2014-06-27, 05:42
Medlem
Jag är väldigt intresserad av att köpa ett fritidshus men jag vet inte som jag vågar ansöka om lånelöfte än, med risk för att bli nekad.
Ju längre jag väntar med nästa kreditupplysning, ju bättre tänker jag.

Här är mina förutsättningar;
Jag har de senaste 12 månaderna haft tre kreditupplysningar.
En kommer jag inte ihåg, och står heller inte med på den senaste av dom jag fick hem.
Två kommer ifrån banker de senaste två månaderna då jag tittat på andra hus att köpa.
Det senaste nu Lendo av någon dum anledning. Spelar det någon roll ur kreditvärdighetssynpunkt att jag blivit erbjuden lån på lendon, men då inte tackat ja till det?
Min riskprognos på om jag kommer få betalningssvårigheter i framtiden, enligt UC ligger på 0,7% (där 0% är bäst och 100% är sämst).

Jag tjänar 20200 kr i månaden, brutto. De senaste tre, fyra åren har jag tjänat från omkring 220tkr till förra året omkring 240tkr.
Har haft fast ett jobb de senaste fyra åren.
Har inga betalningsanmärkningar.

Jag har ett bostadslån på 400tkr. Betalar ränta på ungefär 1200 i månaden och avgifter på bostadsrätten ligger på ungefär 3300kr.
Jag har även en sambo (som inte kommer stå med på det nya lånet), spelar det in i hur mycket av bostadsutgifterna som räknas på mig?

Fastigheten jag tittar på har ett taxeringsvärde på ungefär 200tkr.
Jag tänkte ansöka om ett bolån på ungefär 100tkr, resterande knappt 50tusen kommer jag betala ur egen ficka.

Är det någon vänlig själ därute som vet på ett ungefär hur bankerna bedömer detta?
Kommer jag kunna få ett lån? Är främst rädd för de där tre kreditupplysningarna.

Jag tänkte ansöka på Icabanken då de känns som ganska kundvänliga, till skillnad från swedbank och liknande.
Oavsett, kan jag öka eller sänka mina chanser av att bli beviljad på hur jag vill göra med avbetalning osv?
Ökar det mina chanser att få något om jag väljer att amortera, även om jag inte behöver? Spelar det någon roll om jag väljer någon fast eller rörlig ränta?
Och till sist, om jag inte skulle bli beviljad 100tkr, kan de kanske i stället erbjuda mig en längre summa, 90 tusen eller liknande?

Vore enormt uppskattat om någon kunde svara på några av mina frågor. Tack!
Senast redigerad av joltelegalize 2014-06-27 kl. 05:44.
Citera
2014-06-27, 06:00
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Det är ju ett väldigt litet lån, tror du får det beviljat om din sambo har egen inkomst.
Har din sambo ingen inkomst så räknar banken att du ska kunna försörja henne i deras kalkyl.
Citera
2014-06-27, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Det är ju ett väldigt litet lån, tror du får det beviljat om din sambo har egen inkomst.
Har din sambo ingen inkomst så räknar banken att du ska kunna försörja henne i deras kalkyl.
Hon har egen inkomst, men kommer som sagt inte stå med på lånet.
Räknar de med en delning av alla våra utgifter då (ränta, avgifter osv) även om det är jag som står på lånet till lägenheten?
Citera
2014-06-27, 10:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joltelegalize
Hon har egen inkomst, men kommer som sagt inte stå med på lånet.
Räknar de med en delning av alla våra utgifter då (ränta, avgifter osv) även om det är jag som står på lånet till lägenheten?

Som regel anser de att de som nämns på lånet skall klara alla avgifter. Så, om hon inte står med på lånet så brukar de räkna med att du själv skall klara allt. Detta på grund av att om vederbörande inte är "med på pappret" så kan denne packa och dra i morgon (så att säga..)

