• 1
  • 2
2005-08-25, 23:33
Medlem
LaserApas avatar
Tjena gubbs,

Jag och två polare funderar på att köpa en uppblåsbar gummibåt för att kunna krama ut det sista av säsongens fiske. Det är havet som gäller och enbart innomskärs. De dagar då det blåser för mycket stannar vi nog hemma...

Vi lurar på en 280 cm båt från någon av de större tillverkarna samt utombordare på runt 6 hk.

Så, är det någon som har erfarenheter kring detta?
Kan man köpa begagnat?
Är de här båtarna sjödugliga?
Vad skall man tänka på?
etc...

All info emottages tacksamt!

/Klabbe

Moderator: Om detta ämmne hör hemma i något annat forum, flytta gärna!
Citera
2005-08-26, 07:51
Medlem
scoremaxs avatar
Vi åkte omkring i gummibåtar en del i lumpen..
Dom är stryktåligare än man tror, och hyfsade..
Jag skulle dock valt en vanlig båt, då dessa är mycket lättare att vistas i under längre tid..det finns t, ex. inga tvär(stag/reglar/sittbrädor??)och det är ju bajs när ni skall sitta och fiska..dessutom är det störigt tycker jag, att relingarna är lite lätt mjuka..

Det blir jobbigt att fiska ur en sådan vill jag påstå.
Vi lastade dom ju bara fulla med grejjor och körde ut på kobbar & skär, men att fiska...näe.
Citera
2005-08-26, 09:19
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaserApa
Tjena gubbs,
samt utombordare på runt 6 hk.

Så, är det någon som har erfarenheter kring detta?
Kan man köpa begagnat?
Är de här båtarna sjödugliga?
Vad skall man tänka på?
etc...

Gummibåt är nog inget jag skulle rekomendera för fiske eftersom dom är så ömtåliga, om man inte skaffar en ribb eller liknande. Ett annat problem brukar vara att de eftersom de inte har någon köl i ordets rätta bemärkelse har dåliga sjöegenskaper. Enligt min erfarenhet blir det svårt (och blött) redan när vågorna är en halv meter höga. Dessutom är det jobbigt att göra rent en gummibåt varje gång, om man inte skall låta den ligga i vattnet o då förstörs den..

konsensan blir: dyrt, ömtåligt, dåliga sjöegenskaper, obekväm, jobbig att göra ren och packa ihop men funkar bra i fint väder och om man sköter den på rätt sätt.

Tycker du skall satsa på en plasteka i stället, men då måste ni ju ha en båtplats eller kunna traila den.
Citera
2005-08-26, 09:21
Moderator
vfs avatar
Finns små plastbåtar som kan transporteras på biltak, köp en dylik i stället.
Citera
2005-08-26, 12:58
Moderator
nobodys avatar
Zodiac och bombardo har skapliga.
Annars så har du ju aluminium linder har nägra som är lätta och ganska sjödugliga.
Citera
2005-08-26, 14:08
Medlem
Köp något sådant här istället...
Citera
2005-08-26, 15:44
Medlem
LaserApas avatar
Hallå,

Tack för synpunkterna. Ett par klargöranden är på plats (borde vart lite tydligare i mitt första brev).

"Vanlig" båt går bort pga att det är omöjligt att få båtplats i göteborg. Bor dessutom i lägenhet så att ha båten på tomten blir svårt. Vi skall inte heller fiska från båten utan bara ha den att transportera oss mellan fiskeplatserna. Gummibåt känns som den uppenbara lösningen.

Har kollat upp Zodiac och bombardo. Ser helt ok ut.

Fler tankar emottages

/Klabbe
Citera
2005-08-27, 11:20
Medlem
On fires avatar
Om du ska ha jolle så sikta på begagnat kan bli ganska dyrt annars. Men det beror ju också på hur mycket du ska använda den.
Nytt så kan det lätt bli en 20,000 kr troligen mer. Jollar är ganska behändiga när man lärt sig så kan man packa ihop den på circus 10-15 min, rengöra är bussenkelt bara att skölja ur med slang och kanske torka av lite med svamp för att få ut eventuel sand. Som annars är ett onödigtslitag.
Om det är sandstrand är det bara köra up en liten bit på stranden och sedan dra up resten. Sedan har jag aldrig blivit nåt vidare blöt om jag kört normalt snarare när man buskör som man kan bli väldigt blöt.
Men är nog ingen ide att fiska ifrån den kan bli lite trångt.
Citera
2005-08-27, 12:15
Moderator
Tystnads avatar
Skall du köpa gummibåt ,så passa på ny till hösten ,för då kan man få dem billigare ,eftersom säsongen börja ta slut och handlarna vill göra sig av med lagervaror.
Citera
2005-08-27, 12:20
Medlem
Kapten Klännings avatar
Kolla om inte detta eller något liknande kan vara ett alternativt med tanke på hur dåliga sjöegenskaper gummibåten har

http://www.cinclusc.com/spfguide/mapp1/marknytt.htm
Citera
2005-08-27, 12:27
Medlem
Hittade några gummibåtar här

http://www.hobbex.se/system/template...hopTreeID=6366
Citera
2005-08-27, 14:06
Medlem
On fires avatar
Han skulle som sagt köra inomskärs så det lär ju inte bli någon störe sjö och han skulle stanna hemma om det blev för kast väder. Så sjöegenskapernas hos en jolle räcker nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in