2014-07-01, 21:53
Medlem
Hej, jag har brukat opiater(opioider såpass att jag numera är beroende.

Började men lite hostmedicin och citodon, sedan benso och hela vägen så att säga (under ca 15års tid totalt).

Numera är det främst fentanyl, morfin och heroin som gäller, oftast butyrfentanyl pga lagligheten.
Jag ligger på 10-12 sprayningar b-f för att ens må bra, eller en halv boll H ungefär, dock bara med benso till annars är det dubbla mängden.
Inte så kul alltså.

Jag ska fixa 5st 20mg´s metta hjul nu tänkte jag, hur länge kommer dom räcka för mig och räcker det med en fjärdedel/en halv (hoppas hoppas hoppas) eller måste jag ta dom hela?

Finns det något bättre administrations-sätt än oralt förresten, hade varit fint å hålla inne ekonomin lite. (ej nålrädd direkt).
Citera
2014-07-01, 22:13
Medlem
sgeddingagglis avatar
Varför inte gå till vårdcentralen och få en remiss till sub/metadonkliniken?
Citera
2014-07-01, 22:41
Medlem
Om du har lite pengar så är det nog bäst att söka dig till Portugal, Spanien eller Holland för att få riktig vård mot till missbruk. Den Svenska vården ger ju nästan mer skada än nytta.
Citera
2014-07-01, 22:45
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Om du har lite pengar så är det nog bäst att söka dig till Portugal, Spanien eller Holland för att få riktig vård mot till missbruk. Den Svenska vården ger ju nästan mer skada än nytta.

Vad menar du med riktigt vård, vad gör dom som inte vi gör i sverige?
Citera
2014-07-01, 23:23
Medlem
Jag kommer inte söka vård, det står nog med skit i min journal.

Jag vill köra metta för att förhoppningsvis kunna sluta på egen hand med hjälp av vänner, går inte det å skiter jag i allt och kör på tills jag slocknar.

Åter till min fråga: vad är lämplig startdos på metta om man annars tar ca en halv boll h varje morgon och resten efter lunch samt en hela mot kvällen, alternativt 8-10sprayningar b-f spray morgon/lunch/kväll+moms??
eller som idag, 500mg kodein och ett gram lyrica för att dämpa det värsta.
Citera
2014-07-02, 15:08
Medlem
hjarntvattads avatar
alltså tyvärr är det väl 60mg för att bara bli abstinensfri. Kanske mer.
Vad är ditt mål med att ta metadon istället? försöka nyktra till eller bara sänka ner toleransen?
Senast redigerad av hjarntvattad 2014-07-02 kl. 15:12.
Citera
2014-07-02, 15:10
Medlem
hjarntvattads avatar
möllehjul går att bra att skjuta, bara lägg i dem i pumpen i med vatten och skaka så är det klart.
Citera
2014-07-02, 16:34
Medlem
masterior26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjarntvattad
möllehjul går att bra att skjuta, bara lägg i dem i pumpen i med vatten och skaka så är det klart.

Smart tips att lägga i pumpen utan att filtrera!
Citera
2014-07-02, 17:34
Medlem
hjarntvattads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Smart tips att lägga i pumpen utan att filtrera!
filtrera det efter då, känns som de löses upp lättast med vakum i pumpen än att veva runt dem i vatten.
obs elda fan ej på dem i vatten blir fan gelé.
Citera
2014-07-02, 18:35
Medlem
Citat:
alltså tyvärr är det väl 60mg för att bara bli abstinensfri. Kanske mer.
Vad är ditt mål med att ta metadon istället? försöka nyktra till eller bara sänka ner toleransen?

Jag vill bli fri opiater inom något år helst, innan dom tar livet av mig.
Jag tänkte hitta rätt dos metta för att vara i "noll-läge" och sedan sänka dosen sakta och trappa ut det helt.

Antar att jag kommer behöva en del metta alltså?
Synd att det är så dyrt :/
Citera
2014-07-02, 20:48
Medlem
hjarntvattads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jag vill bli fri opiater inom något år helst, innan dom tar livet av mig.
Jag tänkte hitta rätt dos metta för att vara i "noll-läge" och sedan sänka dosen sakta och trappa ut det helt.

Antar att jag kommer behöva en del metta alltså?
Synd att det är så dyrt :/
ah men fan då är det ju bara att ta smällen.
Vänta tills du kan ta sub sen trappar du ner från 8mg till 2mg några dagar sen är det bara att må piss i någon månad.
Citera
2014-07-02, 22:18
Medlem
Citat:
ah men fan då är det ju bara att ta smällen.
Vänta tills du kan ta sub sen trappar du ner från 8mg till 2mg några dagar sen är det bara att må piss i någon månad.

Problema no.2 jag är överkänslig mot buprenorfin, 0,2mg är som 5st 8or för min andning.
Så det får bli enbart metta, och sedan må helvete på semestern då :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in