Men: detta är ju ett så pass litet lån (och med säkerhet i form av fastigheten) att jag kan inte tänka mig annat än att det skulle gå bra att få en sådan kredit.
Citera
2014-06-27, 10:52
Medlem
Just ICA Banken har ett lägstabelopp på 200tkr för bolån. Kan vara värt att kolla upp hur det ser ut hos andra innan du planerar vidare...
Citera
2014-06-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doq
Just ICA Banken har ett lägstabelopp på 200tkr för bolån. Kan vara värt att kolla upp hur det ser ut hos andra innan du planerar vidare...
Hmm.. Är du säker? Hittar ingen sådan information på deras hemsida.
Inte heller när jag gör en bolånekalkyl nämns detta..?

EDIT:
Jäkla skit, det fanns det ja.

Finns det någon annan bra bank som erbjuder mindre bolån? SBAB har ju samma "tak".

Annars skulle man väl kunna ta ett privatlån, men det känns ju svårare på något sätt, då det inte är någon säkerhet i det osv(?).
Sen vet jag ju inte riktigt hur man löser säljarens pantbrev utan bankens hjälp. Någon som vet?
Senast redigerad av joltelegalize 2014-06-27 kl. 12:49.
Citera
2014-06-28, 14:07
Bannlyst
bankerna ser bara beloppet du ansökte om, inte om du tackade ja eller inte så dom kommer anta att du tagit alla lån du blivit beviljad.
Citera
2014-06-28, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
bankerna ser bara beloppet du ansökte om, inte om du tackade ja eller inte så dom kommer anta att du tagit alla lån du blivit beviljad.
Damn.. Säkert?
Läst på någon av bankerna att om man har någon eller ett antal kreditupplysningar på sig från de senaste veckorna eller så så bör man i alla fall vänta någon månad då det skulle på något sätt få dem att förstå/se om jag fått lånet..?

Hur som helst. En annan sak med detta med lånelöfte är om de enbart använder ett Ja-Nej-svar.
Om jag ansöker om 100tkr tex. Kommer de då iom en upplysning enbart svara om jag får det eller inte? Det finns inte på något sätt ett spelrum då som man skulle kunna spela inom. Att "du har inte råd med 100' däremot kan du få 80'"tex? Eller ja du fick det, men du skulle tom kunna få ett på 130'?
Citera
2014-06-28, 21:14
Medlem
Enligt Wikipedia-artikeln på 'kreditvärdighet' står det;

"I Sverige använder man ofta bara tre steg: inga betalningsanmärkningar (lån går bra om inkomsten räcker för lånets storlek), betalningsanmärkningar (lån är tveksamt och bara till högre ränta) och obestånd (obetalda förfallna skulder)."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kreditvärdighet

Å andra sidan har man ju hört att antalet förfrågningar kan räknas in, men varför nämns inte detta?
Citera
2014-06-28, 21:56
Medlem
Hittade mycket matnyttigt på http://cfoworld.idg.se/2.13965/1.363612

"Många tror till exempel att antalet förfrågningar hos ett kreditupplysningsföretag automatiskt betyder högre risk och därmed sänkt kreditvärdighet. Denna uppfattning speglar dock inte sanningen. För att exemplifiera; om en person söker flera krediter under en viss period inför ett bostadsköp för att jämföra olika lånevillkor räknas de bara som en enda fråga oavsett hur många krediter man har sökt. Omvänt kan det vara så att vissa personer, tillhörande en viss ålderskategori, tvärtom får en högre risk om de inte har några kreditförfrågningar över huvudtaget.

Exempel på faktorer som i det enskilda fallet kan leda till ett sämre score – och följaktligen en lägre kreditvärdighet – är höga regelbundna utnyttjandegrader på kreditkortet, ett stort inkomstbortfall eller om någon blir beviljad allt för många konsumtionslån. "

En viss lättnad på ett plan. Men samtidigt oro på ett annat.
Det jag på lendo ansökt om är ju antagligen att betrakta som ett 'konsumtionslån', på 190tkr(!).
Det kan knappast vara bra?!

Kan man inte på något sätt tala om det för banken? Att det endast avsåg ett lån till bostad, som jag inte ens tagit??

Kan någon vänlig själv försöka reda ut det för mig. Är väldigt rädd att detta nu kan ha förstört hela köpet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in