Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-06-30, 20:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrvs
Själv går jag mycket hellre till en bank som jobbar mot brottslighet än ens som inte gör det. CSR kallas det. Angående sedelbuntar tror jag absolut att de har en visuell effekt i en förhandling det har jag inte argumenterat emot. Att du,sucuk, tidigare idag i tråden "Hur länge kommer pengar finnas i sverige?" på "Håller man på med lite affärer så är svarta pengar att föredra." svarade "Men så långt tänker inte kortmupparna." får mig att undra hur moralisk du är. Det är ju just för de svarta affärerna som många med mig vill minska på kontanthanteringen det är knappast något vi missat som ditt svar i den tråden antydde.

Klart att du valde att tolka mitt inlägg som fan läser bibeln, självklart eftersom du tror alla andra om att fuska - får mig att undra vad du din skenheliga fan döljer?

Det jag besvarade i det inlägget var *givetvis* integritetsfrågan och det vet du om.

Kontanter kommer inte försvinna hur mycket korkade människor som du än önskar det, försvinner sek så blir det €, $ eller kanske £ istället
Citera
2014-06-30, 20:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej jag förstår inte varför du som långivare vill ha tillbaka dina pengar. I ditt svar till Mynicname verkar det som att du förstår hur dina pengar är säkrade. I och med insättningsgarantin är det inte någon risk att låna ut pengar till banken, staten garanterar att du får tillbaka motsvarande 100 000 euro om banken skulle konka. Har du mer pengar än så är det bara att dela upp dem på några banker men att ha så stora summor som likvida medel är typ idioti jämfört med att ha dem investerade (så länge man inte miljardär eller däromkring). Statens garanti är minst lika säker som om du skulle ta ut pengarna i kontanter. Skulle staten konka skulle även uttagna kontanter förlora sitt värde.

Varför kan du inte svara på den enkla frågan till banken vad du ska ha pengarna till? Säger du att du vill ha dem i madrassen så säger dem säker bara, kul för dig, så jag förstår inte ditt problem om det inte är så att du faktiskt vill göra något svart och tycker att det är obehagligt att ljuga.

Tekniskt sett har pengarna på ditt konto antagligen aldrig funnits kontant om det t.ex. består i lön som din arbetsgivare betalt in digitalt och jag tycker inte att banken har en skyldighet att betala ut dem på annat sätt än du låna in dem på, alltså digitalt. Ger dem dig möjlighet att få ut dem kontant är det en service som inte är självklar.

Med tanke på att avtalet mellan svenska arbetsgivarföreningarna och fackföreningarna om att lön skall utbetalas helt kostnadsfritt fortfarande gäller så kan man alltid kräva kontant lön istället, skulle faktiskt vara lite intressant att se bankerna våndas inför en sådan sak i lite större skala
Citera
2014-07-02, 10:31
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Nej jag förstår inte varför du som långivare vill ha tillbaka dina pengar. I ditt svar till Mynicname verkar det som att du förstår hur dina pengar är säkrade. I och med insättningsgarantin är det inte någon risk att låna ut pengar till banken, staten garanterar att du får tillbaka motsvarande 100 000 euro om banken skulle konka.

Staten har inte täckning för en sådan garanti då det inte finns tillräckligt med kontanter totalt sett för mer än max någon procent av alla bankkonton. F.ö är det inte euro jag lånat ut till banken, det är SEK, att garantera långivare något annat än det dem lånat ut låter helt absurt.

Citat:
Varför kan du inte svara på den enkla frågan till banken vad du ska ha pengarna till? Säger du att du vill ha dem i madrassen så säger dem säker bara, kul för dig, så jag förstår inte ditt problem om det inte är så att du faktiskt vill göra något svart och tycker att det är obehagligt att ljuga.

Har långtagaren rätt att ställa dessa krav på långivaren? Har verkligen låntagaren med vad långivaren gör med sina egna pengar? Det låter som att du är efterbliven, kanske CP-skadad.

Citat:
Tekniskt sett har pengarna på ditt konto antagligen aldrig funnits kontant om det t.ex. består i lön som din arbetsgivare betalt in digitalt och jag tycker inte att banken har en skyldighet att betala ut dem på annat sätt än du låna in dem på, alltså digitalt. Ger dem dig möjlighet att få ut dem kontant är det en service som inte är självklar.

