2014-06-26, 07:51
Medlem
Jag har tidigare haft bredbandsbolaget för bredband och har genom dom en epost som jag har använt i minst 10 år nu. I princip alla konton och liknande jag registrerar så anger jag den eposten. Strax ska jag avsluta bredbandsbolaget för att vi dragit in fiber istället vilket gjorde att jag ställde mig frågan vad som händer med min epost som jag har där. Detta stod på hemsidan:

Citat:
Vad händer med min e-post och hemsida om jag säger upp bredbandsabonnemanget?

Om du säger upp alla dina tjänster hos oss kommer även eventuella e-postadresser och hemsidor att försvinna samtidigt som abonnemanget upphör.

Din e-postlåda och dina hemsidor finns kvar i systemen (men du har ej tillgång till dem) 30 dagar efter att ditt abonnemang har sagts upp. Därefter tas de bort ur våra system - glöm därför inte att ladda över filer och e-post som du vill spara. Skulle du ångra din uppsägning inom 30 dagar finns din e-post och dina hemsidor kvar.

Är detta rimligt? Kan man göra såhär? Hur ska jag hantera en sådan situation där allt som jag har registrerat på nätet är kopplat till den eposten? Visst kan jag komma på de 10 vanligaste siterna jag registrerat mig på och sedan ändra epost inne där, men vad gör jag med resten? Går det inte på något sätt för bredbandsbolaget att vidarebefordra alla mail till någon annan epost efter avslutat abonnemang?

Jag har planerat att kontakta dom, men tänkte ställa frågan först här.
Citera
2014-06-26, 08:00
Medlem
raajtans avatar
Ta kontakt med dem och se om du kan få ett undantag. Vad jag vet, så gjorde min far detta för någon månad sedan med ett telia abbonnement. Han fick behålla sin email om han betalade 15 kronor i månaden.
Citera
2014-06-26, 08:33
Kan annars vara rimligt att flytta allt till din nya mail.
Omständigt, men det funkar.
Citera
2014-06-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Kan annars vara rimligt att flytta allt till din nya mail.
Omständigt, men det funkar.

Problemet är ju att jag inte vet om allt jag måste flytta, annars hade jag lätt kunnat göra det.
Citera
2014-06-26, 09:58
Medlem
cavvemans avatar
Det du skulle kunna göra är att skaffa mobilt bredband från dem, på det sättet behåller du isf din mailadress. Priset är dock lite saftigt. 199 kronor för 4GB. Men om du är desperat för att behålla den mailen...

Du skulle kunna teckna ett abonnemang obundet, under den tiden så ändrar du på precis alla ställen du är kund hos till en ny mail. När du fixat alla sådana saker så säger du upp det mobila bredbandet.
Citera
2014-06-26, 11:15
Medlem
ljudkellgrens avatar
Nu är jag inte ute efter att skriva dig på näsan, men tipsa dig och andra inför framtiden.
Registrera en egen domän, då är du garanterad att behålla din egen epostadress vad som än händer i framtiden. Viktigare än vad många tänker på idag.
Själv har jag visserligen gmail- och hotmailadresser också, men inga jag dör utan.
Citera
2014-06-26, 13:33
Medlem
Docklands avatar
Det är ett aber med isp-bunden adress. Jag kör Gmail sedan 2005. Funkar bra.
Citera
2014-06-26, 15:04
Medlem
IRMEs avatar
Som någon sa innan så är ju ett hett tips att äga din egen domän istället för att lita på att företag håller reda på dina adresser.. Det gäller även t.ex. gmail. Vad händer om nu (mot förmodan) google skulle konka? Eller de börjar bli ännu orimligare med sina krav på användare? (T.ex. att bli spårad osv).

Nej, enda sättet att vara säker är ju att äga en egen domän. Ungefär som att få post hemma i din egen brevlåda istället för på en postbox hos något företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in