2014-06-30, 15:43
Medlem
Ngon som har erfarenhet av en trimbox frn Dieselkraft till en Audi A3 1.2 TFSI rsmodell 2014?

http://www.dieselkraft.se/Produkt/Audi/A3+III/8817/
Citera
2014-06-30, 23:45
Medlem
Ja. Kp en ring fr pengarna istllet.
Citera
2014-07-01, 09:04
Medlem
SLR-08s avatar
Personligen skulle jag aldrig stoppa i en trimbox i mina bilar, vill man ha ut mer effekt s lmna in bilen p mappning hos ett serist tuning fretag som mappar den t dig. r man snlare anvnd BSR ppc eller dylikt. Trimbox avrder jag ifrn hur som helst
Citera
2014-07-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLR-08
Personligen skulle jag aldrig stoppa i en trimbox i mina bilar, vill man ha ut mer effekt s lmna in bilen p mappning hos ett serist tuning fretag som mappar den t dig. r man snlare anvnd BSR ppc eller dylikt. Trimbox avrder jag ifrn hur som helst

Varfr avrder du frn det p vilka grunder?
Citera
2014-07-03, 08:23
Medlem
SLR-08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr4zze84
Varfr avrder du frn det p vilka grunder?

Har i stortstt bara hrt och lst negativt om det. Sjlvklart kan bilen g bttre men risken fr ras r betydligt strre. En bekant till min jobbarkompis monterade det i sin bil och bilen blev helt knpp, gick ojmnt och dog till och frn. S fort han tog ur boxen blev bilen "normal" igen.

Saxat frn autor power om varfr man inte br anvnda trimbox:

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra fr att allt ska fungera korrekt. En "dieselbox" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen ka insprutningstiden och/eller hja brnsletrycket (det r det enda en dieselbox klarar av att gra). Detta sker helt utan att bilens vriga styrsystem fr veta det. Det innebr att en dieselbox "lurar" bilens styrsystem och fljden blir att en mngd vrden och styrdata inte blir korrekta:

- Frddatorn kommer att visa fr lg brnslefrbrukning
- Antisladdsystemet (ESP) strs pga felaktiga vrden p vridmoment
- Automatldor fr felaktiga vrden p vridmoment
- Momentsnkning vid vxling (fr komfort och hllbarhet) bibehlls ej
- Regenerering (tmning) av partikelfilter sker ej optimalt
- Berkning av avgastemperatur strs
- Berkning av serviceintervall strs
- Diagnossystemet strs
Senast redigerad av SLR-08 2014-07-03 kl. 08:27.
Citera
2014-07-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLR-08
Har i stortstt bara hrt och lst negativt om det. Sjlvklart kan bilen g bttre men risken fr ras r betydligt strre. En bekant till min jobbarkompis monterade det i sin bil och bilen blev helt knpp, gick ojmnt och dog till och frn. S fort han tog ur boxen blev bilen "normal" igen.

Saxat frn autor power om varfr man inte br anvnda trimbox:

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra fr att allt ska fungera korrekt. En "dieselbox" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen ka insprutningstiden och/eller hja brnsletrycket (det r det enda en dieselbox klarar av att gra). Detta sker helt utan att bilens vriga styrsystem fr veta det. Det innebr att en dieselbox "lurar" bilens styrsystem och fljden blir att en mngd vrden och styrdata inte blir korrekta:

- Frddatorn kommer att visa fr lg brnslefrbrukning
- Antisladdsystemet (ESP) strs pga felaktiga vrden p vridmoment
- Automatldor fr felaktiga vrden p vridmoment
- Momentsnkning vid vxling (fr komfort och hllbarhet) bibehlls ej
- Regenerering (tmning) av partikelfilter sker ej optimalt
- Berkning av avgastemperatur strs
- Berkning av serviceintervall strs
- Diagnossystemet strs

I mitt fall r det dock en bensinmotor vill jag pongtera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in