2014-07-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tillräckligt nära (kanske - eller så blev hen besviken för att hen väntat sig annat av dem utifrån den bild hen hade) för att göra Lucas besviken - tillräckligt nära för att förvänta sig att de skulle kunna tolka var Lucas befanns sig känslomässigt och att det skulle finnas krav på att på grund av relationen gå in och vara ett stöd - nej, jag inte se att det är det som sägs.
Citat:
Nej, det räcker inte med att det var personer som Lucas tyckte om för att kunna ställa krav på vad de borde ha vetat och vilket stöd de borde ha utgjort.
Så, det du säger är att eftersom de inte var så nära så kan man inte lasta dem och tycka att de borde vetat hur illa det kan tas upp när man mobbar någon?

Fattar inte riktigt vart du vill komma, det är väl inga som förväntat sig att mobbarna själva skulle gå in och vara ett stöd för Lukas när det gällde den mobbningen de själva utsatta honom för? Hur tänker du där?

Som jag sagt en massa gånger, och du med, självklart var inte det här hela orsaken men säkert ganska bidragande.

Tycker ju också att man verkligen borde kunna förvänta sig att människor i den här kretsen är medvetna om hur stigmatiserade och känsliga transpersoner kan vara.
Citera
2014-07-17, 11:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
Så, det du säger är att eftersom de inte var så nära så kan man inte lasta dem och tycka att de borde vetat hur illa det kan tas upp när man mobbar någon?
Nej, det säger jag inte.

Citat:
Fattar inte riktigt vart du vill komma, det är väl inga som förväntat sig att mobbarna själva skulle gå in och vara ett stöd för Lukas när det gällde den mobbningen de själva utsatta honom för? Hur tänker du där?
Kommentarer i den här tråden som anser att de i egenskap av "kompisar" skulle ha haft det ansvaret - därav ifrågasättandet av varifrån uppfattningen av "kompis-relationen" kommer.

Citat:
Som jag sagt en massa gånger, och du med, självklart var inte det här hela orsaken men säkert ganska bidragande.
Ja, det var bidragande enligt Lucas vänner - för de som inte stod hen nära och har varit i kontrovers med Lucas på nätet är det dock en bedömning de inte kan göra - dvs att deras motstånd och uttryck ihop med annat skulle kunna få sådana konsekvenser.

Hittills har ingenting redovisats som är ens nära vad uthängda på Flashback får utstå.

Citat:
Tycker ju också att man verkligen borde kunna förvänta sig att människor i den här kretsen är medvetna om hur stigmatiserade och känsliga transpersoner kan vara.
Jag tycker å andra sidan att det du säger nu är ett minimerande av transpersoner. Du uttrycker dig som om de skulle vara någon "egen sort" med givna egenskaper - medan Lucas (och andra jag känner) istället framhäver att de är människor som andra, individer med olika egenskaper som alla andra.

Att behandla en människa med silkesvantar för att man räknar den till en särskild sort är knappast respektfullt någonstans.
Citera
2014-07-17, 11:57
Medlem
Ego-Legos avatar
Flera här frågar om varför folk blev arga när Lucas uttalade sig om pedofiler. Eftersom de som rimligen borde veta inte förmår att förklara vad det handlar om till förmån för att bedriva sin egen agenda, så får väl jag lägga fram korten om detta.

