Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 14:36
  #709
Medlem
Flammarions avatar
Om Gud är "det outforskade" så är gudsbegreppet bara meningslöst och förvirrande.
Då räcker det ju med att konstatera att en del av vår värld är outforskad.
Citera
2018-09-20, 15:40
  #710
Medlem
proconsuls avatar
Vad är det för skillnad på att tro på tomtar och troll i det här avseendet? Vetenskapen har inte hittat dem men so what? De kan ju finnas ändå, precis som gud.
Det finns ju också människor som hävdar att de sett tomtar och ”di sma undar jordi”.
Citera
2018-09-20, 23:28
  #711
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag är naturvetare med forskarutbildning. Därmed är jag väl förtrogen med naturvetenskap och ingen som tror på tomtar och troll. Ändå tror jag på Gud. Hur går det ihop?

Vetenskapen är synnerligen nyttig eftersom den ger oss förståelse för omvärlden och tekniker att förbättra våra liv. Vårt vetande är som en karta som ständigt vidgas i takt med att vi utforskar nya områden. Även vetenskapskartans skala blir finare och finare allteftersom detaljer utforskas och gamla vetenskapliga teorier förkastas och ersätts med nya som stämmer bättre överens med verkligheten.

Så långt allting gott! Men det finns ett problem - allting som ligger utanför vårt vetandes karta, det vi ännu inte utforskat och beskrivit. De flesta håller nog med om följande: Vi kommer aldrig att veta allt om naturen! Hur mycket vi än forskar, kartlägger och definierar kommer det att finnas en outforskad verklighet "utanför". Denna outforskade verklighet finns där och interagerar med det vi anser oss ha utforskat vetenskapligt. Om något outforskat och odefinierat existerar som interagerar med vår vetenskap kan vårt vetande inte rimligen stämma till fullo. Eller?

Alla som är med på resonemanget att vi inte utforskat precis allt i universum måste därmed även acceptera att vetenskapen är ofullständig. Lägg därtill att det kanske (eller säkert?) finns fenomen vi med våra begränsade förmågor ALDRIG kommer att förstå eftersom de ligger utanför vår fattningsförmåga.
Det finns med andra ord minst en (eller kanske två) "övernaturliga" domäner: 1) det ännu icke, men kanske i framtiden, utforskade och 2) det vi p.g.a. våra ofullständiga själsliga förmågor aldrig ens i teorin kommer att kunna förklara. Det övernaturliga är m.a.o. en total realitet som vi rationella människor har att förhålla oss till.

Dessa domäner bortom vårt vetande kan bara bli föremål för tro. Det är som att glänta på dörren till ett mörkt rum - vi kan inte veta vad som finns där, vi kan bara föreställa oss. Ateisterna ser i det outforskade rummet endast tomhet, vi som tror vill gärna se en skapande kraft och mening. Vem som har rätt eller fel kommer aldrig att kunna "bevisas" hur långt vetenskapen än når.

Jag har läst ateismens megastjärnor Dawkins och Hitchens och tycker att båda skjuter bredvid målet hela tiden.

Dawkins argumenterar mot Guds existens med naturvetenskapliga resonemang. Han snöar hela tiden in sig på det vetenskapen kartlagt men missar allt det där vi inte vet och heller aldrig kan veta

Hitchens motiverar sin ateism genom att den historiska guden var en intolerant och grym despot. Att medeltidens grymma världs människor uppfattade Gud som obarmhärtig ter sig ganska naturligt enligt mig. Jag försvarar inte för en sekund den organiserade religionens alla grymheter och övergrepp, jag har ingenting till övers för detta. Organiserad religion är emellertid en produkt av människor med alla deras svagheter och maktlust.

För att sammanfatta: Oavsett vetenskapens landvinningar och forna tiders grymheter i religionens namn finns det ändå rum för en tro på en meningsfull kraft, även kallad Gud.

Några synpunkter på mitt resonemang?
Hej! Nu har jag läst alla dina inlägg i tråden samt lite av vad du svarade på, men inte mycket mer än så.

Mina två cents.

JA, du verkar i huvudsak stödja dig på ett God of the Gaps argument.

JA, det finns nog mycket mer gaps än vad som är vetenskapligt känt. Och faktum är ju att förhållandet mellan mängden "known unknowns" och "known knowns" snarast verkar ha ökat på senare tid, och det t o m dramatiskt. Talar om sånt som upptäckten av mörk materia och mörk energi som tillsammans utgör ca 95 % av vårt observerbara universums materia och som vi hittills knappt har en aning om vad det är. Och de allt mer populära multiversumteorierna son bl a då skulle kunna förklara varför vårt universums naturlagar är så otroligt finjusterade för att vi, eller ens stjärnor, ska kunna ha bildats (se t ex Leonard Susskinds bok The Cosmic Landscape: String Theory and the Illusion of Intelligent Design) -- med ett oändligt antal andra universa än vårt med iaf hittills så gott som helt okända egenskaper.

Men NEJ, GotG är nog ändå ett väldigt dåligt argument av skäl som har framförts i tråden. Om man t ex hänger upp det på just den mörka materians hittills väldigt okända egenskaper, löper man ju risken att just detta BLIR en känd del av vetenskapen framöver. Vilket nog ändå är lite störande för God of the Gaps, ÄVEN om det synbara "gapet" då har hunnit växa ännu mer.

Ett alternativ till GotG stod redan Galilei för:

Att det är själva naturlagarna som vittnar om Guds storhet. Att studiet av "naturens bok" (= vetenskap) är ett alternativ till Skriften för att komma nära Gud. Förhållningssättet är rakt motsatt till God of the Gaps. Det är varje gång som naturlagarna faktiskt fungerar som talar för Guds existens och hans perfekta skapelse, INTE varje gång de inte fungerar.

Eller om man ser det så här: det är väl ändå tekniska prylar som fungerar som de ska som vittnar bäst om en intelligent design?

Hur ser du på ett sånt synsätt?

----

(Detta har jag skrivit med en viss akademisk distans. Dvs det ska inte tolkas som en direkt inblick i vad jag tror eller inte tror själv. Viket f ö inte heller är Topic. Topic handlar vad jag förstår om ämnet Vetenskap & Religion. Det jag vill presentera är ett alternativt förhållningssätt till det som presenteras i TS, men ändå med det gemensamma att det kan omfattas av forskare, och nog faktiskt är bättre lämpat för det. Det är också ett förhållningssätt som inte är främmande för många troende, t ex den Katolska Kyrkan.)
Citera
2018-09-21, 03:28
  #712
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Mina två cents.

JA, du verkar i huvudsak stödja dig på ett God of the Gaps argument.

JA, det finns nog mycket mer gaps än vad som är vetenskapligt känt. Och faktum är ju att förhållandet mellan mängden "known unknowns" och "known knowns" snarast verkar ha ökat på senare tid, och det t o m dramatiskt. Talar om sånt som upptäckten av mörk materia och mörk energi som tillsammans utgör ca 95 % av vårt observerbara universums materia och som vi hittills knappt har en aning om vad det är. Och de allt mer populära multiversumteorierna son bl a då skulle kunna förklara varför vårt universums naturlagar är så otroligt finjusterade för att vi, eller ens stjärnor, ska kunna ha bildats (se t ex Leonard Susskinds bok The Cosmic Landscape: String Theory and the Illusion of Intelligent Design) -- med ett oändligt antal andra universa än vårt med iaf hittills så gott som helt okända egenskaper.

Men NEJ, GotG är nog ändå ett väldigt dåligt argument av skäl som har framförts i tråden. Om man t ex hänger upp det på just den mörka materians hittills väldigt okända egenskaper, löper man ju risken att just detta BLIR en känd del av vetenskapen framöver. Vilket nog ändå är lite störande för God of the Gaps, ÄVEN om det synbara "gapet" då har hunnit växa ännu mer.

Ett alternativ till GotG stod redan Galilei för:

Att det är själva naturlagarna som vittnar om Guds storhet. Att studiet av "naturens bok" (= vetenskap) är ett alternativ till Skriften för att komma nära Gud. Förhållningssättet är rakt motsatt till God of the Gaps. Det är varje gång som naturlagarna faktiskt fungerar som talar för Guds existens och hans perfekta skapelse, INTE varje gång de inte fungerar.

Eller om man ser det så här: det är väl ändå tekniska prylar som fungerar som de ska som vittnar bäst om en intelligent design?

Hur ser du på ett sånt synsätt?

----

(Detta har jag skrivit med en viss akademisk distans. Dvs det ska inte tolkas som en direkt inblick i vad jag tror eller inte tror själv. Viket f ö inte heller är Topic. Topic handlar vad jag förstår om ämnet Vetenskap & Religion. Det jag vill presentera är ett alternativt förhållningssätt till det som presenteras i TS, men ändå med det gemensamma att det kan omfattas av forskare, och nog faktiskt är bättre lämpat för det. Det är också ett förhållningssätt som inte är främmande för många troende, t ex den Katolska Kyrkan.)

Jag får faktisk för min del bifalla denna kommentar, som är tydlig i sin distinktion mellan "faith" och "facts".
Citera
2018-09-24, 23:39
  #713
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hej! Nu har jag läst alla dina inlägg i tråden samt lite av vad du svarade på, men inte mycket mer än så.

Mina två cents.

JA, du verkar i huvudsak stödja dig på ett God of the Gaps argument.

JA, det finns nog mycket mer gaps än vad som är vetenskapligt känt. Och faktum är ju att förhållandet mellan mängden "known unknowns" och "known knowns" snarast verkar ha ökat på senare tid, och det t o m dramatiskt. Talar om sånt som upptäckten av mörk materia och mörk energi som tillsammans utgör ca 95 % av vårt observerbara universums materia och som vi hittills knappt har en aning om vad det är. Och de allt mer populära multiversumteorierna son bl a då skulle kunna förklara varför vårt universums naturlagar är så otroligt finjusterade för att vi, eller ens stjärnor, ska kunna ha bildats (se t ex Leonard Susskinds bok The Cosmic Landscape: String Theory and the Illusion of Intelligent Design) -- med ett oändligt antal andra universa än vårt med iaf hittills så gott som helt okända egenskaper.

Men NEJ, GotG är nog ändå ett väldigt dåligt argument av skäl som har framförts i tråden. Om man t ex hänger upp det på just den mörka materians hittills väldigt okända egenskaper, löper man ju risken att just detta BLIR en känd del av vetenskapen framöver. Vilket nog ändå är lite störande för God of the Gaps, ÄVEN om det synbara "gapet" då har hunnit växa ännu mer.

Ett alternativ till GotG stod redan Galilei för:

Att det är själva naturlagarna som vittnar om Guds storhet. Att studiet av "naturens bok" (= vetenskap) är ett alternativ till Skriften för att komma nära Gud. Förhållningssättet är rakt motsatt till God of the Gaps. Det är varje gång som naturlagarna faktiskt fungerar som talar för Guds existens och hans perfekta skapelse, INTE varje gång de inte fungerar.

Eller om man ser det så här: det är väl ändå tekniska prylar som fungerar som de ska som vittnar bäst om en intelligent design?

Hur ser du på ett sånt synsätt?

----

(Detta har jag skrivit med en viss akademisk distans. Dvs det ska inte tolkas som en direkt inblick i vad jag tror eller inte tror själv. Viket f ö inte heller är Topic. Topic handlar vad jag förstår om ämnet Vetenskap & Religion. Det jag vill presentera är ett alternativt förhållningssätt till det som presenteras i TS, men ändå med det gemensamma att det kan omfattas av forskare, och nog faktiskt är bättre lämpat för det. Det är också ett förhållningssätt som inte är främmande för många troende, t ex den Katolska Kyrkan.)

Tack för ett bra inlägg, du vet uppenbarligen mycket mer om detta än jag.
Enligt min hemsnickrade (och inte fullt så lärda) teori hänger jag bara upp mig på att vi vet oändligt lite eftersom det alltid finns oändligt mycket mer att utforska och kartlägga. Med andra ord stirrar vi in i ett stort mysterium hur långt vår vetenskap än når. Och någon slags intelligent och skapande kraft måste ju rimligen ligga bakom det hela, både det utforskade och det ännu icke utforskade. Jag föredrar att kalla denna skapande kraft Gud, och du må gärna beskylla mig för att tro på tomtar och troll.
Sen håller jag såklart med Galileo om att de naturlagar vi redan känner måste ha någon slags mystisk "upphovsman" s.a.s.
Citera
2018-09-25, 02:28
  #714
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Och någon slags intelligent och skapande kraft måste ju rimligen ligga bakom det hela, både det utforskade och det ännu icke utforskade.

Om du häller ut riskorn på golvet, och sedan väljer ut några som bildar ett mönster, låt säga en cirkel.
Var det då en intelligent och skapande kraft som bildade cirkeln?

Nej, för det finns ingen cirkel. Det finns bara en massa riskorn.
Citera
2018-09-25, 08:58
  #715
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tack för ett bra inlägg, du vet uppenbarligen mycket mer om detta än jag.
Enligt min hemsnickrade (och inte fullt så lärda) teori hänger jag bara upp mig på att vi vet oändligt lite eftersom det alltid finns oändligt mycket mer att utforska och kartlägga. Med andra ord stirrar vi in i ett stort mysterium hur långt vår vetenskap än når. Och någon slags intelligent och skapande kraft måste ju rimligen ligga bakom det hela, både det utforskade och det ännu icke utforskade. Jag föredrar att kalla denna skapande kraft Gud, och du må gärna beskylla mig för att tro på tomtar och troll.
Sen håller jag såklart med Galileo om att de naturlagar vi redan känner måste ha någon slags mystisk "upphovsman" s.a.s.

