Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-27, 23:46
  #1
Medlem
Citat:
En inhyrd läkare som arbetat på fristadens vårdcentral i Eskilstuna anmäler flera brister till IVO. Läkaren som sa upp sig efter två veckor hävdar att hon på 33 år som läkare inte sett något liknande.

SR: Läkare anmäler vårdcentral: Det värsta jag sett på mina 33 år som läkare

SVT: Hyrläkare anmäler vårdcentrals brister
Citat:
Remisser kunde bli liggande i upp till ett halvår, journaler skrevs först efter lång tid, lab-prover kunde bli liggande i månader och receptionen var ofta obemannad vilket fick till följd att det var osäkert vilka patienter som fanns på vårdcentralen - eller om de tröttnat och gått hem.

Det handlar alltså om vårdcentralen Fristaden, deras webb.

Läkaren säger att hon kommer att rapportera in 13 fall som hon bedömer att vårdcentralen behöver göra en Lex Maria-anmälan på.
Citat:
Enligt läkaren så är verktyg och instrument som används vid undersökningar ofta trasiga och smutsiga.
Vad är det här för ställe? Vilka personer driver denna vårdcentral?

Hur ser ni på detta - äventyras patientsäkerheten?

Någon av er med personlig erfarenhet från vårdcentralen i fråga?
Citera
2014-06-28, 00:00
  #2
Medlem
Sveriges Radio: Verksamhetschefen bekräftar problem på Vårdcentralen Fristaden

Linn Axelsson, tillförordnad verksamhetschef på Vårdcentralen Fristaden:
Vi har haft en hel del i de administrativa delarna som inte fungerat. Men det är genomlyst nu och det ska inte finnas några patientsäkerheter som blivit efterliggande. Sedan är det så klart beklagligt.
SR: Landstinget ser allvarligt på anmälan mot [vårdcentralen]

– Det är väldigt allvarliga anklagelser. Vi har startat en dialog, vi kommer att göra en medicinsk revision och se om de lever upp till den kvalitet och patientsäkerhetsarbete som vi kräver, säger Asghar Farahani, hälsovalschef i landstinget i Sörmland.
Citera
2015-12-24, 01:25
  #3
Medlem
neuron-drones avatar
Har gått där och kan berätta precis samma historia som andra. Det var bra först. Sen slutade de ha ordinarie personal och hyrde in läkare som var helt stressade och förvirrade. De slarvade bort remisser och provresultat. De gjorde även detta för mig. Det fanns även tveksamheter om bemötande. Det var kaos där. De glassade på den tiden med en hemsida som lovade att alla skulle få en personlig läkare som följde dem. Joho du. En ny hyrläkare varje gång. Med så snabba byten att om läkaren behövde ringa dig en vecka efter besök så hade hen redan slutat och ersatts av en som inte visste något. Jag ville ta upp detta med verksamhetschefen som totalignorerade mig.

Oproffsigt.

Jag bumpar därför att detta ställe har bytt namn till Achima care, men det är alltså samma ställe. Läst recensioner redan om denna "nya" vårdcentral och det var inte en snäll recension så att säga. Så trots anmälningar fortsätter de i samma spår under annat namn.

Och Landstinget betalar detta! Skattepengar sponsrar denna ohederliga och farliga inrättning. Det är faminig inte klokt!
Citera
2016-01-23, 11:19
  #4
Medlem
Låter inte så farligt, jag väntar på tid för en fraktur; har gått 12 år nu.
Citera
2017-02-27, 15:06
  #5
Medlem
in2lads avatar
Jag har startat en tråd om Achima Care i Uddevalla och lagt in följande text:

"Jag bytte till Achima Care i Uddevalla 2013 och har blivit uselt behandlad sedan dess. De nonchalerar de skador som jag har fått på kroppen, hånskrattar om jag tror mig kunna få en läkartid inom 1 vecka, skickar mig till andra vårdcentraler för röntgen och hör aldrig av sig, tar prover och hör aldrig av sig. De profiterar på vårdsökande och stjäl skattebetalarnas pengar, undvik Achima Care Uddevalla. Någon som har varit med om liknande på AC? Nya läkare hela tiden... "

Ett jävla skitställe!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback