många som slutar sitt jobb för att förverkliga sina drömprojekt.
Hon nekade min ansökan p.g.a två anledningar, dels för jag inte har en fast inkomst men också för jag inte är kund hos dom, liksom va? Jag vill bli er kund och byter därför bank till er, är inte det tillräckligt?
Även pratat med en kollega som ville låna pengar från Swedbank men fick avslag eftersom han inte var kund (han ville bli deras kund).