Det som var upprörande för anti-pedofilerna på facebook var att Lucas dök in där och proklamerade att pedofili varken var en sjukdom eller sexuell läggning, men en preferens, i stil med en fetisch så som att tända på lack och läder, för att sedan generellt ta icke-praktiserande pedofiler i försvar. Naturligtvis piskades det omedelbart upp en skitstorm och mitt i allt detta hade tydligen Lucas letat reda på en av anti-pedofilernas telefonnummer och försökt nå honom, sanningsgrad oklar. Men allt finns att läsa här:

https://www.facebook.com/Natverket/posts/586883274664849
Senast redigerad av Ego-Lego 2014-07-17 kl. 12:45.
Citera
2014-07-17, 11:58
Medlem
Ego-Legos avatar
Har Micro nu gått in för att det var Lucas eget fel och att andra har överlevt värre?
Citera
2014-07-17, 12:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ego-Lego
Har Micro nu gått in för att det var Lucas eget fel och att andra har överlevt värre?
Nej, är det slutsatsen du drar så måste du ju vantolka med avsikt.
Citera
2014-07-17, 12:19
Medlem
Ego-Legos avatar
Citat:
Nej, är det slutsatsen du drar så måste du ju vantolka med avsikt.
Ingen slutsats, enbart en observation. Det där med att väga sina ord! Din attityd om att Lucas var provokativ och borde förstått att han skulle få skit är illa dold. Att det är så enkelt att se detta i dina inlägg är just för att det liknar ett sorgligt vanligt fenomen av att skuldbelägga våldtäktsoffer.

Det framgår rätt tydligt av twitter-inläggen att han blev påhoppad både för att han blev invald, för att han hade mörk humor i en totalt humorbefriad rörelse och för att han raderade sin FEMEN-historik, vilket han själv sedan berättar att han blev övertalad till att göra, av andra feminister. Känns ju illa när du förenklar det såhär:

Citat:
Kommentaren på Facebook sidan var ett exempel på att Lucas hade en provokativ debattstil - att hen valde strid och inte försökte hålla sig till debatter där hen skulle få medhåll och klapp på axeln.

I mina öron låter det som samma logik som det här:

"Bilden på Facebook var ett exempel på att Lisa hade en provokativ klädstil - att hon valde att kåta upp män och inte höll sig till trygga miljöer."
Senast redigerad av Ego-Lego 2014-07-17 kl. 12:26.
Citera
2014-07-17, 12:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ingen slutsats, enbart en observation.

Eller så är det det där med att väga sina ord, din attityd om att Lucas var provokativ och borde förstått att han skulle få skit är illa dold. Att det är så enkelt att se detta i dina inlägg är just för att det liknar ett sorgligt vanligt fenomen av att skuldbelägga våldtäktsoffer.
Att Lucas förväntade sig snarare motstånd än medhåll när hen provocerade - är min gissning eftersom hen inte ger intryck av att ha varit vare sig naiv eller korkad.

Jag tilltror hen således om att förstå det vad hen själv valde att göra.

Citat:
Det framgår rätt tydligt av twitter-inläggen att han blev påhoppad både för att han blev invald, för att han hade mörk humor i en totalt humorbefriad rörelse och för att han raderade sin FEMEN-historik, vilket han själv sedan berättar att han blev övertalad till att göra, av andra feminister. Känns ju illa när du förenklar det såhär:
Det framgår att Lucas blev kritiserad och att somliga inte tyckte att hen var en lämplig företrädare på grund av sitt sätt att uttrycka sig.

Näthat däremot - hot, hånfulla personbeskrivningar, påhopp på personen utseende, liv, släkt, relationer, läggning osv.. ser man enstaka av.

I övrigt inriktar sig de redovisade kommentarerna i huvudsak på det Lucas uttryckt och att man inte finner hen lämplig som representant..

Citat:
I mina öron låter det som samma logik som det här:

"Bilden på Facebook var ett exempel på att Lisa hade en provokativ klädstil - att hon valde att kåta upp män och höll sig inte till trygga miljöer."
Väljer du att vantolka något som är tydligt utskrivet på det viset - då får det faktiskt vara upp till dig.

Det är dock lite lustigt att du i ditt eget inlägg om just det inte alls duckar för att Lucas provocerade:

Citat:
Flera här frågar om varför folk blev arga när Lucas uttalade sig om pedofiler. Eftersom de som rimligen borde veta inte förmår att förklara vad det handlar om till förmån för att bedriva sin egen agenda, så får väl jag lägga fram korten om detta.

