Citat:
Ursprungligen postat av
Menar
Ja. Jag tycker att den som gör bäst jobb ska få bäst betalt.
Varför ska jag behöva arbetare hårdare för honom?
Ifall vi säger så här.
Ifall min bror bara klarar att ta 2 stenar och jag klarar 10.
När jag har tagit 2 stenar och jag sätter mig och väntar på honom, har jag rätt till det? Om inte, varför ska jag göra mer arbete än honom för samma pengar?
Jag använder stenar som ett exempel.
Ni är 2 st som har ett jobb att göra, lyfta 20 stenar från plats A. till plats B. Det kostar er x i energi.
På grund av hur du ser ut fysiskt så klarar du 12 stenar på mängden x. På grund av hur han ser ut fysiskt så klarar han 8 stenar på energimängden x. Resultat ni har bägge förbrukat samma mängd energi och ni har förflyttat 20 stenar tillsammans. Har du då rätt till mer betalt än han? Och kommer det lämna er bägge tillfredställda och nöjda med ert jobb?
Samma med andra jobb ex. sjukskötare. Du lägger 20 minuter till att hjälpa gubbe Z. att pissa, för att du gör detta lite mjukt och snällt med gubbe Z. som är lite ängslig av sig.
Din kollega gör detta raskt och effektivt på 10 minuter, men lämnar gubbe Z. lite ömklig och ledsen och inte helt färdigkissad. Ska hon då ha mer betalt?
Om du inför en regel om att folk ska få betalt efter prestation så kommer ofelbart dessa typer av avvägningar dyka upp, vem gör egentligen ett bättre jobb? Och du får en massa problem på halsen.
betydligt mer enklare blir det att köra som vi gör idag. Lika jobb lika lön oavsett vem du är och hur du jobbar. missköter du ditt jobb så blir du kickad, eller får byta jobb.