2014-07-01, 02:20
Medlem
Hej!
Min flickvän tog precis ibuprofen och alvedon innan hon gick och la sig. Är det inte farligt för levern att blanda olika smärtstillande? Det var även alvedon på 665mg.
Citera
2014-07-01, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holm.Stock
Hej!
Min flickvän tog precis ibuprofen och alvedon innan hon gick och la sig. Är det inte farligt för levern att blanda olika smärtstillande? Det var även alvedon på 665mg.

Nej, Ibuprofen tar inte på levern som Paracetamol gör. Därför kan man ta både Ipren och Alvedon samtidigt, och även Ipren i samband med alkohol (varför det är så jävla tacksamt att ha med på t.ex. festival eller ta vid baksmälla).
Citera
2014-07-01, 03:06
Medlem
CredFrosts avatar
Faktiskt så ger man inom vården rådet att faktiskt ta båda eftersom de arbetar på olika sätt (dock har man dåliga levervärdens så ska man inte ta dem tillsammans men istället alternera så man tar dem varannan gång)

När jag har riktigt hög feber och ont i kroppen vid ex influensa så är det endast en kombo av dessa som funkar
Citera
2021-01-14, 17:45
Medlem
cleovarnamnets avatar
Är det farligt att blanda Ipren, Alvedon och Treo om man håller sig inom respektive gräns? Jag står inte ut med min huvudvärk!

Edit: senaste läkaren jag träffade erbjöd sig att skriva ut Naproxen, som han tydligen själv föredrog att ta, men jag tackade nej, eftersom jag är en idiot.
Senast redigerad av cleovarnamnet 2021-01-14 kl. 18:03.
Citera
2021-01-14, 20:18
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Är det farligt att blanda Ipren, Alvedon och Treo om man håller sig inom respektive gräns? Jag står inte ut med min huvudvärk!

Edit: senaste läkaren jag träffade erbjöd sig att skriva ut Naproxen, som han tydligen själv föredrog att ta, men jag tackade nej, eftersom jag är en idiot.
Ipren och Treo (och även Naproxen) bör du inte kombinera med varandra, utan välj en av dessa tre. Alvedon kan du sen kombinera med vilken som av dessa tre.

Naproxen är receptfritt, så du kan ju köpa det utan recept också.
Citera
2021-01-14, 21:32
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Ipren och Treo (och även Naproxen) bör du inte kombinera med varandra, utan välj en av dessa tre. Alvedon kan du sen kombinera med vilken som av dessa tre.

Åh, tack snälla!
Aha, är det? Utgick ifrån att det var receptbelagt eftersom han erbjöd sig att skriva ut det. Eller så kommer jag ihåg fel namn.
Citera
2021-01-14, 23:13
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Åh, tack snälla!
Aha, är det? Utgick ifrån att det var receptbelagt eftersom han erbjöd sig att skriva ut det. Eller så kommer jag ihåg fel namn.
Du kom säkert ihåg rätt. Ofta erbjuder sig läkare att skriva ut medicin för att göra sina patienter en tjänst. Vissa vårdcentraler är benhårt snåla och skriver bara ut receptfri medicin under mycket strikta förhållande.
Citera
2021-01-15, 23:13
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Du kom säkert ihåg rätt. Ofta erbjuder sig läkare att skriva ut medicin för att göra sina patienter en tjänst. Vissa vårdcentraler är benhårt snåla och skriver bara ut receptfri medicin under mycket strikta förhållande.
Aha, jag förstår. Snällt! Men finns det någon större vits med att skriva ut något om patienten ändå kan gå och ta samma produkt ur hyllan?
Citera
2021-01-15, 23:48
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Aha, jag förstår. Snällt! Men finns det någon större vits med att skriva ut något om patienten ändå kan gå och ta samma produkt ur hyllan?
Rent medicinskt, nej. Däremot kan det ha psykologiska poänger. Att få ett Recept förskrivet av sin doktor kan göra att 1) patienten känner sig nöjd (läkaren gjorde något), 2) det kan finna större chans att patienten upplever att medicinen har effekt (placebo). För vissa omständliga eller förvirrade patienter kan det också vara bra att fixa recept så att man slipper följande:
- L: köp naproxen, finns receptfritt
- P: Naxpropen?
- L: Naproxen
- P: Nax-pro-fen?
- L: Na-prox-en
- P: ?
- L: ... Ett recept väntar dig på närmaste apotek.
Citera
2021-01-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686

Korrekt information. Vid allvarligare smärta kan du få Citodon som då ersätter alvedon men även innehåller kodein, du kan också ta halv dos alvedon och en Citodon. Det finns även mediciner som du kan ta ovanpå kombon Alvedon + Naproxen/Ipren/Celeoxib etc: Gabapentin, Tramadol, Opioider etc.
Citera
2021-01-31, 12:12
Medlem
cleovarnamnets avatar
I dag är den spännande dagen då jag kombinerar två Alvedon + en Naproxen! Jag noterar att det står max 1 tablett men om man känner att migrän är på g får man ta tre styck. Hur kan det komma sig? Är fler än en farligt är det väl det även om man har migrän?
Citera
2021-01-31, 13:30
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
I dag är den spännande dagen då jag kombinerar två Alvedon + en Naproxen! Jag noterar att det står max 1 tablett men om man känner att migrän är på g får man ta tre styck. Hur kan det komma sig? Är fler än en farligt är det väl det även om man har migrän?
Det finns receptbelagda naproxen 500mg-tabletter, det är bara inte för pöbeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in