Det som var upprörande för anti-pedofilerna på facebook var att Lucas dök in där och proklamerade att pedofili varken var en sjukdom eller sexuell läggning, men en preferns, i stil med en fetisch så som att tända på lack och läder, för att sedan generellt ta icke-praktiserande pedofiler i försvar. Naturligtvis piskades det omedelbart upp en skitstorm och mitt i allt detta hade tydligen Lucas letat reda på en av anti-pedofilernas telefonnummer och försökt nå honom, sanningsgrad oklar. Men allt finns att läsa här:

https://www.facebook.com/Natverket/posts/586883274664849
(FB) Fi:s ungdomsförbund Unga feminister näthatar man till döds
Senast redigerad av micro113 2014-07-17 kl. 12:31.
Citera
2014-07-17, 12:31
Medlem
Celenos avatar
En annan med erfarenhet av hur feminister beter sig:

http://www.svt.se/opinion/dra-av-schyman-och-fi-det-rosa-tacket
Citera
2014-07-17, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
En annan med erfarenhet av hur feminister beter sig:

http://www.svt.se/opinion/dra-av-schyman-och-fi-det-rosa-tacket

Ahh Helene, Sveriges enda vettiga feminist. Mäktigt att se feminister som tar avstånd från all könsrasism till skillnad från alla feminister tex i denna tråden.
Citera
2014-07-17, 12:45
Medlem
Ego-Legos avatar
Citat:
Det är dock lite lustigt att du i ditt eget inlägg om just det inte alls duckar för att Lucas provocerade:

(FB) Fi:s ungdomsförbund Unga feminister näthatar man till döds

Dock drar jag det inte till den retorik av offerskuldbeläggande som du gör. Det låter verkligen som att du ursäktar förövarna med allt snack om att Lucas visste att han provocerade. Händelsevis så kom ju inte trakasserierna från anti-pedofilerna.

Vad vill du ha sagt med att Lucas var en provokatör? Det var hen knappast ensam om i de feministiska leden.
Senast redigerad av Ego-Lego 2014-07-17 kl. 12:55.
Citera
2014-07-17, 12:51
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Lucas definierade sig som "hen" så varför skriver du "hon, henne"?

Nej, det där är en förenkling av ett skeende som hens vänner försökt att förklara.

Edit:
Jag undrar också vilken av de kommentarer som har visats som ens nästan skulle komma upp i det som folk spyr ur sig på det här forumet mot uthängda?
Apropå näthat och ansvar för andras känslor...
Tja, jag definierar mig själv som kung över hela världen, men det är ingen som kallar mig "Ers Majestät" eller ens "Ni" bara för det.

Har du nu gått in för att det var Lucas eget fel och att andra har överlevt värre? Vad folk skriver på detta forum till varandra är bara on topic om det är någon man vänder sig till för stöd.
Citera
2014-07-17, 12:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det gäller ju näthat och där kan det ju inte vara utanför ämnen att försöka se en helhet av vad som har hänt.

Han har tydligen skrivit om ämnen om upprört andra. Det är det väldigt många som gör.

Sen har han fått mothugg från motståndare.

Sen från de på samma sida som han själv.

Plus att det finns de som antyder att det fanns en hel del annat bakom självmordet.

Att använda Lucas död att kasta skit på micro är så smaklöst. Burros borde skämmas.
Fast de mothugg hon fick från motståndare spelade ju ingen roll, precis som du (troligtvis) inte kommer att hänga dig bara för att jag nu säger att du har fel. Det var just att de som var på hennes sida vände sig mot honom och sedan förföljde honom på nätet tills hon gav upp som däremot uppenbarligen spelade roll. Jag vet inte ens hur man kan försvara detta.

Och att Micro, och du, och diverse andra ändå gör det är oerhört smaklöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in