2014-06-30, 01:53
Medlem
Jag har en peugeot 307, 2.0 liters automatare i årsmodell 04.
Bilen läcker motorolja och skickades därför till en bekant hemmamekare som bytade "packboxen" för den var tydligen trasig. Men detta förändrade inte själva läckaget. Nu har jag fått tillbaka bilen som fortfarande läcker olja och vill gärna få detta åtgärdat så snabbt som möjligt. Som fattig student måste jag även ta hänsyn till plånboken och vill därför undvika att lämna den till en riktig verkstad.

Har någon här någon aning om vad som kan vara fel? Tips eller tankar kring läckaget som kan vara till min hjälp?

OBS! är inte särskilt bil/motorkunnig så beskrivande svar erkännes väldigt tacksamt!

Tack på förhand!
Citera
2014-06-30, 01:55
Medlem
Danro80s avatar
Motortvätt och kolla vart det läcker?
Citera
2014-06-30, 11:11
Medlem
Customizes avatar
Tvätta rent hela motorn och se som sagt var det kommer ifrån först och främst, är det uppe eller nere det läcker?
Vilken packbox är bytt?

Mitt andra tips är: sälj bilen så fort du kan för det är ärligt talat en skitbil. Min moster hade en sån och jag gjorde inget annat än att greja med den.

Jag garanterar att du även har problem med glödlampor som ryker också va?
Citera
2014-06-30, 12:08
Medlem
Mer än en bil jag skruvat i har haft oljeläckage genom packboxen på vevaxeln (vid remskivan), men den faktiska orsaken har varit igensatt vevhusventilation. Det kan orsaka övertryck i vevhuset, och då trycks olja ut där det är "minst motstånd", vilket ofta verkar vara packboxen.

Ibland räcker det att byta vevhusventilationen för att det ska sluta läcka, men har packboxen blivit skadad av att olja tryckts genom den kan den behöva bytas också.

Vevhusventilationen brukar bara kosta ett par hundra spänn (en plastburk med nåt filter i och lite slangar). Det går ibland att bara rengöra den, men bemödar man sig med att ta bort den kan man lika gärna sätta in en ny. Det brukar inte så svårt (lossa lite slangar och nån bult som håller fast den), men kan vara lite stökigt att komma åt ibland. Någon som kan byta en packbox borde dock vara kapabel till att byta även denna (har dock ingen aning om hur knepigt till den kan tänkas sitta, det är ju trots allt en fransk bil).
Citera
2014-09-12, 03:06
Medlem
PeterNosters avatar
Menar du luftrenaren med "en plastburk med nåt filter i" Vevhusventilationen är ju bara en slang från motorn till insuget.
Själv tror jag det läcker i ventilkåpspackningen. Det kan räcka med att skruva åt kåpan men ska helst bytas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in