Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-07-01, 23:06
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Enligt artikeln var dom varken "trafficking-offer" eller "thai-horor", inte ens prostituerade. Sanningen i det här fallet och alla andra diskussioner du är inblandad i, är att du inte har någonting substantiellt att komma med. Varken informationsmässigt om den här händelsen, tillämpning av diskrimineringslagen eller just några andra frågor.
Jag är helt säker på att de var prostituerade men man får egentligen inte säga det för det är ryktesspridning och att det inte finns några bevis, men jag tycker inte att man ska hänga ut dem som horor det är fel.
Citera
2014-07-01, 23:51
  #38
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Jag är helt säker på att de var prostituerade men man får egentligen inte säga det för det är ryktesspridning och att det inte finns några bevis, men jag tycker inte att man ska hänga ut dem som horor det är fel.

Varför det? Du har ju gjort det klart och tydligt att du skiter fullständigt i dem. Jag förstår att du ansluter dig till synsättet "vad spelar det för roll. Det är ju bara en hora." Det säger dock mer om dig själv än något annat.
Citera
2014-07-02, 01:13
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Försök förstå skillnaden på en kvinna som blir utnyttjad och tvingad till prostitution det är hon som är ett offer. Sen finns det frivilliga horor alltså "sexarbetare" som gör det för att få lite extra pengar eller för att köpa droger, de hororna tycker jag inte synd om de har gjort sitt kassa val i livet. Inte direkt att det är svåra saker att förstå är en sak som jag tänker men jag kanske har överskattat eran intelligens.
Om du skulle ta och försöka inse skillnaden själv så vore det bra.
Du ska heller inte börja prata om intelligens du har redan bevisat genom dina inlägg vilken nivå du ligger på.
Citera
2014-07-02, 20:48
  #40
Medlem
Ja, det är rätt förjävligt faktiskt. Självklart skulle det vara de ev torskarna som portades från stället och inte de "förmodade" prostituerade. Som vanligt är det kvinnornas "fel" att en del män har problem att hantera sin sexualitet.
Citera
2014-07-02, 21:32
  #41
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Ja, det är rätt förjävligt faktiskt. Självklart skulle det vara de ev torskarna som portades från stället och inte de "förmodade" prostituerade. Som vanligt är det kvinnornas "fel" att en del män har problem att hantera sin sexualitet.

Det skulle ju i så fall ske på samma grundval som för kvinnorna som blev portade, vilket gör att problemet ligger hos den som gör bedömningen av vem som är hora eller torsk.
Citera
2014-07-02, 21:40
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Det skulle ju i så fall ske på samma grundval som för kvinnorna som blev portade, vilket gör att problemet ligger hos den som gör bedömningen av vem som är hora eller torsk.

Ja. Och för att undvika det vore det bättre med civilsnutar på stället. Aldrig bra när vanliga Svenssons ska ta lagen i egna händer.
Citera
2014-07-02, 22:34
  #43
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Ja. Och för att undvika det vore det bättre med civilsnutar på stället. Aldrig bra när vanliga Svenssons ska ta lagen i egna händer.

Verkar mest vara ett resursslöseri med skattemedel, att sitta och övervaka asiatiska kvinnor som någon/vem som helst anser vara lite allmänt "suspekta". Det finns om inte en bakomliggande rasism, åtminstone en stor portion fördomsfullhet bakom den här typen av beslut.

Om dom nu var prostituerade som försökte sälja sina tjänster inne på stället, eller störa ordningen på något annat vis. Så har ju klubb-ägaren/krögaren rätt att slänga ut individerna, alternativt ringa polisen samt porta dom från lokalen på en obestämd framtid. Det har i så fall ingenting med diskriminering att göra.

Jag kan tycka att prostituerade (vilket vi inte vet om dom var) eller före detta sådana skall ha möjligheten att få gå ut och ta en bira om dom vill. Det verkar hos vissa finnas en tanke om att före detta prostituerade eller för den delen aktiva, speciellt de som inte medger att de lider av psykisk ohälsa, fattigdom eller är/var satta under tvångsprostitution är så pass avskyvärda individer att dom inte skall få delta i det normala samhället, på lika villkor. Det intressanta är ju varför? Även om det inte är trådens ämne.
Citera
2014-07-03, 07:52
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Ja, det är rätt förjävligt faktiskt. Självklart skulle det vara de ev torskarna som portades från stället och inte de "förmodade" prostituerade. Som vanligt är det kvinnornas "fel" att en del män har problem att hantera sin sexualitet.
Haha ja men det är mycket svårare att se vem som är en torsk. tyvärr-.

Kanske polisen borde vara där och gå igenom kundernas brottsregister det kan vara så att några kommer dit för att begå brott (sexköp)
__________________
Senast redigerad av CherryJul 2014-07-03 kl. 08:09.
Citera
2014-07-03, 11:28
  #45
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Kanske polisen borde vara där och gå igenom kundernas brottsregister det kan vara så att några kommer dit för att begå brott (sexköp)

Det är ett skrämmande repressivt samhälle du vill ha. Jag ryser!
Citera
2014-07-03, 11:34
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Det är ett skrämmande repressivt samhälle du vill ha. Jag ryser!
Det var bara på skämt men du borde kanske tänka på det varför det är så att du blir provocerad av det är det inte bra om polisen försöker förebygga brott menar du?

Om man sköter sig och inte begår brott så finns det inte någon anledning att vara rädd för polisen
Citera
2014-07-03, 12:35
  #47
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Det var bara på skämt men du borde kanske tänka på det varför det är så att du blir provocerad av det är det inte bra om polisen försöker förebygga brott menar du?

Om man sköter sig och inte begår brott så finns det inte någon anledning att vara rädd för polisen

Säg det till de som sitter oskyldigt dömda i våra fängelser. Du kan ju också berätta det för de amerikanska familjer som fått familjemedlemmar avrättade för brott de inte begått (där DNA-bevisning friat dem).

Berätta det för barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus som blev trakasserad av polisen för ett påstått mord på ett barn innan hovrätten friade henne på alla punkter.
Citera
2014-08-13, 18:50
  #48
Medlem
Citat:
Ägaren förklarade sig med att han blivit uppringd av en polis som berättat att det förekom prostitution på krogen, att det var kvinnor från Ostasien som prostituerade sig och att det var han i egenskap av ägare som ansvarade för detta. Han informerade därefter ordningsvakterna om problemet.

Citat:
Tingsrätten fann att det avgörande motivet till att de tilltalade nekat kvinnorna tillträde var att de velat förhindra prostitution som förekom på krogen. Rätten fann att de tilltalade därför fick anses ha haft ett legitimt syfte till att neka kvinnorna.

Citat:
Hovrätten konstaterar att för bifall till åtalet mot ordningsvakterna krävs att det i målet har klarlagts att det avgörande motivet för ordningsvakterna, när de vägrade kvinnorna tillträde, var kvinnornas ras, hudfärg eller etniska ursprung. För att fälla krogägaren krävs att han fattat beslut om att neka thailändskor och kvinnor med östasiatiskt utseende som kom i grupp tillträde till Harrys.
http://www.dagensjuridik.se/2014/06/...omma-pa-krogen


Kvinnorna har inte nekats tillträde på grund av att de var av en viss etnicitet för etnicitetens skull utan för att polisen hade uppgett just detta som måste ses mer som ett signalement.

Polisen kunde ha talat om vilket signalement som helst. Det etniska spelade ingen roll här. Kvinnorna hade tidigare varit gäster i lokalen.

Självklart var de ansvariga på denna krog tvungna att agera som lagen föreskriver. Åtalet ogillas därför.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback