2014-06-23, 21:23
Medlem
Jaggermeisters avatar
Hejsan,

Jag vill ta en en bild ur en sekvent av ett filmklipp jag har när jag skjuter med en pistol, helst precis när jag avfyrar den. Men pistolen blir väldigt suddig (duh...).

Finns det nått bra men nybörjarvänligt program som kan hjälpa mig med detta? Och är det möjligt att editera enbart arean där pistolen är mer skarp?

Tack på förhand.

Edit - Jag har ordnat Photoshop CS6 Extended, installerat och redo för användning. Jag har aldrig använt programmet förr, så om någon känner att du vill skriva lite, så skriv gärna vart jag ska klicka för att få fram dessa möjligheter. Under tiden så kommer jag googla lite för att fylla på min kunskapsdatabas!
Senast redigerad av Jaggermeister 2014-06-23 kl. 21:59.
Citera
2014-06-23, 22:47
Medlem
Gå tiil Filter i Photoshop och välj Oskarp mask sen kan du reglera hur hård bilden ska bli.
Om det blir vita kanter där kontraster möts så är det för mycke
Citera
2014-06-23, 22:49
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogle
Gå tiil Filter i Photoshop och välj Oskarp mask sen kan du reglera hur hård bilden ska bli.
Om det blir vita kanter där kontraster möts så är det för mycke

Har experimenterat lite, men går det inte att få det på ett specifikt ställe som jag kan ställa in?
Citera
2014-06-23, 22:53
Medlem
Du kan skärma av det området med markeringsram som du ritar runt området där du vill att skärpan ska va.Sen kan du ludda några pixlar själva markeringen så blir det inte så uppenbart med ramen
Citera
2014-06-23, 23:02
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gogle
Du kan skärma av det området med markeringsram som du ritar runt området där du vill att skärpan ska va.Sen kan du ludda några pixlar själva markeringen så blir det inte så uppenbart med ramen

Okej, tack! Återkommer ifall jag stöter på problem
Citera
2014-06-23, 23:53
Medlem
Skulle har nämnt att när du har gjort en markeringsram för skärpa och vill ha ludd så skall du gå till Markera och skrolla ner till ändra och där efter välja ludd.Och den mängden ludd du vill att markeringen skall ha i pixlar
Citera
2014-06-24, 01:45
Medlem
Jaggermeisters avatar
Jag tror jag har tänkt helt fel inom detta...

Jag kan väl inte göra det skarpare just där pistolen är o vid rekylen?... Vad jag har möjlighet att se beror ju på hur många frames video-inspelaren klarade av ju... Eller är jag ute o cyklar?

Har försökt följa dina instruktioner, jag kommer dit där jag kan ställa in skärpan på "Unshape mask", men sen då? Hur gör jag så enbart pistolen får den effekten?

Eller har du lust o försöka jobba med den? Det lär nog inte ta mer än någon minut för en som kan detta. Ifall du har lust alltså!
Senast redigerad av Jaggermeister 2014-06-24 kl. 01:52.
Citera
2014-06-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Jag tror jag har tänkt helt fel inom detta...

Jag kan väl inte göra det skarpare just där pistolen är o vid rekylen?... Vad jag har möjlighet att se beror ju på hur många frames video-inspelaren klarade av ju... Eller är jag ute o cyklar?

Har försökt följa dina instruktioner, jag kommer dit där jag kan ställa in skärpan på "Unshape mask", men sen då? Hur gör jag så enbart pistolen får den effekten?

Eller har du lust o försöka jobba med den? Det lär nog inte ta mer än någon minut för en som kan detta. Ifall du har lust alltså!
Du får göra en mask runt pistolen med lasso eller polygon lasso som finns i verktygsmenyn så att området blir bara skarpare och övrigt i bilden behåller samma kvalitet som tidigare.
Beror också på hur många bildrutor du vill bearbeta.
Om det är längre sekvens så kanske köra med After Effects istället finns samma möjligheter där.
Det är som Photoshop och du kan styra masken var skärpan ska va större.
Sen vilken format du vill att filmen ska va i slutändan .Om du komprimerar den till Youtube så är det nog svårt att se skillnad i all arbete.
Kör på så det ryker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in