2014-06-26, 12:24
Medlem
Hejsan,

Tänkte prova på att torka lite egen mat inför sommarens fjällvandnringar. Har googla runt lite och har väl kläm på själva processen. Det som jag inte riktigt har fått klarhet i är hållbarhet på det torkade om man förvarar det i plastpåsar (eller liknande) i rumstemperatur.

Det jag tänker torka är följande:
Köttfärssås
Strimlad marinerad lövbiff
Grönsaker såsom paprika, tomat, lök, moröter, rödbetor.

Om man förutsätter att torkningen görs ordenligt, hur länge borde det kunna hålla i rumstemp om man förvarar det torrt?

//lasse
2014-06-26, 12:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seasteel
Hejsan,

Tänkte prova på att torka lite egen mat inför sommarens fjällvandnringar. Har googla runt lite och har väl kläm på själva processen. Det som jag inte riktigt har fått klarhet i är hållbarhet på det torkade om man förvarar det i plastpåsar (eller liknande) i rumstemperatur.

Det jag tänker torka är följande:
Köttfärssås
Strimlad marinerad lövbiff
Grönsaker såsom paprika, tomat, lök, moröter, rödbetor.

Om man förutsätter att torkningen görs ordenligt, hur länge borde det kunna hålla i rumstemp om man förvarar det torrt?

//lasse
Den största svårigheten är att undvika kondens. Så fort man får kondens i en tättslutande glasburk så finns det risk för svampangrepp. Av denna anledning så kör jag inte på traditionella blecklock utan på tyg som jag säkrar med ett gummiband.

På det här viset har jag lyckats förvara torkad mat i många månader, t o m år (t ex mina blancherade och därefter kokta och torkade potatisskivor)! En annan viktig detalj i sammanhanget är att maten är korrekt torkad, dvs att allt vatten är borta.

~Paul~

PS Jag kör på de tekniker som beskrivs i boken "Friluftsmat"
2014-06-26, 13:06
Medlem
Så om man torkar bort all fukt i maten och sedan förvarar den så att ingen ny fukt uppstår eller tillförs, så kan man förvara även kött länge?

Plastpåsar går bort med andra ord, men glasburk med tygduk verkar som en bra lösning.

I just detta fallet så kommer maten torkas under vecka 27/28 och sedan tillagas under vecka 31. Vid torr förvaring så borde det inte vara något problem alltså?

Har reserverat Friluftsmat på mitt lokala bibliotek. Hoppas den kommer in snart.

/lasse
2014-06-26, 14:09
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Så om man torkar bort all fukt i maten och sedan förvarar den så att ingen ny fukt uppstår eller tillförs, så kan man förvara även kött länge?

Plastpåsar går bort med andra ord, men glasburk med tygduk verkar som en bra lösning.

I just detta fallet så kommer maten torkas under vecka 27/28 och sedan tillagas under vecka 31. Vid torr förvaring så borde det inte vara något problem alltså?

Har reserverat Friluftsmat på mitt lokala bibliotek. Hoppas den kommer in snart.

/lasse

Jag har torkat köttfärs som jag sedan förvarat i zip-lock-påsar i månader hemma i skafferiet.
Även beef jerky som jag gjort har jag förvarat länge i dessa påsar, men den blir tråkigare snabbare, men har gjort grytor på riktigt gammal beef jerky som förvarats i påsar.

Potatis, Sötpotatis, Lök, broccoli, blomkål, kålrot...mm har jag haft i skafferiet i ÅR i plastburkar utan att ha några kondensproblem.... Färgen och frächören försämras efter några månader men som nödmat fungerar det länge att äta i grytor och liknande.

Gäller att torka ordentligt i fall det ska hålla sig och sedan förvaras torrt såklart. Men om man som du skall använda vad du torkat innom bara ett par veckor så behöver du inte oroa dig alls tycker jag, bara det är hyffsat torrt.

