2014-06-21, 13:42
Medlem
Hej!

Jag ska äntligen sälja en bostadsrätt jag ägt under ett par år. Nyligen renoverade lägenheten för flera hundra tusen efter en skada, pengar som ersattes av mitt försäkringsbolag.

Vi leker med tanken att jag köpte min lägenhet för 1mkr och nu har renoverat utan rot(för det får man ej nyttja vid försäkringsärande) för 300tkr.
Försäljningspriset för min lägenhet är 1.3mkr. I vanliga fall skulle jag inte behövt skatta en krona då det inte är någon vinst.

Men eftersom jag fått ersättning för mina renoveringskostnader, kan jag räkna in dessa kostnader?
Och om jag kan det, gör man då något schablonavdrag som om jag skulle ha använt rot så jag ändå får skatta lite?

Tack för svar
Citera
2014-06-21, 15:53
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Hej!

Jag ska äntligen sälja en bostadsrätt jag ägt under ett par år. Nyligen renoverade lägenheten för flera hundra tusen efter en skada, pengar som ersattes av mitt försäkringsbolag.

Vi leker med tanken att jag köpte min lägenhet för 1mkr och nu har renoverat utan rot(för det får man ej nyttja vid försäkringsärande) för 300tkr.
Försäljningspriset för min lägenhet är 1.3mkr. I vanliga fall skulle jag inte behövt skatta en krona då det inte är någon vinst.

Men eftersom jag fått ersättning för mina renoveringskostnader, kan jag räkna in dessa kostnader?
Och om jag kan det, gör man då något schablonavdrag som om jag skulle ha använt rot så jag ändå får skatta lite?

Tack för svar

Nej du får bara dra av för kostnader DU har haft. Då det är ditt försäkringsbolag som betalat så har du inte heller någon kostnad att dra av.
Citera
2014-06-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej du får bara dra av för kostnader DU har haft. Då det är ditt försäkringsbolag som betalat så har du inte heller någon kostnad att dra av.

Fast det är ju mina kostnader, men sen har jag haft förnuft att ha betalt en försäkring(brf försäkring) som ersatt kostnaderna i efterhand.
Citera
2014-06-21, 20:27
Medlem
Goto10s avatar
Går att hitta på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/s...e80009228.html

Citat:
Har du fått försäkringsersättning för skada på bostaden får du inte avdrag för den del av förbättringsutgifterna som har täckts av ersättningen.
Citera
2014-06-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Går att hitta på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/s...e80009228.html

Tack för länken!

Hittade direkt nästa fråga..
Det står "Har du fått försäkringsersättning för skada på bostaden får du inte avdrag för den del av förbättringsutgifterna som har täckts av ersättningen."

Vad menas med förbättringsutgifter? Skiljer sig förbättringsutgifter och vanliga utgifter vid renovering?
Senast redigerad av KapitalistJavisst 2014-06-21 kl. 21:11.
Citera
2014-06-21, 22:07
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Vad menas med förbättringsutgifter? Skiljer sig förbättringsutgifter och vanliga utgifter vid renovering?

Det är bara ett byråkratord för det du kallar "vanliga utgifter", dvs arbete och material.
Samma sak alltså.
Citera
2014-06-22, 12:37
Medlem
Du kan yrka på avdraget , och blir det ifrågasatt har du väl kvar kvittona? Om det nu var så att försäkringsbolaget ersatt dig i efterhand och inte tog kostnaden direkt ?
Visserligen olagligt men väldigt liten risk att du blir påkommen, blir du det är det bara att betala!
Citera
2014-06-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Visserligen olagligt men väldigt liten risk att du blir påkommen, blir du det är det bara att betala!
Blir väl i så fall även ett skattepålägg på 40%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in