Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-24, 21:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Enligt AFs advokat så var det AF som larmade. Det framgår inte om AF gjorde detta genom att ringa 112 eller om det var hans kompis som han ringde till för att berätta att AA inte andades som i sin tur larmade 112. Men det fanns en hel del omständigheter som borde fått polisen tvivla på sin egen bedömning. Men tendentiöst nog valde polisen att följa sitt eget spår. Jag hoppas att AFs hudfärg inte hade betydelse för polisens bedömning. Här på Flashback har hans hudfärg haft enorm betydelse.

Det är skönt att veta att vi har trådens egen GW till ständigt förfogande, alltid redo att delge sina kunskaper. Har du eg. en endaste aning om hur polisen är tränade att agera i slika situationer eller nyttjar du bara din vänsteråkomma för att babbla?

Anmäl till alla instanser du kan hitta så vi säkert får belagt att han behandlades i enlighet med praxis?
Citera
2014-06-24, 21:19
Moderator
Hamilkars avatar
[quote=nantale|49330388]
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske en dum fråga, men ni som är duktiga på juridiken. Hur kan en person misstänkas för ett brott och därmed häktas utan att man har konstaterat att ett brott har begåtts? Räcker det med misstanke om att ett brott har begåtts för att häkta någon?

I det här fallet misstänktes en man för mord, men man visste inte om det var frågan om ett mord, det var inte konstaterat när mannen misstänktes. Någon?[/QUOTE

Enligt vad som kommit fram - jag tror det var AFs offentliga biträde som uttalade sig i Aftonbladet - så var det AF själv som larmade. AA försökte uppenbarligen också få hjälp av någon granne eller förbipasserande genom att ropa från fönstret. Märkligt att grannarna som hörde detta inte gjorde någonting. Jag undrar hur många tusen kronor de fått av kvällstidningarna för att anonymt berätta om sina iakttagelser.

När polisen kom var AA död, AF som befann sig lägenheten greps och anhölls för mord. Visst, om AA såg ut att ha gått en våldsam död till mötes, så var det inte så konstigt att AF anhölls. Men hur ofta stannar en GM på brottsplatsen och väntar på polisen, om han har en chans att fly, vilket AF hade. Såvitt jag har förstått så händer det bara i fall där GM vill bli gripen och då erkänner han också på en gång. AF erkände inte. Han berättade säkert för polisen vad som hade hänt. Jag förstår inte varför polisen inte ansåg att hans berättelse var lika mycket värd som polisens egen mordteori. Jag undrar om det hade varit möjligt att få till stånd en omedelbar preliminär obduktion för att få fram dödsorsaken.
Obduktionsprocessen gick ganska fort ändå. Jag tror tyvärr inte att det hade gått att göra så mycket fortare - max ett dygn. Killen hade naturligtvis en djävulsk otur, men jag har ändå en betydande förståelse för att polisen plockade in honom, trots de omständigheter du nämner. Nån som hade än mer djävulsk otur var nämligen flickan. De tillstånd som skulle kunna leda till till en spontan död på det vis som hon dog är extremt ovanliga hos en tonårstjej - ingenting som man öht räknar med.
Citera
2014-06-24, 21:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Enligt AFs advokat så var det AF som larmade. Det framgår inte om AF gjorde detta genom att ringa 112 eller om det var hans kompis som han ringde till för att berätta att AA inte andades som i sin tur larmade 112. Men det fanns en hel del omständigheter som borde fått polisen tvivla på sin egen bedömning. Men tendentiöst nog valde polisen att följa sitt eget spår. Jag hoppas att AFs hudfärg inte hade betydelse för polisens bedömning. Här på Flashback har hans hudfärg haft enorm betydelse.
Hans hudfärg hade betydelse för ett mycket litet fåtal användare i tråden, varav ungefär hälften resonerade enligt principen Det kunde man tro, det var en neger! och den andra halvan resonerade enligt principen Eftersom killen är svart, får det inte vara han som har anhållits. Jag är personligen ungefär lika lite imponerad av det intellektuella innehållet i båda förhållningssätten, men vill alltså betona att det överväldigande flertalet deltagare i tråden sket blankt i vad killen hade för hudfärg.
Citera
2014-06-24, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Obduktionsprocessen gick ganska fort ändå. Jag tror tyvärr inte att det hade gått att göra så mycket fortare - max ett dygn. Killen hade naturligtvis en djävulsk otur, men jag har ändå en betydande förståelse för att polisen plockade in honom, trots de omständigheter du nämner. Nån som hade än mer djävulsk otur var nämligen flickan. De tillstånd som skulle kunna leda till till en spontan död på det vis som hon dog är extremt ovanliga hos en tonårstjej - ingenting som man öht räknar med.

