• 1
  • 2
2014-06-29, 19:22
Medlem
plastgubbens avatar
Det känns som att alla famlar i mörkret. Ingen vet vad som händer. Man får en känsla av att vissa som vet mer än oss vanliga inte delar med sig av sin kunskap till oss. Om det är så så undrar jag varför. Kanske de som uttalar sig blir likviderade eller nedtystade innan de hinner få någon ansenlig distribution? Är det för att våra reaktioner på att inte förstå utnyttjas? Eller är det Gud som försätter oss i ett hopplöst famlande i mörkret?
Senast redigerad av plastgubben 2014-06-29 kl. 19:27.
Citera
2014-06-29, 19:32
Medlem
particulum1s avatar
Kunskap är makt, ju mer kunskap du besitter ju mäktigare är du...givetvis om du delar med dig av unika kunskaper så förlorar du din "makt".
Citera
2014-06-29, 19:55
Medlem
FashionMonsters avatar
Har vi varit i ljuset tidigare eller, vad är det vi försöker greppa?

Det finns väldigt mycket att veta men visdomen om att ingen har en egentlig aning vad som sker kanske är viktigare än den begränsade mängden kunskap någon människa kan besitta.
Citera
2014-06-29, 19:57
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Kunskap är makt, ju mer kunskap du besitter ju mäktigare är du...givetvis om du delar med dig av unika kunskaper så förlorar du din "makt".
Ja. Men tänk om det bara verkar som att det är människor som undanhåller upplysning, fast det i själva verket är Gud som döljer det för oss? Typ som att vår yttre värld är en illusion.

Jag själv har det senaste året känt det som att det går i vågor för mig. Ibland blir det mer av att jag famlar i mörkret, och ibland mindre, ljuset ökar. Detta har jag undrat om det kan vara ett förhållande mellan "ljus" och "kärlet" som de talar om inom Kabbala. Och jag undrar om kärlet är samma sak som ego och ljus är samma sak som Jesus. Jag vet inte så jättemycket om Kabbala. Men det verkar som att när kärlet växer så är ljuset konstant, då upplever man mer av att man famlar i mörkret. Och sen är kärlet konstant och ljuset ökar, då upplever man mer ljus, att man initieras, stiger uppåt. Detta verkar ske omväxlande. Och jag har undrat om det är detta som Jesus död, begravning och återuppståndelse betyder. Varje gång mitt ego växer så dör Jesus och begravs. Varje gång ljuset ökar så återuppstår Jesus.
Citera
2014-06-29, 20:01
Medlem
Perfectscores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Ja. Men tänk om det bara verkar som att det är människor som undanhåller upplysning, fast det i själva verket är Gud som döljer det för oss? Typ som att vår yttre värld är en illusion.

Jag själv har det senaste året känt det som att det går i vågor för mig. Ibland blir det mer av att jag famlar i mörkret, och ibland mindre, ljuset ökar. Detta har jag undrat om det kan vara ett förhållande mellan "ljus" och "kärlet" som de talar om inom Kabbala. Och jag undrar om kärlet är samma sak som ego och ljus är samma sak som Jesus. Jag vet inte så jättemycket om Kabbala. Men det verkar som att när kärlet växer så är ljuset konstant, då upplever man mer av att man famlar i mörkret. Och sen är kärlet konstant och ljuset ökar, då upplever man mer ljus, att man initieras, stiger uppåt. Detta verkar ske omväxlande. Och jag har undrat om det är detta som Jesus död, begravning och återuppståndelse betyder. Varje gång mitt ego växer så dör Jesus och begravs. Varje gång ljuset ökar så återuppstår Jesus.

Öööhh.. kanske det är så.. nu famlar jag i mörktet
Citera
2014-06-29, 20:02
Medlem
particulum1s avatar
Citat:

Jag tror ej på en personlig gud, så för mig är det antagandet svårt att göra. Att vår värld är en yttre illusion är nog hyfsat känd kunskap, det kan du bland annat basera på atomens tomma rum. Men så klart, att veta är en sak, att förstå är en helt annan sak.

Citat:

Har lite svårt att relatera till det du kallar "ljus"...kan du utveckla termen lite möjligtvis?
Citera
2014-06-29, 20:11
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Har lite svårt att relatera till det du kallar "ljus"...kan du utveckla termen lite möjligtvis?

http://www.youtube.com/watch?v=F1QHsuTfFjw
Citera
2014-06-29, 20:20
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=F1QHsuTfFjw

Ja okej, detta är vad kineserna (asiaterna) kallar för Qi. Ärligt talat så vet jag inte, jag mediterar själv en del för att förstå denna "naturkraft", eftersom jag ej tror på en personlig gud eller att Jesus har någon slags influens i mitt liv så kan jag heller inte koppla det någon kognitiv funktion så som egot. Egot är en funktion som hela tiden strävar efter att bli erkänd som något, en identitet oftast. Jaget eller självet är ett sådant exempel.
Citera
2014-06-29, 20:40
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ja okej, detta är vad kineserna (asiaterna) kallar för Qi. Ärligt talat så vet jag inte, jag mediterar själv en del för att förstå denna "naturkraft", eftersom jag ej tror på en personlig gud eller att Jesus har någon slags influens i mitt liv så kan jag heller inte koppla det någon kognitiv funktion så som egot. Egot är en funktion som hela tiden strävar efter att bli erkänd som något, en identitet oftast. Jaget eller självet är ett sådant exempel.
Jag har hört om qi. Är du säker på att det är samma sak?
Citera
2014-06-29, 20:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag har hört om qi. Är du säker på att det är samma sak?

Mja, hyfsat. Vill väl dock inte säga att det är så, men jag uppfattar det vara det även om förhållningen till det kan vara olika. Men jag tycker grundprincipen av fenomenet låter för likt för att inte vara samma sak.
Citera
2014-06-29, 20:48
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Mja, hyfsat. Vill väl dock inte säga att det är så, men jag uppfattar det vara det även om förhållningen till det kan vara olika. Men jag tycker grundprincipen av fenomenet låter för likt för att inte vara samma sak.
Ok. Det är ju intressant om det är samma sak. Ska forska mer i det.
Citera
2014-06-29, 20:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ok. Det är ju intressant om det är samma sak. Ska forska mer i det.

Ja gör det, det är intressant. Rekomenderar även att du skummar igenom tråden Egots död. Finns några skarpa hjärnor som skriver bra saker där, detta för att kanske öka din förståelse kring din ego problematik som du beskrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in