• 2
  • 3
2014-06-23, 23:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Snabb titt på din postningshistorik. Elitkock, akutläkare, musiker, renskötare, prickskytt.. Imponerande CV ;-)
Hehe, jag läste igenom lite inlägg också, nu när du skrev så.
Och listan kunde göras mycket lång på olika yrken som hon var superexpert i
Det var visst inget mer än ett troll, det förklarar en hel del.
Citera
2014-06-23, 23:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
AndersArseniks tjälknöls/pulled pork variant ställer jag upp på alla dagar i veckan - Men förakta inte heller att lägga dem (högt) på en träkolsgrill i ca halvtimmen, marinerade i rödvinsvinäger, honung och kanske någon köpe-variant m hickory.

TS; återkoppla gärna! Hoppas slippa läsa "kokade det och gav det till jycken"...
Citera
2014-06-24, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Snabb titt på din postningshistorik. Elitkock, akutläkare, musiker, renskötare, prickskytt.. Imponerande CV ;-)

Ja, Elitkock, läkare, musiker och renskötare och prickskytt.. Va fan jiddrar du om lappjävel`?

Det finns elitmänniskor som har åstadkommit sådant!

- - -

Jag tror vi ändrar lite eftersom Klyban har en sak att säga. En liten personlig sak som jag inte har en aning om just nu. Klyban scenen är din min vän!

Det vore förmätet av mig att tramsa om alla saker jag tramsat om. Hoppas ni gillar det! :-)

http://www.youtube.com/watch?v=_Gl1kgvdYg4
Senast redigerad av frukostvin 2014-06-24 kl. 01:16.
Citera
2014-06-24, 03:30
Bannlyst
Visst kan man käfta på, men tro mig. Har man så lite i påsen som dig Klyban så är man en fattig man!

Men okay, kommer man med kött, så har jag inte en jävla aning om vad det är för nåt

Däremot lite kred till er som kan se vad som är en bringa, högrev och dylika grejer!
Senast redigerad av frukostvin 2014-06-24 kl. 03:37.
Citera
2014-06-24, 11:09
Bannlyst
Jag ska ärligt säga att jag var lite full i går. Att hålla på att tramsa som jag gjorde är inget som jag normalt gör.

Jag hoppas ingen tog illa upp av mina ev. fylleattacker...

Matlagning här i flashback, är en av få miljöer där man faktiskt kan lägga egot åt sidan, och försöka dela med sig av sina kunskaper. DePaul är en av de bästa på det, men även jag som inte är utbildad kock försöker dra mitt strå till stacken, och kanske ha lite små åsikter om hur man steker falukorv på allra bästa sätt!
Senast redigerad av frukostvin 2014-06-24 kl. 11:15.
Citera
2014-06-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostvin
Jag ska ärligt säga att jag var lite full i går. Att hålla på att tramsa som jag gjorde är inget som jag normalt gör.

Jag hoppas ingen tog illa upp av mina ev. fylleattacker...

Matlagning här i flashback, är en av få miljöer där man faktiskt kan lägga egot åt sidan, och försöka dela med sig av sina kunskaper. DePaul är en av de bästa på det, men även jag som inte är utbildad kock försöker dra mitt strå till stacken, och kanske ha lite små åsikter om hur man steker falukorv på allra bästa sätt!

Helt rätt. Överlag är det väldigt trevlig stämning i mattrådarna. Nu blir det väl lite raderat här för OT snart.

Nu när jag sitter vid datorn och pallar skriva mer kanske jag kan breda ut lite om trådens ämne som var revben.

Jag sågar egentligen inte alls det där med förkokning. Själv gjorde jag jämt så förr. De två nackdelarna med det är att man faktiskt kokar ur en massa godsaker ur köttet. Det är ju bara att smaka på buljongen så inser man att smaken måste ha lakats ur köttet. Den största nackdelen är dock att fettet inte blir lika mumsigt. Det finns olika sätt att möra kött och ett av dem är lång behandling vid lite högre temperatur. Det som sker är att köttets kollagen bryts ner till gelatin och köttet blir mycket mörare. Den mörningen kan göras på alla möjliga sätt och kokning är ett.

När man långlagar revben i ugn eller indirekt på grill (som man försöker pressa ner till kring 100-120°C) så smälter fettet långsamt och tränger in i köttet. Revben är ju en fin blandning av kött varvat med fett och då fungerar det här alldeles särdeles bra (även på fläsklägg är det kanon).

Sen finns det olika skolor på revben. I USA brukar man verkligen inte vilja ha dem sönderfallande möra och då räcker det med lågtempgrillning/rökning i runt två timmar. Ordentligt rubbat kött innan är perfekt och mot slutet penslar man på en glaze innehållande socker som karameliserar på ytan. Just tjockare revben tycker jag är bättre att köra ännu längre annars riskerar de att bli lite torra, vilket jag verkligen tycker sker om man förkokar dem i en timma för att sedan grilla yta på dem. Sen gillar vissa lite torrt kött, och det säger jag så klart inget om.
Citera
2014-06-26, 10:27
Medlem
Snabb uppföljning: Lagade det igår. Rubbade in den med en paprikabaserad kryddblandning jag gjorde för ett tag sedan, och kastade in i ugnen på drygt 100 grader. Den läckte lite mindre fett än jag trodde, så det gick inte direkt att ösa, men det blev riktigt gott tillslut ändå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in