Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-28, 17:21
Medlem
Sitter just nu och antagligen ett tag framöver med ca 10-15 loppor över per månad och undrar vad jag skall göra med dom.
Jag är inte ekonom så här kommer några frågor ni gärna får kommentera.

Har amorterat av ~3/4 (dagens priser) av husets försäljningsvärde motsvarande ~1/2 av taxeringsvärdet (som är hållt ganska lågt...)

Ny bil och annan konsumtion är betalad cash.

Tankar:
Vill inte amortera mer eftersom om inflationen kickar in och jag är skuldfri så vinner jag inget på inflationen.
Vill heller inte amortera mer för jag vill kunna omsätta sparande/investeringar utan att behöva fråga banken om lov när man fått kicken..

Aktiemarknaden verkar ganska het och jag tror på ett fall 2015 (senast) och tror också att dollarn kommer att krascha mht USA's skuldsituation.
Skulle gissa dollarn som världsvaluta inte vara länge till och det vill jag ha med i min tanke.

Funderar på om man skall skydda sig mot krasch och kanske få lite tillväxt såhär:

50% i guld/silver (fysiskt) som hjälper till vid total krasch men även kan ge tillväxt
25% aktier med mindre spekulativ natur som tillverkningsbolag med bra avkastning
25% i investeringar i huset/boendet för att vara mer oberoende (exempelvis solceller"kanske sälja el" & växthus)

Nån som har lite handfasta förslag?
Citera
2014-06-28, 17:30
Medlem
sasos avatar
avanza zero hade jag satsat på
Citera
2014-07-01, 19:50
Medlem
Håller med om AZ är bra - har just nu hela min börsplacerade investering där.
Är nyfiken på kommentarer kring amortering eller sparande..

Amortering/sparande/ränta/infla/stagflation/re-devalveringar/.. verkar hänga ihop och jag hade hoppats på lite tips, men det kanske är för svårt på gratisforum. Jag kan ju inget själv - bara frågor.

Jag får väl bita ihop och gå till min Swedbank bankman och fråga hjälp!
Tack saso för din input.
Citera
2014-07-01, 23:10
Medlem
chrilllsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Håller med om AZ är bra - har just nu hela min börsplacerade investering där.
Är nyfiken på kommentarer kring amortering eller sparande..

Amortering/sparande/ränta/infla/stagflation/re-devalveringar/.. verkar hänga ihop och jag hade hoppats på lite tips, men det kanske är för svårt på gratisforum. Jag kan ju inget själv - bara frågor.

Jag får väl bita ihop och gå till min Swedbank bankman och fråga hjälp!
Tack saso för din input.

Du kan absolut gå till din bankman. Men...var försiktig med att köpa swedbanks fonder. De kommer förmodligen försöka sälja massa dyra fonder till dig som är usla.

Mvh Chrilllson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in