2014-06-22, 17:46
Medlem
SM har vad jag tror , kapat ner så mkt man bara kan på tillsatser , essenser, oljor för att de ska
tjäna så mkt pengar det bara går att göra.
Tobaken tror jag INTE att man köper från utvalda odlare som de skriver på sin hemsida.
Den är för dyr för att de ska tjäna pengar , den köper de från annat håll , mkt billigare.
Därför smakar inte snuset något längre och har inte gjort sen -97 då de tog på sig sin nya fina
kostym , slutade använda röktorkad tobak och avlade fram GothiaTek som gjorde att snuset
blev ''renare'' och i mitt tycke bara ett missfoster jämfört med den gamla typen av snus man till-
verkade då.
Man önskade tjäna mer pengar till sina ägare och användarna får betala , både kvalitetsmässigt och
prismässigt.Man höjer priset och minskar innehållet.
Man säljer helt enkelt rent skitsnus och kommer undan med det.
De påstår på sin hemsida att de olika sortena av snus har sina karaktäristiska inslag av citrus
torkat gräs och toner av läder , vardånågonstans säger jag då.
Inte fan finns det i snuset , men det har gjort för rätt länge sedan.
En av vår tids största bluffar.
Nästa år ökar priset på lössnus med 22.2 % , kan undra om de inte sänker innehållet till 40 gr
för att hålla vinsten uppe eller öka ?
Har man snusat sen -73 lägger man märke till förändringar.
Vid en eventuell rättegång döms SM att gå tillbaka till det gamla sättet att tillverka snus samt
att ersätta användaren/brukaren med snus livet ut.
SM ska INTE spotta ut snus UTAN ATT LAGRA SNUSET över en tid av 1 månad.
GothiaTek kan skickas till Den Yttre Rymden för Gott.
Inget mer lurendrejeri.
Senast redigerad av iPhone4612 2014-06-22 kl. 18:24.
Citera
2014-06-22, 19:41
Medlem
TobaksHasses avatar
Har du någon källa till att Swedish Match frångick rök-torkad tobak 1997?

Citat:
Ursprungligen postat av iPhone4612
SM har vad jag tror , kapat ner så mkt man bara kan på tillsatser , essenser, oljor för att de ska
Tobaken tror jag INTE att man köper från utvalda odlare som de skriver på sin hemsida.
Den är för dyr för att de ska tjäna pengar , den köper de från annat håll , mkt billigare.
Därför smakar inte snuset något längre och har inte gjort sen -97 då de tog på sig sin nya fina
kostym , slutade använda röktorkad tobak och avlade fram GothiaTek som gjorde att snuset
blev ''renare'' och i mitt tycke bara ett missfoster jämfört med den gamla typen av snus man till-
verkade då.
Man önskade tjäna mer pengar till sina ägare och användarna får betala , både kvalitetsmässigt och
De påstår på sin hemsida att de olika sortena av snus har sina karaktäristiska inslag av citrus
Nästa år ökar priset på lössnus med 22.2 % , kan undra om de inte sänker innehållet till 40 gr
Vid en eventuell rättegång döms SM att gå tillbaka till det gamla sättet att tillverka snus samt
Inget mer lurendrejeri.
Citera
2014-06-22, 20:43
Medlem
Ocelots avatar
Citat:
verkade då.
Inget mer lurendrejeri.

Tycker detta är skrämmande läsning men skulle inte alls förvåna mig om detta är sant, har själv snusat sen -94 och när dom chockhöjde snuset första gången blev jag så jäkla arg, jag känner även att snuset smakar inte som det gjorde förr, haft denna diskussionen med min bror många gånger, främst General som jag alltid snusat dock inte längre, inte alls samma karaktär på snuset, trist.. och alla dessa lågpris snus som jag provat och tröttnar alltid så har jag nästan funderat på att sluta..

För ett par år sedan provade jag att göra eget lössnus med ett helt ok resultat, har även provat lite portionssnus.. Nu vill jag göra eget igen med köp av tobak som ni rekommenderar tidigare i tråden men har ett dilemma, min kära sambo vill INTE veta av att jag gör det för det pestar ner lägenheten och frågade om jag inte kunde göra det på uteplatsen men nej nej och åter nej, fan! Vad gör man åt detta? Haha

I-landsproblem
Citera
2014-06-23, 03:31
Medlem
TobaksHasses avatar
Iphone4612 kan du snälla ge en komentar till följande påstående?:

