Citat:
Ursprungligen postat av
plastgubben
Ja. Men tänk om det bara verkar som att det är människor som undanhåller upplysning, fast det i själva verket är Gud som döljer det för oss? Typ som att vår yttre värld är en illusion.
Jag tror ej på en personlig gud, så för mig är det antagandet svårt att göra. Att vår värld är en yttre illusion är nog hyfsat känd kunskap, det kan du bland annat basera på atomens tomma rum. Men så klart, att veta är en sak, att förstå är en helt annan sak.
Citat:
Jag själv har det senaste året känt det som att det går i vågor för mig. Ibland blir det mer av att jag famlar i mörkret, och ibland mindre, ljuset ökar. Detta har jag undrat om det kan vara ett förhållande mellan "ljus" och "kärlet" som de talar om inom Kabbala. Och jag undrar om kärlet är samma sak som ego och ljus är samma sak som Jesus. Jag vet inte så jättemycket om Kabbala. Men det verkar som att när kärlet växer så är ljuset konstant, då upplever man mer av att man famlar i mörkret. Och sen är kärlet konstant och ljuset ökar, då upplever man mer ljus, att man initieras, stiger uppåt. Detta verkar ske omväxlande. Och jag har undrat om det är detta som Jesus död, begravning och återuppståndelse betyder. Varje gång mitt ego växer så dör Jesus och begravs. Varje gång ljuset ökar så återuppstår Jesus.
Har lite svårt att relatera till det du kallar "ljus"...kan du utveckla termen lite möjligtvis?