Citat:
Ursprungligen postat av
Olle19799
Visste inte att man inte kunde investera vinsten i en bostad som man redan bor i, hade det varit annorlunda om lägenheten ägts t.ex. av min sambo? eller är det generellt så att man inte kan få uppskov då man redan bor i en annan bostad (har gjort det i 3 år).
Hade inte heller koll på att man kan söka uppskov även om man inte återinvesterar pengarna inom ett år, måste man ha en speciell anledning till denna begäran (särskilda skäl)? och hur länge gäller uppskovet?
Om jag kan begära uppskov på hela vinsten oavsett vad jag gör med pengarna så är det ju mer intressant att låta lånen ligga kvar då ränteläget just nu är bra och istället investera i någon form som har stor potential att ge bra avkastning.
Så vitt jag känner till syftar uppskovet til latt man ska kunna ta med sig en viss del av vinsten in i nästa bostad. Om din sambo äger ett hus du bor i, för att sedan efter tre år så bestämmer du dig för att det fungerar bra och säljer din egen gamla bostad för att mer permanent flytta ihop så kan du köpa in dig i din sambos bostad och på så sätt begära uppskov. men det kräver upprättande av köpehandlingar osv.
Du kan alltid begära preliminärt uppskov till nästföljande år. Detta beror på att du kanske inte köper en ny bostad under samma taxeringsår som du sålde, det blir till exempel knepigt runt årsskiften. Dock krävs det att du unte nästa taxeringsår köper en ny bostad och då begär du slutgiltigt uppskov i deklarationen för det året. Om du inte gör det så förfaller det preliminära uppskovet och du får betala skatt.
Du kan som mest begära uppskov på 1 450 000 kr, det är taket för uppskov. All vinst över det ska beskattas direkt. Du kan inte sälja en bostad utan att lösa lånen då säkerheten för din del inte ägs av dig längre. Lånen förfaller alltså till betalning iom försäljningen.