2014-06-28, 17:21
Medlem
Sitter just nu och antagligen ett tag framver med ca 10-15 loppor ver per mnad och undrar vad jag skall gra med dom.
Jag r inte ekonom s hr kommer ngra frgor ni grna fr kommentera.

Har amorterat av ~3/4 (dagens priser) av husets frsljningsvrde motsvarande ~1/2 av taxeringsvrdet (som r hllt ganska lgt...)

Ny bil och annan konsumtion r betalad cash.

Tankar:
Vill inte amortera mer eftersom om inflationen kickar in och jag r skuldfri s vinner jag inget p inflationen.
Vill heller inte amortera mer fr jag vill kunna omstta sparande/investeringar utan att behva frga banken om lov nr man ftt kicken..

Aktiemarknaden verkar ganska het och jag tror p ett fall 2015 (senast) och tror ocks att dollarn kommer att krascha mht USA's skuldsituation.
Skulle gissa dollarn som vrldsvaluta inte vara lnge till och det vill jag ha med i min tanke.

Funderar p om man skall skydda sig mot krasch och kanske f lite tillvxt shr:

50% i guld/silver (fysiskt) som hjlper till vid total krasch men ven kan ge tillvxt
25% aktier med mindre spekulativ natur som tillverkningsbolag med bra avkastning
25% i investeringar i huset/boendet fr att vara mer oberoende (exempelvis solceller"kanske slja el" & vxthus)

Nn som har lite handfasta frslag?
Citera
2014-06-28, 17:30
Medlem
sasos avatar
avanza zero hade jag satsat p
Citera
2014-07-01, 19:50
Medlem
Hller med om AZ r bra - har just nu hela min brsplacerade investering dr.
r nyfiken p kommentarer kring amortering eller sparande..

Amortering/sparande/rnta/infla/stagflation/re-devalveringar/.. verkar hnga ihop och jag hade hoppats p lite tips, men det kanske r fr svrt p gratisforum. Jag kan ju inget sjlv - bara frgor.

Jag fr vl bita ihop och g till min Swedbank bankman och frga hjlp!
Tack saso fr din input.
Citera
2014-07-01, 23:10
Medlem
chrilllsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Hller med om AZ r bra - har just nu hela min brsplacerade investering dr.
r nyfiken p kommentarer kring amortering eller sparande..

Amortering/sparande/rnta/infla/stagflation/re-devalveringar/.. verkar hnga ihop och jag hade hoppats p lite tips, men det kanske r fr svrt p gratisforum. Jag kan ju inget sjlv - bara frgor.

Jag fr vl bita ihop och g till min Swedbank bankman och frga hjlp!
Tack saso fr din input.

Du kan absolut g till din bankman. Men...var frsiktig med att kpa swedbanks fonder. De kommer frmodligen frska slja massa dyra fonder till dig som r usla.

Mvh Chrilllson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in