2014-06-25, 18:29
Medlem
Hej Flashback,

Jag har en stor hyresrätt där jag bor ihop med två andra vänner. Vi har en väldigt öppen planlösning och behöver avskärma ett extra rum. Vi kommer att bygga egna innerväggar vilka vi planerar att spänna upp mot taket och säkra med bokhyllor. De kommer inte vara fastskruvade i lägenheten eller på annat sätt skada den.

Vad gäller, får jag sätta upp dessa väggar hur jag vill eller finns det några bestämmelser?

Jag har hört att det är okej så länge man lämnar ett avstånd mellan väggen och taket, hur mkt gäller isf?

Jag vill inte fråga hyresvärden, utan vill helt enkelt hålla mig inom vad lagen tillåter.

Jag är mycket tacksam för svar
Citera
2014-06-25, 19:40
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowFlow
Hej Flashback,

Jag har en stor hyresrätt där jag bor ihop med två andra vänner. Vi har en väldigt öppen planlösning och behöver avskärma ett extra rum. Vi kommer att bygga egna innerväggar vilka vi planerar att spänna upp mot taket och säkra med bokhyllor. De kommer inte vara fastskruvade i lägenheten eller på annat sätt skada den.

Vad gäller, får jag sätta upp dessa väggar hur jag vill eller finns det några bestämmelser?

Jag har hört att det är okej så länge man lämnar ett avstånd mellan väggen och taket, hur mkt gäller isf?

Jag vill inte fråga hyresvärden, utan vill helt enkelt hålla mig inom vad lagen tillåter.

Jag är mycket tacksam för svar

Finns naturligtvis inget tak/vägg-mått som avgör om det är okey eller inte.
Bygg en vanlig innervägg. Kila mot tak och golv. Klart. Inga skruvar eller annan åverkan som kan orsaka problem.

Edit: Du behöver naturligtvis bara kila mot tak eller golv, var lite otydlig. Förslagsvis mot taket.
Senast redigerad av liljenstar 2014-06-25 kl. 19:46.
Citera
2014-06-26, 19:57
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Finns naturligtvis inget tak/vägg-mått som avgör om det är okey eller inte.
Bygg en vanlig innervägg. Kila mot tak och golv. Klart. Inga skruvar eller annan åverkan som kan orsaka problem.

Edit: Du behöver naturligtvis bara kila mot tak eller golv, var lite otydlig. Förslagsvis mot taket.

en bättre idé är att skruva fast den i tak och vägg. de hålen där blir är lätta att spackla igen näg man ska flytta. däremot att skruva ner i parkettgolvet/plastmattan blir svårt att laga.
såg för övrigt ett avsnitt av äntligen hemma där de gjord just detta. vill minnas att dom la en regel mot golvet och fäste med dubbelhäftande tejp för att inte behöva skruva i parketten.

angående någon lag så kan inte hyresvärden säga något så länge du återställer lägenheten när du flyttar ut
Citera
2014-06-26, 20:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Det ska inte vara några problem, det är ju tillfälliga, väggar som inte ens sitter fast. Då är det mer som att man använder bokhyllor och bara håller en lös vägg på plats för att skärma av mer.

Värden kommer inte bry sig om det. Däremot om man monterar fast dem osv då kan det bli problem. Jag tycker dock ni ska fråga värden, ta dit någon person som kan titta på vad ni tänker göra och hur ni kommer göra det. Säger han att det är helt ok, då är det inte några problem.

Tjippmunk, jo så kan man göra, beror lite på vad värden tycker är ok, det skadar aldrig att fråga värden om hjälp. Dom tycker snarare att det är bra att man frågar för mycket än för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in