Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-30, 12:43
  #1
Medlem
Midus avatar
Jag har ett jobb där jag reser med bil runt i olika orter i stort sett i hela Västsverige. På plats passar jag ofta på att läsa en lokal dagstidning till frukosten, och dagligen det senaste halvåret är notiserna fulla med samma sak.

Det slangas diesel ur traktorer, ur fritidsbåtar, ur bönder och maskinägares egna magasin. Det själs 10(!)-litersdunkar ur fritidsbodar och husbilar. Sedan är sången alltid densamma. Inga spår, inga misstänkta, inga gripna.

Var tar bränslet vägen? Senast såg jag att 8 kubikmeter stulits ur en lantbrukares magasin. Inte fasen är det väl någon som själ för eget bruk. Det måste väl ändå säljas vidare?
Hur stjäl de? I dunkar eller har de riktiga tankbilar med sig?
Smugglas det utomlands eller säljs det i bulk till oseriösa storkonsumenter?

Varför åker ingen fast? Varför finns aldrig några vittnen?

Ni som vet något om dieselstölderna, eller har teorier, välkommen att diskutera.
Citera
2014-06-30, 12:44
  #2
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2014-06-30, 12:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Det slangas diesel ur traktorer, ur fritidsbåtar, ur bönder och maskinägares egna magasin. Det själs 10(!)-litersdunkar ur fritidsbodar och husbilar. Sedan är sången alltid densamma. Inga spår, inga misstänkta, inga gripna.

Var tar bränslet vägen? Senast såg jag att 8 kubikmeter stulits ur en lantbrukares magasin. Inte fasen är det väl någon som själ för eget bruk. Det måste väl ändå säljas vidare?
Hur stjäl de? I dunkar eller har de riktiga tankbilar med sig?
Smugglas det utomlands eller säljs det i bulk till oseriösa storkonsumenter?

Gällande småstölderna gissar jag på pundare/öststatare.

När det gäller dom större stölderna så skulle jag säga vanlig täckt lastbil med 1-kubiks plastfat på flaket och en högkapacitets tryckluftspump eller liknande som klarar pumpa några hundra liter per minut så det inte tar så lång tid. Anledningen till plastfaten är att hantering/försäljning blir lite enklare ett fat brukar kosta 8000:- (varierar säkerligen från tjyv till tjyv) och det säljs stora mängder på hemmaplan, förövarna åker säkerligen dieselbilar själv också.
__________________
Senast redigerad av Enron 2014-06-30 kl. 12:59.
Citera
2014-06-30, 14:27
  #4
Medlem
Med all säkerhet så står össtatare för den största mängden, det stjäls till lastbilar för att de inte har råd att tanka i Sverige. De tar skitlåga kostnader av ruttna svenska företag som anlitar össtatarna för körning inrikes som utrikes så att ens tanka i Sverige är en förlust av förtjänsten att åka.

I Sverige visas det siffror på att det stjäls årligen 7 miljoner liter diesel...

Kort och gott stängda gränser med uttökat medel till tullen så vi får upp ett system där du inte kan resa hur fan du vill i Sverige genom EU!

Kort och gott, rösta på SD och få slut på detta elände!
Citera
2014-06-30, 22:23
  #5
Medlem
Ja de e polackerna som själ all diesel!! Solklart!!
Citera
2014-07-01, 00:46
  #6
Medlem
Här en sida om dieseltjuvar:

https://www.facebook.com/groups/2037...16552/?fref=ts
Citera
2014-07-01, 12:24
  #7
Medlem
Kommer att rösta på SD, då jag inte vill ha konkurrens.
Jävlar vad jobbigt nu när man inte fått något napp på rekningen på tre nätter :-( Tack vare alla jävla utlänningssvin så kommer dieselslangning inte ha en framtid, det var betydligt enklare för 4 år sen.
Citera
2014-07-01, 12:30
  #8
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Varför åker ingen fast? Varför finns aldrig några vittnen?

Min teori är att företagarna har försäkringar som täcker detta och det är i de allra flesta fall ett insiderjobb. Bonden/åkeriägaren eller vad det nu är för över sin diesel till någon tank någonstans och gör sedan en polisanmälan och betalar en självrisk som är en struntsumma och får ny diesel + har sin gamla kvar.

Då kan denne sälja massor av diesel privat och behöver inte skatta för detta.

Jag tror det har satts i system över hela landet då fler och fler ser att det går att göra så.

Visst det finns säkert enstaka riktiga stölder också men de tror jag är väldigt få.
Citera
2016-05-14, 17:57
  #9
Medlem
strutshuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Min teori är att företagarna har försäkringar som täcker detta och det är i de allra flesta fall ett insiderjobb. Bonden/åkeriägaren eller vad det nu är för över sin diesel till någon tank någonstans och gör sedan en polisanmälan och betalar en självrisk som är en struntsumma och får ny diesel + har sin gamla kvar.

Då kan denne sälja massor av diesel privat och behöver inte skatta för detta.

Jag tror det har satts i system över hela landet då fler och fler ser att det går att göra så.

Visst det finns säkert enstaka riktiga stölder också men de tror jag är väldigt få.

Finns inga sådana försäkringar. Det är alldeles för jobbigt att dra igång den apparaten om låt säga 200 liter diesel försvunnit ur tanken en natt. Polisen noterar det, men inget händer. Kom personligen på ett gäng britter(romer) som höll på med en dieselpump i en tank. De körde vackra bilar, men egen diesel hade de tydligen inte råd med.
Citera
2016-05-14, 23:32
  #10
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Här är det ofta EPA-traktor killarna. Jag bor inte på västkusten dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback