Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det säger jag inte.
Kommentarer i den här tråden som anser att de i egenskap av "kompisar" skulle ha haft det ansvaret - därav ifrågasättandet av varifrån uppfattningen av "kompis-relationen" kommer.
det där har jag helt missat, vem säger att vilka skulle ha haft vilket ansvar? Mobbarna eller hans nära vänner, eller övriga i UF. Hänger inte alls med.
Citat:
Ja, det var bidragande enligt Lucas vänner - för de som inte stod hen nära och har varit i kontrovers med Lucas på nätet är det dock en bedömning de inte kan göra - dvs att deras motstånd och uttryck ihop med annat skulle kunna få sådana konsekvenser.
och det var bidragande enligt Lucas själv enligt hans egna tweets.
Vart vill du komma med det? Att de inte kunde fatta att deras mobbing skulle bidra till hans självmord. Det är väl klart att de inte insåg det.
Citat:
Hittills har ingenting redovisats som är ens nära vad uthängda på Flashback får utstå.
Nej, absolut inte och ingen annan än du har jämfört hans situation med personer som har blivit uthängda på Flashback. Vad har det med saken att göra? Ska sånt beteenden urskuldas för att det finns andra som beter sig värre? Dessutom handlar det ju om det där som vi har diskuterat att vissa tar åt sig mer när de får skit från ens egna eller människor som man tror är ens vänner. Du säger att det är individuellt men det råder ju ingen tvekan om att just Lucas precis som jag fungerade på det viset. I alla fall enligt både han själv och hans vän här i tråden.
Citat:
Jag tycker å andra sidan att det du säger nu är ett minimerande av transpersoner. Du uttrycker dig som om de skulle vara någon "egen sort" med givna egenskaper - medan Lucas (och andra jag känner) istället framhäver att de är människor som andra, individer med olika egenskaper som alla andra.
Att behandla en människa med silkesvantar för att man räknar den till en särskild sort är knappast respektfullt någonstans.
nej, självklart inte. Visst är det individer som alla andra. Jag skrev kan vara. Du vet lika väl som jag att det inte är ovanligt att transpersoner kan må dåligt och Lucas skrev ju faktiskt en hel del att han mådde dåligt av kritiken redan när mobbingen började. Menade bara att jag tänkte mig att ett förbund som UF borde ha varit mer lyhörda och känsliga för något sånt här än många andra ungdomsförbund.
Att försöka få det till att jag säger att man ska behandla transsexuella med silkesvantar på grund av deras läggning när jag påpekar att jag har förväntat mig mer tolerans av ett hbtqvänligt ungdomsförbund känns jävligt lågt.