Arbetsgivare är alltid skyldig att betala ut löner i kontanter då det är den form av pengar som de lovat sina anställda, i avtalen står det inte att de ska få sin lön i fordringar på kontanter.
Citera
2014-07-02, 10:46
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ja, jag fattar inte varför man ska hålla på med kontanter. Det kommer ju bara dåliga saker ifrån kontanthantering. Fakum är ju att det är hur enkelt som helst att ta ut pengar digitalt. Litar du inte på en bank är det bara att byta till en annan. jag vet inte vad jag ska säga, vill du bo i skogen så du slipper det hemska samhället eller vad händer? Bankerna agerar ju efter statens regler och efter hur de får nya kunder. Jag skulle inte vilja ha mina pengar på en bank som tvättar pengar utan en som tar ansvar för samhället (och därmed enkelt frågar kunderna vad de tänker använda sina stora kontantutdrag till). Eftersom alla storbankerna drivs som aktiebolag går det dessutom att köpa delar av dem och själv påverka på bolagsstämmorna hur du vill att banken ska förhålla sig. Angående "bank run" så finns ju den statliga insättningsgarantin på 100 000 euro så har du mindre pengar än så på banken är de säkra även mot en eventuell bankkonkurrs.
http://www.bloomberg.com/news/2013-07-02/hsbc-judge-approves-1-9b-drug-money-laundering-accord.html

Ja du, bankerna agerar ju alltid "efter statens regler".
Citera
2014-07-02, 10:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej men så brukar du antagligen inte ta ut 30 000 + för att du tycker att det är smidigare med kontanter och att du får bättre koll på din ekonomi. Det är nog knappast någon som tycker att det är smidigare att hantera stora belopp i kontanter där av undrar de. De legitima orsakerna att använda sig av kontanter handlar oftast om mindre summor. Det är bara de stora uttagen det finns anledning att fråga om, absolut inte om alla uttag. Och om man tycker att man får bättre koll om man tar ut allt på en gång så är det väl inte så svårt att förklara för banktjänstemannen?
Du har ingen auktoritet över andras penga-användande, ge fan i hur andra handlar. Du låter skrämmande mycket som en riktig jävla fascist. Hört om "oskyldig tills motsatsen bevisats"? Lär dig det och sluta bry dig om andras kontanthandlande.
Citera
2014-07-02, 10:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Off topic men: Hahaha småsossig nej jag är sannerligen liberal, men du har rätt i att jag tror på demokrati. Varför det skulle vara avund att vilja att alla gör rätt för sig förstå jag inte
Liberal är du fan inte, då hade du gett fan i vad människor skall med sina pengar. "Demokrati" har dessutom inget med diskussionen att göra.
Citera
2014-07-02, 10:53
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej jag förstår inte varför du som långivare vill ha tillbaka dina pengar. I ditt svar till Mynicname verkar det som att du förstår hur dina pengar är säkrade. I och med insättningsgarantin är det inte någon risk att låna ut pengar till banken, staten garanterar att du får tillbaka motsvarande 100 000 euro om banken skulle konka. Har du mer pengar än så är det bara att dela upp dem på några banker men att ha så stora summor som likvida medel är typ idioti jämfört med att ha dem investerade (så länge man inte miljardär eller däromkring). Statens garanti är minst lika säker som om du skulle ta ut pengarna i kontanter. Skulle staten konka skulle även uttagna kontanter förlora sitt värde.

Du tänkte aldrig på att han kanske helt enkelt INTE VILL BLI SPÅRAD när han gör köp? Inte vill att myndigheterna snokar runt i hans privatliv (vilket de gör om du köper allt med kort)?
Citera
2014-07-02, 10:55
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Staten har inte täckning för en sådan garanti då det inte finns tillräckligt med kontanter totalt sett för mer än max någon procent av alla bankkonton. F.ö är det inte euro jag lånat ut till banken, det är SEK, att garantera långivare något annat än det dem lånat ut låter helt absurt.

Har långtagaren rätt att ställa dessa krav på långivaren? Har verkligen låntagaren med vad långivaren gör med sina egna pengar? Det låter som att du är efterbliven, kanske CP-skadad.

Arbetsgivare är alltid skyldig att betala ut löner i kontanter då det är den form av pengar som de lovat sina anställda, i avtalen står det inte att de ska få sin lön i fordringar på kontanter.
Insättningsgarantin funkar inte sådär, du får givetvis tillbaka pengarna i kronor men bara motsvarande växlingsvärdet euro-skr och 100tusen euro. Om staten har täckning för det tvivlar jag också på, men ville bara rätta till ett litet missförstående.
Citera
2014-08-03, 18:12
Medlem
En tidsfråga innan någon av EUs tbtf banker faller omkull som ett korthus.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in