" K.N.-2401,1D:Eld-torkad tobak
Denna klassning av tobak beskriver kort all eld-torkad tobak. Detta är en typ av tobak som Industrin allt mer undviker att använda sig av efter som att det länge varit känt att den både är starkare på nikotin och andra mer cancer fram kallande Alkaloider än andra torkningsmetoder.
Avser tobak som torkats med varm luft under artificiella atmosfäriska förhållanden, med hjälp av vedeld från vilken tobaken delvis absorberat rök. Blad av eldtorkad tobak är tjockare än blad av eldtorkad Burleytobak, värmetorkad eller blad av Marylandtobak från motsvarande stjälkar. Färgen varierar normalt från gulaktigt brun till mycket mörk brun. Andra färger och färgkombinationer uppstår ofta till följd av skillnader i mognadsgrad eller odlings-eller torkningsmetoder."
Citera
2014-06-23, 07:35
Medlem
Bara gör en enkel sökning på röktorkad tobak.
Den som söker skall finna.
Jag fann denna tobak : http://www.leafonly.com/dark_fire_cu...cco_leaves.php
Funderar på att införskaffa nån förpackning av densamma.
En st finländare hade en gång lagt upp Orginalreceptet till Strenbergs Snus på Facebook.
I det användes Kentucky Dark Fire Tobacco + Grovt Havssalt.
Många var vi som gärna läste receptet som senare togs bort av någon/några/företag.
Det var känslig info.
Senast redigerad av iPhone4612 2014-06-23 kl. 08:06.
Citera
2014-06-23, 09:17
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Bara gör en enkel sökning på röktorkad tobak.
Den som söker skall finna.
Jag fann denna tobak : http://www.leafonly.com/dark_fire_cu...cco_leaves.php
Funderar på att införskaffa nån förpackning av densamma.
En st finländare hade en gång lagt upp Orginalreceptet till Strenbergs Snus på Facebook.
I det användes Kentucky Dark Fire Tobacco + Grovt Havssalt.
Många var vi som gärna läste receptet som senare togs bort av någon/några/företag.
Det var känslig info.
-Bra sida, såg inte ett ord om hälsorisker bara..
Men länken var inte ett svar på mitt inlägg (kanske)..

Om jag inte missminner mig helt är tobaks hanteringen det som skiljer svenskt snus från amerikanskt..
Citera
2014-06-23, 13:18
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Där stod ju att den som söker skall finna.
Det är svaret.
Oki, men seriöst så bryr jag mig inte så mycket om den saken, men är dock en punkt. Som kan vara bra att ta med sig i tråden..
N.Rustica och rök/eld-torkad tobak har mer aggressiva rackare i sig än luft-torkad virginia (N.Tabacum).
-Jag odlar själv några elakare varianter av tobak, men är oxå medveten om att dom är lite värre än de andra. Har dock givetvis inte 100% koll på allt, men..
Och jag röker desdutom bladen ibland, blir jäkligt gott snus..

IPhone, hoppas att du inte tar illa upo för mina inlägg.. Är mer för att öka folks medvetenhet än något annat..
Citera
2014-06-23, 21:19
Medlem
Ang. V2:s essenser så har jag fått svar. Dom är grymt hemlighetsfulla (avskum och jag ville ju veta vad Gruv innehåller hehe).

Jag frågade om a) deras produkter kunde innehålla sockerarter av något slag, b) om det kunde specificera noggrannare vad olika aromer innehöll och c) jag undrade vad det var i Wintergreen eftersom den känns frätande och tom. missfärgar etiketten på flaskan (finns fler saker från V2 som känns lite frätande).

Citat:
Till våra aromer er tilsat den specifika arom och en verksamt ämne: Denna verksamt ämne kan vara Propylenglycol, etylalkohol, pulegon eller vatten.
Det finns inget tillsatt socker i våra aromer.

I Wintergreen den aktiva substansen är pulegon, vilket är en organisk förening som erhölls från de eteriska oljor av flera anläggningar. Den har en lukt som påminner om pepparmint och kamfer.
Wintergreen är en stark smak som ger missfärgning, men är godkänd för användning i snus.

Nu vet jag inte så mycket mer om hur man utvinner eteriska oljor, men jag har fått för mig att dessa är OK.
Jag gillar att smaksätta mitt snus.
Citera
2014-06-23, 21:51
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss
Ang. V2:s essenser så har jag fått svar. Dom är grymt hemlighetsfulla (avskum och jag ville ju veta vad Gruv innehåller hehe).

Jag frågade om a) deras produkter kunde innehålla sockerarter av något slag, b) om det kunde specificera noggrannare vad olika aromer innehöll och c) jag undrade vad det var i Wintergreen eftersom den känns frätande och tom. missfärgar etiketten på flaskan (finns fler saker från V2 som känns lite frätande).

Nu vet jag inte så mycket mer om hur man utvinner eteriska oljor, men jag har fått för mig att dessa är OK.

Antar de har samma aromer till deras köpesnus (Offroad, Phantom osv) som de även säljer till snussatser. Har aldrig snusat någon av deras sorter förutom en prilla av Offroad Lös Lakrits för massa år sedan, och den smakade verkligen godislakrits som deras Lakrits arom även gör.
Hade dock varit najs att få veta lite mer om Gruv aromen
Citera
2014-06-24, 05:57
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss

Jag frågade om:
a) deras produkter kunde innehålla sockerarter av något slag,
b) om det kunde specificera noggrannare vad olika aromer innehöll och
c) jag undrade vad det var i Wintergreen eftersom den känns frätande och tom. missfärgar etiketten på flaskan (finns fler saker från V2 som känns lite frätande).

-Endel saker kan nog besvaras här:
http://www.shenet.se/ravaror/essensfram.html

Allt vill dom ju inte besvara och hur vida det innehåller någon typ av socker, misstänker att det skiljer lite. Därför kan dom nog inte med säkerhet besvara den frågan heller..
-Hoppas att min länk är till hjälp..
Citera
2014-06-24, 15:39
Medlem
Ocelots avatar
Detta hade vart schysst om dom tagit upp på SVTs Plus.. eller Uppdrag granskning hehe..
Kanske vart på tal innan..

Detta är ju tobak och det kanske dom inte vill behandla i ett sådant program iofs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in