Tack för ett svar. Jag funderade lite på det här med misstankegraden mot honom. I och med att möjligheten fanns att någon annan person, t ex. en gärningsman kunde ha flytt från lägenheten, så borde misstankegraden mot den anhållne kanske endast sträckt sig till ett kan misstänkas? Han lär ju ha berättat sin version, och bara det faktum att han fanns kvar på platsen efter att ha tillkallat polis eller vad det nu var, och hur det gick till, så uppvisade han inga tecken på att vilja undanhålla sig. Jag förstår inte riktigt polisens bedömning.

Jag förmodar att en ambulans tillkallades eller iaf en läkare som konstaterade dödsfallet, någon sjukvårdspersonal borde ha sett att det inte fanns några synbara skador på kroppen, så hur kunde man misstänka att det var frågan om ett mord, och att den anhållne dessutom misstänktes mer än "kan misstänkas"?

Det är troligen som du säger, ett extremt ovanligt fall, jag klandrar inte den polis som bedömde saken, dock har den drabbade killen rättigheter som alla andra. Det är en sak som kan redas ut i efterhand. Min tanke är att polisen juridiskt sett kanske gjorde en felbedömning?
Citera
2014-06-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det är skönt att veta att vi har trådens egen GW till ständigt förfogande, alltid redo att delge sina kunskaper. Har du eg. en endaste aning om hur polisen är tränade att agera i slika situationer eller nyttjar du bara din vänsteråkomma för att babbla?

Anmäl till alla instanser du kan hitta så vi säkert får belagt att han behandlades i enlighet med praxis?

Eftersom Flashback inte är ett chattforum där vi kan tycka till om varandra så ber dig bara att läsa tråden. Där framgår det vad polisen hade - enligt media. Det framgår också varför många exempelvis jag som ju enligt dig är trådens egen GW, ifrågasatte hela mordet och- om mord hade skett - att polisen fått tag rätt GM. Man behöver bara kunna läsa, komma ihåg vad man har läst och ha normal intelligens för att komma fram till en slutsats.

Jag anmäler ingenting eftersom jag inte var anhållen för det påstådda mordet. Det är bara han som var ånhållen som kan anmäla.
.
Senast redigerad av nantale 2014-06-24 kl. 21:58.
Citera
2014-06-24, 21:35
Medlem
Signaturen OY med flera - skilj på anhållande och häktning.

"Anhållande är i svensk rätt en form av tillfälligt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande.

För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för brottet och om det är av synnerlig vikt att han tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning.[1]

Beslut om anhållande fattas av åklagare. Åklagaren ska göra häktningsframställan till tingsrätten senast kl 12 tredje dagen efter anhållningsbeslutet.[2] I annat fall ska den anhållne släppas på fri fot.

Häktning är ett straffprocessuellt tvångsmedel som kan användas för att under en längre tid frihetsberöva personer som är misstänkta för grövre brott."

20-åringen blev aldrig häktad. Istället släpptes han fri, så snart obduktionen var genomförd.

Källa: Wikipedia, "Frihetsberövande i Sverige"

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Frihetsberövande_i_Sverige
Senast redigerad av Martingal 2014-06-24 kl. 21:48.
Citera
2014-06-24, 22:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Tack för ett svar. Jag funderade lite på det här med misstankegraden mot honom. I och med att möjligheten fanns att någon annan person, t ex. en gärningsman kunde ha flytt från lägenheten, så borde misstankegraden mot den anhållne kanske endast sträckt sig till ett kan misstänkas? Han lär ju ha berättat sin version, och bara det faktum att han fanns kvar på platsen efter att ha tillkallat polis eller vad det nu var, och hur det gick till, så uppvisade han inga tecken på att vilja undanhålla sig.
Offret badar i blod, den misstänkte är totalt nedblodad och berättar en förvirrad och ytterst osannolik händelse som inte innefattar någon annan person, och heller inga spår av någon annan - det blir nog minst skälig misstanke så länge man tror att våld är inblandat
Citera
2014-06-24, 22:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag anmäler ingenting eftersom jag inte var anhållen för det påstådda mordet. Det är bara han som var ånhållen som kan anmäla.
Om du anser att anhållandet var felaktigt, är det rimliga att anmäla för tjänstefel, och det kan vem som helst göra, inklusive du.
Citera
2014-06-24, 22:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Är inte Flashback ett forum där alla har frihet att tycka till. På ABoK delar man med sig det man vet och man skriver sina teorier. Det finns ingen som helst anledning att bli personlig. Anser du att jag har fel i sak - skriv i så fall varför istället för att försöka förolämpa mig. Jag blir inte ledsen för att du inte tycker om mig.

Men testa då att låta folk tycka till i stället för att hacka på allt som inte passar din politiska övertygelse? När jag anser att du har fel i sak skriver jag det och har så gjort vid flera tillfällen.

Det var du som sa att FB inte är en chat och då får du finna dig i att jag betraktar ditt inlägg "Sant." som... chat. Beklagar att du tror att jag är ute efter att förolämpa dig, du skulle definitivt märka om det var mitt syfte.

Nog om detta. Såvitt jag kan bedöma har polisen agerat precis som den borde enligt omständigheterna. Att, som du gör, insinuera att de vägt in rasaspekter är däremot inget annat än förolämpande.
Citera
2014-06-24, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men testa då att låta folk tycka till i stället för att hacka på allt som inte passar din politiska övertygelse? När jag anser att du har fel i sak skriver jag det och har så gjort vid flera tillfällen.

Det var du som sa att FB inte är en chat och då får du finna dig i att jag betraktar ditt inlägg "Sant." som... chat. Beklagar att du tror att jag är ute efter att förolämpa dig, du skulle definitivt märka om det var mitt syfte.

Nog om detta. Såvitt jag kan bedöma har polisen agerat precis som den borde enligt omständigheterna. Att, som du gör, insinuera att de vägt in rasaspekter är däremot inget annat än förolämpande.

Rasaspekt tror i alla fall inte jag har vägts in, däremot har jag en känsla av ålder och könsaspekten. En 76 årig kvinna hade troligtvis inte anhållits misstänkt för mord. Det kan vi aldrig få ett svar på, men jag tror faktiskt att polisen gör en bedömning från person till person, bl a. mht kön och ålder. En sannolikhetsbedömning helt enkelt.
Citera
2014-06-24, 22:26
Medlem
Citat:
Rasaspekt tror i alla fall inte jag har vägts in, däremot har jag en känsla av ålder och könsaspekten. En 76 årig kvinna hade troligtvis inte anhållits misstänkt för mord. Det kan vi aldrig få ett svar på, men jag tror faktiskt att polisen gör en bedömning från person till person, bl a. mht kön och ålder. En sannolikhetsbedömning helt enkelt.

Men ska polisen bedöma en person med utgångspunkt av ålder och kön. Som jag tidigare skrivit så förstår jag att han blev gripen men att han anhölls på sannolika skäl för mord förstår jag inte.
Citera
2014-06-24, 22:28
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Offret badar i blod, den misstänkte är totalt nedblodad och berättar en förvirrad och ytterst osannolik händelse som inte innefattar någon annan person, och heller inga spår av någon annan - det blir nog minst skälig misstanke så länge man tror att våld är inblandat

De flesta (jag inkluderar mig i den skaran) förstår att det är så. Alldeles nyligen var det en äldre kvinna som dog i min hemstad Piteå, och maken anhölls som misstänkt ( (FB) Piteå: Kvinna hittad död - en frihetsberövad). När det gäller det fallet så är informationen sparsam, men dödsfallet avskrevs som "ej brott". Ett naturligt dödsfall.

I liknande oklara fall bildas snabbt två läger (förutom de skeptiska som inte riktigt räknas.. ): "DEN JÄVLA MÖRDAREN, var det en neger?" samt "Han är ju så himla snäll och har alltid varit trevlig mot mig. Han kan omöjligen ha gjort det! Polisen/åklagaren är svin.". Lite hårddraget..

Vad ska polisen göra när, som du så riktigt beskriver "Offret badar i blod, den misstänkte är totalt nedblodad och berättar en förvirrad historia"??? Fråga "har du tagit livet av henne?". Och om svaret då blir "nej", låta MGM gå iväg??? Eller ska polisen snabbt kolla på facebook, notera antalet "likes" och komma fram till att "det är en sjyst snubbe"?

Skilllnaden mellan gripande/anhållande/häktning verkar dessutom gå de flesta förbi..
Senast redigerad av cavalier 2014-06-24 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in