2014-06-25, 14:32
Medlem
Tog under en period ut ett flertal mobiltelefoner. Vi pratar om 7-8 stycken Iphone 5 och Galaxy s5. Det är så dumt det bara kan bli men det ligger en ganska lång historia bakom det hela och jag orkar inte dra allt här. Jag var under perioden då jag plockade ut telefonerna väldigt sjuk och hade också skulder till en privatperson, tyckte att det var en ok idé att betala av genom mobiltelefoner för att slippa behöva göra något annat för att få ihop pengarna.

Idag vet jag ju att jag måste göra rätt för mig. Jag hade tidigare inga betalningsanmärkningar och tror inte heller att de här har hunnit nå kronofogden utan har säkert bara gått till inkasso.

Men jag vet inte vart jag ska börja. Helst hade jag ju velat att allt gick till kronofogden direkt för jag kan omöjligt betala alla dessa telefoner. Men bindningstiden var 24 månader tror jag och det känns inte så bra att vänta i två år tills allt ligger hos kron utan jag skulle gärna börjat idag om jag hade kunnat.

Så hur ska jag göra för att kunna börja betala av det här? Kan även tilläggas att jag var tvungen att lämna iväg alla kvitton :/
Citera
2014-06-25, 14:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyna
Tog under en period ut ett flertal mobiltelefoner. Vi pratar om 7-8 stycken Iphone 5 och Galaxy s5. Det är så dumt det bara kan bli men det ligger en ganska lång historia bakom det hela och jag orkar inte dra allt här. Jag var under perioden då jag plockade ut telefonerna väldigt sjuk och hade också skulder till en privatperson, tyckte att det var en ok idé att betala av genom mobiltelefoner för att slippa behöva göra något annat för att få ihop pengarna.

Idag vet jag ju att jag måste göra rätt för mig. Jag hade tidigare inga betalningsanmärkningar och tror inte heller att de här har hunnit nå kronofogden utan har säkert bara gått till inkasso.

Men jag vet inte vart jag ska börja. Helst hade jag ju velat att allt gick till kronofogden direkt för jag kan omöjligt betala alla dessa telefoner. Men bindningstiden var 24 månader tror jag och det känns inte så bra att vänta i två år tills allt ligger hos kron utan jag skulle gärna börjat idag om jag hade kunnat.

Så hur ska jag göra för att kunna börja betala av det här? Kan även tilläggas att jag var tvungen att lämna iväg alla kvitton :/

Har du blivit lurad eller tvingad till detta ska du till att börja med göra en polisanmälan. Sedan bör du prata med de företag du har skulder till och försöka lägga upp en återbetalningsplan.

Vidare bör du,om du blivit tvingad till köp genom hot, rådgöra med polisen hur du ska göra med betalning.
Senast redigerad av godboy 2014-06-25 kl. 15:04.
Citera
2014-06-25, 18:51
Medlem
Börja med att kontakta telefonbolagen och säg upp abonnemangen trots att du har bindningstid kvar. Du kommer då att få en klumpsumma i skuld och slipper oroa dig för att du glömmer säga upp abonnemangen när bindningstiden går ut. Telebolagen är experter på kunder i din situation, de kan garanterat hjälpa dig med en avbetalningsplan.

Bra att du tar tag i situationen kring din ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in