Jag håller med dig om att det är mycket outforskat och många saker vi inte vet.
Gudspåståendet brukar göra gällande att Gud finns eller agerar HÄR. Det borde ju vara falsifierbart på något vis om så är fallet.
Om vi däremot diskuterar en skapargud som "bara" är intelligent och en skapande kraft men sedan lämnar universum åt sitt öde så hamnar vi väldigt fort på ofalsifierbart område där vi diskuterar åsikter.
Min åsikt när det gäller skapargudar är följande:
Allt i universum verkar gå från mindre komplext till mer komplext (åtminstone när energi tillförs, som i ett solsystem så länge solen finns).
Ett intelligent medvetande (oavsett skaparkrafter) borde rimtligtvis vara mer sannolikt i slutet av skalan än i början.
Du föreslår en komplexare lösning på problemet än de tillgängliga resurserna borde göra möjligt. En komplex lösning som kräver en mycket mer komplicerad förklaringsmodell än exempelvis ett universum från kvantfluktuationer.
Därför tycker jag en skapargud är osannolik och har en väldigt hög bevisbörda på sig.
Citera
2018-09-25, 14:43
  #716
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tack för ett bra inlägg, du vet uppenbarligen mycket mer om detta än jag.
Enligt min hemsnickrade (och inte fullt så lärda) teori hänger jag bara upp mig på att vi vet oändligt lite eftersom det alltid finns oändligt mycket mer att utforska och kartlägga. Med andra ord stirrar vi in i ett stort mysterium hur långt vår vetenskap än når. Och någon slags intelligent och skapande kraft måste ju rimligen ligga bakom det hela, både det utforskade och det ännu icke utforskade. Jag föredrar att kalla denna skapande kraft Gud, och du må gärna beskylla mig för att tro på tomtar och troll.
Sen håller jag såklart med Galileo om att de naturlagar vi redan känner måste ha någon slags mystisk "upphovsman" s.a.s.

Alltså god-of-gaps.
Citera
2018-09-27, 22:38
  #717
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså god-of-gaps.

Fast jag vänder mig mot uttrycket "gaps" eftersom det ger det fullständigt felaktiga intrycket att det rör sig om små okända luckor mellan det vetenskapligt kända och utforskade. Snarare rör det sig om avgrunder och oceaner av vita fläckar.
Om vi utgår från att vi alltid kan lära mer och att världsalltet aldrig är färdigutforskat är ju vår vetenskapliga kunskap alltid oändligt liten mot det outforskade. Eller?
Citera
2018-09-28, 00:50
  #718
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Om du häller ut riskorn på golvet, och sedan väljer ut några som bildar ett mönster, låt säga en cirkel.
Var det då en intelligent och skapande kraft som bildade cirkeln?

Nej, för det finns ingen cirkel. Det finns bara en massa riskorn.

Inte riskornen, de ordnade sig enligt "slumpen" (som vi kallar det vi inte kan beräkna och förutse). Konceptet "cirkel" däremot måste ju någon intelligent kraft ligga bakom. Eller är det bara slumpen tror du?
Citera
2018-09-28, 01:12
  #719
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså god-of-gaps.

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Fast jag vänder mig mot uttrycket "gaps" eftersom det ger det fullständigt felaktiga intrycket att det rör sig om små okända luckor mellan det vetenskapligt kända och utforskade. Snarare rör det sig om avgrunder och oceaner av vita fläckar.
Om vi utgår från att vi alltid kan lära mer och att världsalltet aldrig är färdigutforskat är ju vår vetenskapliga kunskap alltid oändligt liten mot det outforskade. Eller?

Jag postulerar inte att vetenskapen kan ersätta tro.

Det jag opponerade mig emot i ditt inlägg #713 är följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Och någon slags intelligent och skapande kraft måste ju rimligen ligga bakom det hela, både det utforskade och det ännu icke utforskade. Jag föredrar att kalla denna skapande kraft Gud, och du må gärna beskylla mig för att tro på tomtar och troll.
Citera
2018-09-28, 01:20
  #720
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Inte riskornen, de ordnade sig enligt "slumpen" (som vi kallar det vi inte kan beräkna och förutse). Konceptet "cirkel" däremot måste ju någon intelligent kraft ligga bakom. Eller är det bara slumpen tror du?

Min poäng är att konceptet "cirkel" precis som konceptet "gud" kommer från människan.

Cirkeln är mer väldefinierad dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback