• 1
  • 2
2014-06-25, 14:33
Medlem
fopas avatar
Har Ni testat det?

När jag lyckades nå lite "djupare" i meditation så hände det grejer... Kändes underbart. All ångest och depression försvann. Vanligtvis är jag ofokuserad med massor av tankar som skapar oro, känsla av energibrist och nedstämdhet. Känner Ni igen det?

Blev mycket påverkad av det som inträffade. Läste och läste under några år och förstod att det var kundalini.

Vad har Ni för erfarenheter?
Citera
2014-06-25, 14:40
Medlem
nutkjells avatar
Tycker personligen att kundalini verkar vara nonsens.

Men för egen del har zazen hjälpt mig igenom vissa svåra perioder. Tycker om att det är så oflummigt.

Men sitter man djupt i en svår depression kanske det inte är allt för lätt att sätta sig ner och genomföra seriös meditation. Det är lite samma sak som folk som rekommenderar hård träning till psykiskt sjuka - tanken är god men få orkar nog ta sig till det hela i praktiken.
Citera
2014-06-25, 15:22
Medlem
fopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Tycker personligen att kundalini verkar vara nonsens.

Men för egen del har zazen hjälpt mig igenom vissa svåra perioder. Tycker om att det är så oflummigt.

Men sitter man djupt i en svår depression kanske det inte är allt för lätt att sätta sig ner och genomföra seriös meditation. Det är lite samma sak som folk som rekommenderar hård träning till psykiskt sjuka - tanken är god men få orkar nog ta sig till det hela i praktiken.

Kundalini är på riktigt.
Det är väl...tja allt. En "energi" som finns inom allt och oss men som ofta blockeras.

Man skall inte "göra något".
Antar att du koncentrerar dig på andningen?

Jag föredrar att lyssna på ett inre ljud i huvudet..ha ha
Det sägs komma från hjärtat. Hör det som en hög ton.
Använder öronproppar.

Kan Ni höra det?

http://csp.org/practices/yoga/docs/n...enic_yoga.html

Det var så här det kändes.

""By this means, you will tune into the music of the spheres, and your whole being will become a receiver and transmitter of the harmonious rhythm of the universe."

Sound Current Meditation

Focus your full, undivided attention in the center of your brain where the pineal gland is located. Listen with your attention for whatever sounds present themselves. After awhile, you will hear sounds of various tones and pitches. At first, you may only hear the low hiss of random molecular noise in the ears, but in time, definite tones will present themselves like sustained notes on an organ. This sound is perceived directly by the brain and the subtle bodies themselves, and not through the outer physical organs of the ears. It is the sound of the vibration of conscious energy as it flows through the physical body and as it vibrates and circulates within the subtle bodies.

You should focus your entire undivided attention on the sound of highest pitch that you can hear, and let it draw you up into higher and higher states of consciousness; also let the sound reveal and intensify the spiritual light. The better your concentration is, the louder and more distinct the sound will become.

Experience the vibration of this sound expanding until it includes your whole head, your whole body, and ever-expanding volumes of space surrounding you. By this means, you will tune into the music of the spheres, and your whole being will become a receiver and transmitter of the harmonious rhythm of the universe. When you open your eyes after such a meditation, you may find your surroundings filled with blazing light."
Citera
2014-06-25, 15:40
Medlem
nutkjells avatar
Bara för att du säger att det är riktigt betyder det inte att det är verkligt. Att hänvisa till någon "energi" gör inte saken bättre. Jag har för övrigt praktiserat kundaliniyoga, men det var inte min kopp av té.

Tror klassisk meditation, alternativt zazen kan vara till hjälp för den ångestfyllde. För mig lindrades iaf min förlamande irrationella oro av denna typ av meditation men inte på grund av andliga upplevelser eller konstiga energier utan därför att jag helt enkelt blev bättre på att stanna upp i tillvaron och "leva i nuet" eller helt enkelt bara slappna av. Meditation behöver inte vara några konstigheter.

Om man nu ska tro på kundalinins kraft så är det väl dessutom ytterst vanskligt och oansvarigt att rekommendera denna praktik till psykiska okrya människor?
Citera
2014-06-25, 16:02
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fopa
Har Ni testat det?

När jag lyckades nå lite "djupare" i meditation så hände det grejer... Kändes underbart. All ångest och depression försvann. Vanligtvis är jag ofokuserad med massor av tankar som skapar oro, känsla av energibrist och nedstämdhet. Känner Ni igen det?

Blev mycket påverkad av det som inträffade. Läste och läste under några år och förstod att det var kundalini.

Vad har Ni för erfarenheter?
Kan du berätta lite kort om hur du gör? När jag blundar och "inte gör någonting" så är det 1000 tankar som virvlar i hjärnan. Jag bryr mig inte om detta utan ligger bara kvar och gör ingenting, efter en timme eller så är det enda som hänt att jag legat och fått lyssna på min hjärnas alla tankar på högsta fart under hela sessionen. Om jag i stället bestämmer mig innan för att fokusera på andning eller mantra etc. så får jag anstränga mig något så in i helvete för att inte tappa koncentrationen och att ligga och anstränga sig utav helvete kanske inte är så lyckat när man ska meditera.

