2014-06-24, 18:46
Medlem
Hej

jag har nyligen fått svamp i underlivet och det är första gången jag har det.
jag har testat med A-fil och någon tvål som va ett förslag
nån som har några tips på vad man kan göra eller använda mot det ?
Citera
2014-06-24, 18:50
Medlem
MisterToms avatar
Kontakta din vårdcentral om det är första gången, vilket det låter som.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...-i-underlivet/

Annars så finns behandling att köpa receptfritt på apoteket. Fil och de flesta tvålar har ingen verkan.
Citera
2014-06-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckface96
Hej

Förslagsvis en medicin som hjälper mot just svamp i underlivet.
Citera
2014-06-24, 19:00
Medlem
psyDucks avatar
Varför börjar man smeta fil i fittan när det finns väl fungerande medicin på apoteket?

Mitt förslag är att du går till vårdcentralen eller närmaste apotek istället för att prova ett gäng suspekta huskurer.
Citera
2014-06-24, 19:01
Medlem
diesel.olivias avatar
Citat:
Hej

Drick tomatjuice
Citera
2014-06-24, 19:28
Medlem
Strychnos avatar
Finns det inte nått kladd på apoteket som heter vagisil, eller dylikt som kan funka?
Citera
2014-06-24, 19:33
Medlem
Pevaryl finns receptfritt på ett apotek när dig.
Citera
2014-06-24, 19:47
Medlem
heartbeat03s avatar
Jag hade nog hellre testat en massa "huskurstips" än att gå och köpa massa på apoteket. Visst pevaryl osv hjälper säkert, men de rubbar ändock ph-balansen och kan göra att svampinfektionen kan komma tillbaka då du dödar själva balansen i underlivet med en massa starka kemiska ämnen (ja, de bekämpar svampen, men när den är borta är även klimatet rubbat och svampen tar då lättare fäste igen)

Prova att tvätta med vanlig olivolja, har hört att det ska fungera bra då det återfuktar och liksom smörjer på ett skonsamt vis. Det tar inte bort svampen men de jobbiga symtomen då. Svamp går ju över av sig självt (vad jag vet?)
Citera
2014-06-24, 19:56
Medlem
franges avatar
Oj vad jag också vill komma med dumma förslag att smörja skötet med, fina förslag från min sida skulle vara bräkleen, Aspen för tvåtakt, samt natriumhydroxid tillsammans med ättika och salt, jag är 99,9% säker på att samtliga av de förslaget dödar allt vad muffsvamp och bakterier heter.

Eller så använder du dig av de medicinska hjälpmedel och medel som faktiskt finns, utvecklade för just det syftet du söker.
Citera
2014-06-24, 23:06
Medlem
mezzorespiros avatar
Citat:
Hej

Det finns diflucan receptfritt på apoteket nuförtiden, en kapsel och sen är du av med besvären! Köp INTE salvorna, de funkar knappt mot svamp utan fuckar bara upp slemhinnorna. Kokosolja är skönt att smörja in sig med, det är svagt svampdödande och kännas skönt i en irriterad muff.
Lycka till!
Citera
2014-06-25, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heartbeat03
Jag hade nog hellre testat en massa "huskurstips" än att gå och köpa massa på apoteket. Visst pevaryl osv hjälper säkert, men de rubbar ändock ph-balansen och kan göra att svampinfektionen kan komma tillbaka då du dödar själva balansen i underlivet med en massa starka kemiska ämnen (ja, de bekämpar svampen, men när den är borta är även klimatet rubbat och svampen tar då lättare fäste igen)

Prova att tvätta med vanlig olivolja, har hört att det ska fungera bra då det återfuktar och liksom smörjer på ett skonsamt vis. Det tar inte bort svampen men de jobbiga symtomen då. Svamp går ju över av sig självt (vad jag vet?)

Så illa är det inte.
Vill du ha så skonsamt som möjligt men ändå effektivt så fråga efter behandlingen som tar längst tid. En- och tvågångsbehandlingarna kan svida något. Nu för tiden finns även systemisk behandling, diflucan som redan nämnts, lokal behandling brukar ju dock föredras. Använd endast vatten till tvätt alternativ intimolja och tvätta inte i slidan, undvik lactasyd.

Eftersom det är första gången du misstänker svamp så utred via vårdcentralen först. Antar att du redan googlat runt ganska fritt men generella symptom är vit/grumlig, grynig kesoliknande och LUKTFRI flytning. Luktar det illa kan det vara nåt annat eller bara felskött hygien. Jobbig klåda är ju inte heller ovanligt.

Men som redan nämnts i flera inlägg så är det vårdcentralen som gäller, om du inte redan varit där vill säga, de borde ju dock ha rekommenderat något.

Hoppas det löser sig som snabbt som möjligt.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in