Beef Jerkyn ska ju inte vara helt snustorr i fall man skall äta den som snacks och rätt snart. Vill man ha längre hållbarhet så torkar man den ordentligt men måste sedan blötlägga den innan man äter den. Det kan vara en fördel att förvara torkat kött i en tygpåse eller liknande som kan släppa fukt, men i fall du torkar det ordentligt och sedan läger det i zip-lock-påsar i mängder som snart går åt så funkar det utmärkt att ta med sig ut i vildmarken eftersom påsarna slutet tätt så bra.

Jag vet inte om du ska ut och vandra eller vad du ska göra, men i båten har jag en stor plastback med hyffsat tätslutande lock där jag förvarar sånt som ska vara torrt. Och i den även en sån där "torrboll" som suger åt sig fukten som eventuellt kommer in.

Torka allt som du tänkt, och lägg i zip-locks-påsar som är lätta att bära på och lätta att stuva i ryggan. Jag brukar även med munnen försöka suga ut luften ur påsarna innan de försluts helt.

Jag lovar det kommer att fungera utmärkt den korta tiden du är ute!
Senast redigerad av _Dante_ 2014-06-26 kl. 14:18.
2014-06-26, 15:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Så om man torkar bort all fukt i maten och sedan förvarar den så att ingen ny fukt uppstår eller tillförs, så kan man förvara även kött länge?

2. I just detta fallet så kommer maten torkas under vecka 27/28 och sedan tillagas under vecka 31. Vid torr förvaring så borde det inte vara något problem alltså?

3. Har reserverat Friluftsmat på mitt lokala bibliotek. Hoppas den kommer in snart.

/lasse
1. Som Dante antyder så går det att använda även tättslutande kärl/plastpåsar. Kriteriet är dock att den yttre temperaturen är någorlunda konstant och att ingen fukt är kvar i den torkade maten.

Personligen så använder jag "tyglock" för att slippa tänka på det här problemet över huvud taget. Skulle nämligen lite fukt finnas kvar i produkten så kommer det avdunsta när man kör på tyglocksmetoden. Det gör den inte om du har hermetiskt tillslutna kärl.

2. Det handlar om så pass kort period att även en slarvigt torkad produkt inte borde vålla några större problem. Dvs, om slarvmarginalen inte är för stor .

3. En trevlig liten bok som man faktiskt kan ta med sig ut i busken pga ringa vikt.

~Paul~
2014-06-26, 21:12
Medlem
Shintas avatar
Jag har inför mina vandringar torkat grönsaker (potatis, morot, lök, bönor) och köttfärs. Grönsakerna håller sig hur länge som helst, bara färgen och smaken som försvinner med tiden. I min lägenhet har vi inte så stora temperaturskillnade att det skulle bildas kondens i burkarna (snäpplocksburkar med gummiring), däremot måste man se till att det är ordentligt torrt. Köttfärsen kan vara lite kinkigare eftersom det innehåller fett som härsknar efter ett tag, men beroden på torrhalt tar det mer eller mindre längre tid, så för den tidsramen du har ska det inte vara några problem.

Brukar lägga lunchen i blöt vid frukost och sedan middagen vid lunchtid så att maten hinner dra åt sig vatten och mjukna, annars tar det alldeles för lång tid att laga till tycker jag. Allt förvaras färdigblandat i plastpåsar under turerna (en vecka) utan problem.
2014-07-23, 22:34
Medlem
sparkar igång gammal tråd istället för o starta ny.

Min torkade mat har blivit lite mer seg, och läderakitg (potatis och morötter). Är den fortfarnde ätbar? Potatisen är inte direkt klar orange, men mer mörkigt gul.

Några tips?
2014-07-24, 04:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
sparkar igång gammal tråd istället för o starta ny.

Min torkade mat har blivit lite mer seg, och läderakitg (potatis och morötter). Är den fortfarnde ätbar? Potatisen är inte direkt klar orange, men mer mörkigt gul.

Några tips?
Luftfuktigheten som gjort det skulle jag tro.
Nog inga problem att äts dem.
2014-07-24, 10:16
Moderator
evilhoneys avatar
(FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"
//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in