Ja, hur gör du? Kan du ge mig ett tips eller två?
Citera
2014-06-25, 16:02
Medlem
fopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Bara för att du säger att det är riktigt betyder det inte att det är verkligt. Att hänvisa till någon "energi" gör inte saken bättre. Jag har för övrigt praktiserat kundaliniyoga, men det var inte min kopp av té.

Tror klassisk meditation, alternativt zazen kan vara till hjälp för den ångestfyllde. För mig lindrades iaf min förlamande irrationella oro av denna typ av meditation men inte på grund av andliga upplevelser eller konstiga energier utan därför att jag helt enkelt blev bättre på att stanna upp i tillvaron och "leva i nuet" eller helt enkelt bara slappna av. Meditation behöver inte vara några konstigheter.

Om man nu ska tro på kundalinins kraft så är det väl dessutom ytterst vanskligt och oansvarigt att rekommendera denna praktik till psykiska okrya människor?

Kundalini är verkligt oavsett vad vi tror. Respekterar förstås din åsikt men skilj på tro och fakta pleeease.

Man behöver inte blanda in det "andliga" om man inte vill. Endast om man vill få en förklaring till vad som sker.

Njaä det är ingen fara. Det hjälper många fler.
Citera
2014-06-25, 16:07
Medlem
fopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Kan du berätta lite kort om hur du gör? När jag blundar och "inte gör någonting" så är det 1000 tankar som virvlar i hjärnan. Jag bryr mig inte om detta utan ligger bara kvar och gör ingenting, efter en timme eller så är det enda som hänt att jag legat och fått lyssna på min hjärnas alla tankar på högsta fart under hela sessionen. Om jag i stället bestämmer mig innan för att fokusera på andning eller mantra etc. så får jag anstränga mig något så in i helvete för att inte tappa koncentrationen och att ligga och anstränga sig utav helvete kanske inte är så lyckat när man ska meditera.

Ja, hur gör du? Kan du ge mig ett tips eller två?

Tycker också det känns jobbigt med mantran eller andning men alla gillar olika.
Mer naturligt med det där inre ljudet.
Kan du höra ett ljud om du använder öronproppar? Kanske hör man olika.
Mitt låter nu ungefär som den höga tonen på testbilds-tv.

Dras med i den tonen...djupare o djupare.
Citera
2014-06-25, 16:16
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Tycker också det känns jobbigt med mantran eller andning men alla gillar olika.
Mer naturligt med det där inre ljudet.
Kan du höra ett ljud om du använder öronproppar? Kanske hör man olika.
Mitt låter nu ungefär som den höga tonen på testbilds-tv.

Dras med i den tonen...djupare o djupare.
Ja, ta mig fan - det gör jag. Är helt tyst där jag befinner mig nu och det låter precis som testbilds-tonen, fast mycket finare och klarare. Denna tonen är mycket högre. Låter som tinnitus.

Sjutton, att jag inte har tänkt på den tidigare. Nu blir jag sugen på att meditera direkt.

Börjar du inte tänka på olika prylar då efter 45 min eller så? Ligger du verkligen och bara lyssnar på tonen hela tiden?
Citera
2014-06-25, 16:19
Medlem
fopas avatar
Det är alltså inte Tinnitus..ha ha
Citera
2014-06-25, 16:33
Medlem
fopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Ja, ta mig fan - det gör jag. Är helt tyst där jag befinner mig nu och det låter precis som testbilds-tonen, fast mycket finare och klarare. Denna tonen är mycket högre. Låter som tinnitus.

Sjutton, att jag inte har tänkt på den tidigare. Nu blir jag sugen på att meditera direkt.

Börjar du inte tänka på olika prylar då efter 45 min eller så? Ligger du verkligen och bara lyssnar på tonen hela tiden?

grejjt.. Jag har bara upplevt det några gånger. Hör tonen hela tiden men har ganska svårt att nå "djupt". Det är och blir det naturliga tillståndet med lite träning. Du kan höra det på tåget eller på Ica utan öronproppar. Man ser sedan kroppen mer som den är. En ljuskropp. Det är själen som manifesteras, tror jag..ha ha
Vet att det verkar jätteflummigt.
Citera
2014-06-25, 16:51
Medlem
fopas avatar
Mycket att läsa för den som är intresserad

http://www.thebuddhadharma.com/web-a...f-silence.html
Citera
2014-06-25, 16:55
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
grejjt.. Jag har bara upplevt det några gånger. Hör tonen hela tiden men har ganska svårt att nå "djupt". Det är och blir det naturliga tillståndet med lite träning. Du kan höra det på tåget eller på Ica utan öronproppar. Man ser sedan kroppen mer som den är. En ljuskropp. Det är själen som manifesteras, tror jag..ha ha
Vet att det verkar jätteflummigt.
Nej, jag tycker inte alls det låter flummigt. Ljuskropp? Hurdå? Vad menas med det? Är kroppen en manifestation av själen? Dom känns som varandras motpoler nästan tycker jag, fast det behöver ju inte utesluta något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in