2014-06-29, 15:40
Medlem
skitifittabaknulls avatar
Mår illa av att se alla hennes saker packade i lådor här, påminnas om oss.

Jag står på förstahandskontraktet innan vi träffades, hon står alltså ej med på något kontrakt! Dock så är hon skriven på min adress och vi har betalat gemensam hyra förutom dom 3 första månaderna då hon saknade inkomst, hon har även en bostad som står tom och redo att flyttas in i.

Vi har bott ihop i ca 6mån och det är nu över, vad har jag för rättigheter att kasta ut henne?

Kikade runt i lite liknande trådar men hittade inget som passade mig.
Citera
2014-06-29, 16:16
Medlem
helveteskyrkas avatar
"Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har, om det är skäligt, rätt att få egendomen. Om den andra sambon inte får annan egendom ur det gemensamma hemmet till samma värde, skall den sambo som övertar bostaden eller bohaget betala motsvarande belopp i pengar till den andra sambon."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sambolagen

Så fort hon har en egen lägenhet som motsvarar halva värdet på din/er lägenhet?
Så börja inte bitcha med henne om lägenheten hon har är rutten och hon får reda på vad hon kan få enligt lagen..

Hälften av det du köpt medan ni bodde ihop, även om du betalade för det. Dator tv osv.

Spela det cool
Citera
2014-06-29, 16:39
Medlem
lCARUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
"Den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget har, om det är skäligt, rätt att få egendomen. Om den andra sambon inte får annan egendom ur det gemensamma hemmet till samma värde, skall den sambo som övertar bostaden eller bohaget betala motsvarande belopp i pengar till den andra sambon."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sambolagen

Så fort hon har en egen lägenhet som motsvarar halva värdet på din/er lägenhet?
Så börja inte bitcha med henne om lägenheten hon har är rutten och hon får reda på vad hon kan få enligt lagen..

Hälften av det du köpt medan ni bodde ihop, även om du betalade för det. Dator tv osv.

Spela det cool

Du tolkar det fel. Stressa inte upp TS.

http://www.regeringen.se/sb/d/15583/a/198420:
"En bostadsrätt eller hyresrätt, som man inte har
skaffat för gemensam användning men ändå använt
gemensamt, ingår inte i bodelningen. Däremot kan
den sambo som bäst behöver bostaden få överta
den från den andra sambon. Har samborna inte
barn, fordras det dock mycket starka skäl för att
få ta över bostaden. Den som övertar bostaden ska
betala full ersättning för bostadens värde. Samborna
kan inte avtala bort denna rätt att överta bostaden."

Har dom inte barn ihop så är det väldigt svårt att få överta, speciellt i detta fall då man bör ta hänsyn till att hon har möjlighet att flytta in till en annan bostad.

OnT:
Osäker när du får ta och "kasta ut henne" men det låter instinktivt som om du skulle kunna åberopa hemfridsbrott ifall hon verkligen vägrar lämna.
Citera
2014-06-29, 19:44
Medlem
Du får inte kasta ut henne alls. Eftersom hon har en bostad kan du gå till kronofogden och begära en avhysning/vräkning. Det är ENDAST kronofogden som kan vräka/avhysa/kasta ut folk från ställen de bor/bott på. Det samma gäller hennes saker; du får inte flytta ut/kasta/sälja hennes saker. På sin höjd får du magasinera sakerna och fakturera henne för det, men så länge sakerna är i din lägenhet och hon bor med dig ska hon fortsätta betala hyra.

Du får alltid be henne ta sitt pick och pack, men att handgripligen göra något går inte.
Citera
2014-06-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Du får inte kasta ut henne alls. Eftersom hon har en bostad kan du gå till kronofogden och begära en avhysning/vräkning. Det är ENDAST kronofogden som kan vräka/avhysa/kasta ut folk från ställen de bor/bott på. Det samma gäller hennes saker; du får inte flytta ut/kasta/sälja hennes saker. På sin höjd får du magasinera sakerna och fakturera henne för det, men så länge sakerna är i din lägenhet och hon bor med dig ska hon fortsätta betala hyra.

