Citat:
Ursprungligen postat av
seasteel
Så om man torkar bort all fukt i maten och sedan förvarar den så att ingen ny fukt uppstår eller tillförs, så kan man förvara även kött länge?
Plastpåsar går bort med andra ord, men glasburk med tygduk verkar som en bra lösning.
I just detta fallet så kommer maten torkas under vecka 27/28 och sedan tillagas under vecka 31. Vid torr förvaring så borde det inte vara något problem alltså?
Har reserverat Friluftsmat på mitt lokala bibliotek. Hoppas den kommer in snart.
/lasse
Jag har torkat köttfärs som jag sedan förvarat i zip-lock-påsar i månader hemma i skafferiet.
Även beef jerky som jag gjort har jag förvarat länge i dessa påsar, men den blir tråkigare snabbare, men har gjort grytor på riktigt gammal beef jerky som förvarats i påsar.
Potatis, Sötpotatis, Lök, broccoli, blomkål, kålrot...mm har jag haft i skafferiet i ÅR i plastburkar utan att ha några kondensproblem.... Färgen och frächören försämras efter några månader men som nödmat fungerar det länge att äta i grytor och liknande.
Gäller att torka ordentligt i fall det ska hålla sig och sedan förvaras torrt såklart. Men om man som du skall använda vad du torkat innom bara ett par veckor så behöver du inte oroa dig alls tycker jag, bara det är hyffsat torrt.
Beef Jerkyn ska ju inte vara helt snustorr i fall man skall äta den som snacks och rätt snart. Vill man ha längre hållbarhet så torkar man den ordentligt men måste sedan blötlägga den innan man äter den. Det kan vara en fördel att förvara torkat kött i en tygpåse eller liknande som kan släppa fukt, men i fall du torkar det ordentligt och sedan läger det i zip-lock-påsar i mängder som snart går åt så funkar det utmärkt att ta med sig ut i vildmarken eftersom påsarna slutet tätt så bra.
Jag vet inte om du ska ut och vandra eller vad du ska göra, men i båten har jag en stor plastback med hyffsat tätslutande lock där jag förvarar sånt som ska vara torrt. Och i den även en sån där "torrboll" som suger åt sig fukten som eventuellt kommer in.
Torka allt som du tänkt, och lägg i zip-locks-påsar som är lätta att bära på och lätta att stuva i ryggan. Jag brukar även med munnen försöka suga ut luften ur påsarna innan de försluts helt.
Jag lovar det kommer att fungera utmärkt den korta tiden du är ute!