2014-06-25, 16:52
Medlem
Hej. Som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon möjlighet att kunna ta ett billån eller kanske till och med leasa en bil när man inte är fast anställd.
Jag har jobbat oavbrutet på ett och samma jobb i 2 år nu. Men kommer inte att bli fast anställd förrns om ca 1,5 år.
Finns de någon som helst möjlighet att kunna ta ett lån när man uppvisar att man varit på ett och samma ställe så länge som 2 år och även att man kommer att få behålla jobbet framöver också.?

Tacksam för svar!
Citera
2014-06-25, 17:03
Medlem
Mr.Shadows avatar
Du råkar inte ha någon som kan gå i borgen för dig?

Annars går det nog att ordna. Har du handpenning? Har du A-kassa om du skulle bli av med jobbet?
Kan du visa upp för en bank att du klarar att betala tillbaka ditt lån även under tuffa omständigheter så kommer dom troligen bevilja dig det.
Citera
2014-06-25, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shadow
Du råkar inte ha någon som kan gå i borgen för dig?

Annars går det nog att ordna. Har du handpenning? Har du A-kassa om du skulle bli av med jobbet?
Kan du visa upp för en bank att du klarar att betala tillbaka ditt lån även under tuffa omständigheter så kommer dom troligen bevilja dig det.

Handpenning är ju något jag skulle behöva spara ihop till först. A-kassa har jag och kanske eventuellt en person som skulle kunna gå i borgen.
Vet du om de är samma krav om man skulle leasa en bil? Antar att de kanske borde vara det.
Citera
2014-06-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tessss91
Hej. Som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon möjlighet att kunna ta ett billån eller kanske till och med leasa en bil när man inte är fast anställd.
Jag har jobbat oavbrutet på ett och samma jobb i 2 år nu. Men kommer inte att bli fast anställd förrns om ca 1,5 år.
Finns de någon som helst möjlighet att kunna ta ett lån när man uppvisar att man varit på ett och samma ställe så länge som 2 år och även att man kommer att få behålla jobbet framöver också.?

Tacksam för svar!

Vad har du för ungefärlig inkomst?
Citera
2014-06-25, 23:12
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessss91
Handpenning är ju något jag skulle behöva spara ihop till först. A-kassa har jag och kanske eventuellt en person som skulle kunna gå i borgen.
Vet du om de är samma krav om man skulle leasa en bil? Antar att de kanske borde vara det.

Ja du kan komma undan med räntor om du inte lånar 100%. Men det är något som du får diskutera med din bank.

När det gäller leasing hittade jag lite råd på Leasa Bil Privat

Ett utdrag ur texten:
"Hur bra leasingavtal och de avgifter man betalar för leasingen varierar väldigt mycket. Det är därför en riktigt dålig ide att nappa på det första bästa leasingavtalet, sannolikheten för att detta är det bästa du kan hitta är nämligen väldigt liten."

och

"Vad är rätt för just mig?
Detta kan endast du själv avgöra, genom att väga de olika fördelar som leasing har, mot de nackdelar som finns. Du bör även ha dina egna personliga omständigheter i åtanke när du gör detta val."

Det är klart dyrare att leasa bil än köpa bil, om du inte köper en helt ny bil och säljer den inom ~2 - 4 år.
Vad har du tänkt dig för bil och i vilken prisklass?
Citera
2014-06-25, 23:19
Medlem
Bbobis avatar
Tar du lån på plats hos handlaren tex genom wasa kredit så spelar det ingen roll vad för anställning du har.

Dom gör en koll på dig direkt. När dom säger till bilhandlare att det är grönt skriver han ut kontraktet som du signerar. Du behöver aldrig ens själv prata med dom. Än mindre berätta var du jobbar eller skicka intyg.
Citera
2014-06-26, 13:24
Medlem
Om du köper bilen av en bilhandlare och tar krediten genom ett finansieringsbolag som han brukar använda så brukar oftast bilen användas som pant för lånet, det vill säga du får inte sälja bilen innan krediten är betald, betalar du inte lånet tar kreditbolaget tillbaka bilen.
Oftast tittar bolagen som lånar ut pengar till dig på senaste taxeringen, lägger inte så stor vikt vid hur din anställning ser ut. Ibland ska du ange din månadslön och anställningsform. Men har du kontantinsatsen på 20% borde det vara grönt.
Privatleasing är skit, räkna på vad det kostar att privatleasa en Audi A1 2 299 kr/månad*36 månader= 82 764 kronor som du betalat för att använda deras bil, sedan tillkommer försäkring och skatt
Citera
2014-06-26, 20:18
Medlem
Ja de är ju via den banken som bilfirman har som jag tänkt låna vid isånnafall. Det brukar väl vara bäst ränta då om jag förstått det hela rätt.?
Jasså, så då skulle jag utan problem kunna ta ett billån (när jag sparat ihop kontantinsats) även om jag inte är fast anställd. Låter ju perfekt ju!
Då är det väl bara att se till att hitta ett jobb till då så man kan finansiera ett sådant lån. Just nu tjänar jag inte mer än 10 000:- i o med att jag bara har deltidsjobb. Och vill ju gärna försöka avbetala bort lånet på så kort tid som möjligt. Bilen jag vill ha kostar ungefär 120-130 000:- så borde ju egentligen inte vara någon omöjlighet att klara av det om man hade några tusenlappar mer i lön per månad.
Citera
2014-06-26, 21:21
Bannlyst
svar nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här