Du får alltid be henne ta sitt pick och pack, men att handgripligen göra något går inte.
Hon sover inte ens här nu, hon har bara packat ihop sina saker och stuckit.
Citera
2014-06-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitifittabaknull
Det är rätt viktigt med vad ni har sagt; är det meningen att hon ska "bo" hos dig eller är du bara hennes magasin tills hon får tummen ur att flytta?

Om hon uppenbart har flyttat ut och du har hennes nya adress är det bara att kontakta kronofogden för handräckning av alla hennes saker.
Citera
2014-06-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitifittabaknull

Jag hade en bostadsrätt tillsammans med en för en massa år sedan, när det tog slut mellan oss flyttade hon ganska omgående hem till släktingar. Hon kom med kompisar titt som tätt för att hämta nåt och använde vår gemensamma lägenhet som lager vilket jag ganska snart ruttnade på. Påtalade att hon inte kunde komma och gå som hon ville, vilket hon såklart inte fattade. Hon hävdade bestämt att hon kunde göra precis som hon ville eftersom hon fortfarande ägde hälften av lägenheten.

Jag tog kontakt med polisen samt en advokat för att höra om vad som gäller och fick svaret att om hon flyttat har hon ingen som helst rätt att komma och gå som hon vill. Att hon ägde halva bostaden spelade ingen roll då hon uppenbart hade flyttat och bodde på annan adress. Jag fick även beskedet att jag kunde kräva att hon hämtade sina pinaler då hon som sagt uppenbart hade flyttat, en bostad är inte en lagerlokal.

Kan tänka mig att detsamma gäller för en hyresrätt... Är förhållandet slut och ena parten flyttat till annan adress är det bara att packa ihop sitt pick och pack och ta med sig det. Detta under förutsättning att partnern inte är intresserad av att ta över boendet vill säga.
Citera
2014-06-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag hade en bostadsrätt tillsammans med en för en massa år sedan, när det tog slut mellan oss flyttade hon ganska omgående hem till släktingar. Hon kom med kompisar titt som tätt för att hämta nåt och använde vår gemensamma lägenhet som lager vilket jag ganska snart ruttnade på. Påtalade att hon inte kunde komma och gå som hon ville, vilket hon såklart inte fattade. Hon hävdade bestämt att hon kunde göra precis som hon ville eftersom hon fortfarande ägde hälften av lägenheten.

Jag tog kontakt med polisen samt en advokat för att höra om vad som gäller och fick svaret att om hon flyttat har hon ingen som helst rätt att komma och gå som hon vill. Att hon ägde halva bostaden spelade ingen roll då hon uppenbart hade flyttat och bodde på annan adress. Jag fick även beskedet att jag kunde kräva att hon hämtade sina pinaler då hon som sagt uppenbart hade flyttat, en bostad är inte en lagerlokal.

Kan tänka mig att detsamma gäller för en hyresrätt... Är förhållandet slut och ena parten flyttat till annan adress är det bara att packa ihop sitt pick och pack och ta med sig det. Detta under förutsättning att partnern inte är intresserad av att ta över boendet vill säga.
Ja, man kan ju se er situation med bostadsrätten som om man hyrt ut den i andra hand. Man äger den fortfarande men det är någon annans hemfrid man måste respektera.

Trådstarten fick det att låta som om hon fortfarande bor där, men vad som sagts nu verkar det som att hon bara inte fått pinnen ur röven att hämta sina saker. Om det antagandet stämmer så är det bara att be om handräckning via kronofogden.

Hyresrätten har hon dock ingen rätt till eftersom TS bodde där sedan innan och det låter inte som om de skulle ha barn ihop (de har ju bara bott ihop i 6månader!).
Citera
2014-06-30, 12:24
Medlem
Hennes saker hämtas idag och sen är det tack och hej.

Tack för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in