2014-06-29, 13:19
Medlem
Hej alla "ekonomiproffs" på FB,

har precis sålt en lägenhet och gjort en vinst på ca 700tkr och grubblar över hur jag ska hantera och få dessa pengar att växa på sikt.

Bakgrund:
  • Vi har en villa med lån på ca 4 200tkr kr som inkluderar ett topplån på ca 300tkr, räntan på topplånet ligger på ca 2,7% med en räntekostnad på ca 3500.-/mån. Övriga lån på huset (stadshypotek) ligger på ca 2,5% vilket ger totalt en bra månadskostnad.
  • Har lite placerat i aktier sedan tidigare dock inte mycket, har inte varit aktiv på den fronten på många år då jag tyvärr bränt mig både efter den berömda IT bubblan sprack och även på senare tid då jag chansat på lite högriskaktier (medveten risk såklart).
  • Pensionssparar 1000.-/mån (kommer förmodligen bli mindre om staten beslutar efter valet att ta bort subventioneringen på 50%)
  • Inga andra lån förutom CSN (900.-/mån)

Min initiala idé:
  • Betala av topplånet (ingen skatt på dessa pengar då man begär uppskov)
  • Ta ut resten i vinst med påföljden av att skatta bort 22%.
  • Lägga undan 60tkr för resor och nöjen
  • Placera resten i värdepapper som borde bli nånstans 200-250tkr. Detta innebär att jag måste aktivera mig ordentligt på fond- och aktieområdet men känner dock en stor oro baserat på tidigare erfarenhet, horisonten för aktiebiten kan ligga på ca 10-15 år.

Vad är er syn på mitt upplägg och har ni några andra intressanta tankar och funderingar?

Tack på förhand!!!
Citera
2014-06-29, 16:10
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle19799
Hej alla "ekonomiproffs" på FB,

har precis sålt en lägenhet och gjort en vinst på ca 700tkr och grubblar över hur jag ska hantera och få dessa pengar att växa på sikt.

• Betala av topplånet (ingen skatt på dessa pengar då man begär uppskov)
  • Ta ut resten i vinst med påföljden av att skatta bort 22%.
  • Lägga undan 60tkr för resor och nöjen
  • Placera resten i värdepapper som borde bli nånstans 200-250tkr. Detta innebär att jag måste aktivera mig ordentligt på fond- och aktieområdet men känner dock en stor oro baserat på tidigare erfarenhet, horisonten för aktiebiten kan ligga på ca 10-15 år.

Vad är er syn på mitt upplägg och har ni några andra intressanta tankar och funderingar?

Tack på förhand!!!

Oavsett om du betalar av topplånet ska vinsten beskattas. Antingen nu eller senare om du begär uppskov. Skatten försvinner dock inte.

Att du tar ut resten i vinst medför inte att du ska skatta per automatik, även dessa pengar kan det begäras uppskov för så länge du inte går över ett uppskovsbelopp om 1 450 000 kr. Sen om du tar nya extra stora lån och behåller lite pengar i egen regi spelar ingen roll. Du måste således inte flytta med pengarna in i en ny bostad.

Jag förstår inte riktigt om du sålt en bostad och köpt en ny villa eller om du ägde villan sedan tidigare. Är villan gammal och du sålt tex en övernattningslägenhet kan du inte begära uppskov eftersom uppskovet endast beviljas för ny ersättningsbostad. Du kan dock begöära preliminärt uppskov men det förutsätter att du köper en ny bostad i sinom tid.
Citera
2014-06-29, 20:53
Medlem
Visste inte att man inte kunde investera vinsten i en bostad som man redan bor i, hade det varit annorlunda om lägenheten ägts t.ex. av min sambo? eller är det generellt så att man inte kan få uppskov då man redan bor i en annan bostad (har gjort det i 3 år).

Hade inte heller koll på att man kan söka uppskov även om man inte återinvesterar pengarna inom ett år, måste man ha en speciell anledning till denna begäran (särskilda skäl)? och hur länge gäller uppskovet?

Om jag kan begära uppskov på hela vinsten oavsett vad jag gör med pengarna så är det ju mer intressant att låta lånen ligga kvar då ränteläget just nu är bra och istället investera i någon form som har stor potential att ge bra avkastning.
Citera
2014-06-29, 21:01
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle19799
Visste inte att man inte kunde investera vinsten i en bostad som man redan bor i, hade det varit annorlunda om lägenheten ägts t.ex. av min sambo? eller är det generellt så att man inte kan få uppskov då man redan bor i en annan bostad (har gjort det i 3 år).

Hade inte heller koll på att man kan söka uppskov även om man inte återinvesterar pengarna inom ett år, måste man ha en speciell anledning till denna begäran (särskilda skäl)? och hur länge gäller uppskovet?

Om jag kan begära uppskov på hela vinsten oavsett vad jag gör med pengarna så är det ju mer intressant att låta lånen ligga kvar då ränteläget just nu är bra och istället investera i någon form som har stor potential att ge bra avkastning.

Så vitt jag känner till syftar uppskovet til latt man ska kunna ta med sig en viss del av vinsten in i nästa bostad. Om din sambo äger ett hus du bor i, för att sedan efter tre år så bestämmer du dig för att det fungerar bra och säljer din egen gamla bostad för att mer permanent flytta ihop så kan du köpa in dig i din sambos bostad och på så sätt begära uppskov. men det kräver upprättande av köpehandlingar osv.

Du kan alltid begära preliminärt uppskov till nästföljande år. Detta beror på att du kanske inte köper en ny bostad under samma taxeringsår som du sålde, det blir till exempel knepigt runt årsskiften. Dock krävs det att du unte nästa taxeringsår köper en ny bostad och då begär du slutgiltigt uppskov i deklarationen för det året. Om du inte gör det så förfaller det preliminära uppskovet och du får betala skatt.

Du kan som mest begära uppskov på 1 450 000 kr, det är taket för uppskov. All vinst över det ska beskattas direkt. Du kan inte sälja en bostad utan att lösa lånen då säkerheten för din del inte ägs av dig längre. Lånen förfaller alltså till betalning iom försäljningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in