2014-06-20, 14:46
Medlem
Tjena, jag har köpt 70cc och nytt avgassystem till min Rieju Drac RR -05 och nu vill den inte starta. När man kickar tänder den till ibland men vill inte starta. Jag har även försökt att rulla igång den men den vill inte starta då heller. Kan det vara att den får för lite soppa? Eller bara att man måste justera förgasaren på något sätt? Jag såg att det fanns två skruvar i förgasaren, en närmast luftburken och en längre bort, vad är dom till för och kan det vara att man måste ändra lite på dom? Eller tror ni det kan vara nåt med tändstiftet att det är dåligt och man måste köpa nytt eller nåt? Nån som vet?
Citera
2014-06-20, 15:18
Medlem
korpulentgodings avatar
Börja med att kolla om du har fin gnista (jorda tändstiftet utskruvat i men isatt i tändhatten och kolla om det tänder som det ska). Är det gnista men den startar inte brukar det ofta vara problem med bränsletillförseln. Även originalförgasare bör funka på 70cc, dock bör du skruva upp och byta till större munstycke, borra upp luftburken, kolla så att plastpluggen i insuget är borta.. Är det en dellorto-förgasare?
Citera
2014-06-20, 15:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Get0sten
Nån som vet?
Hur ska vi kunna veta när du bara svamlar? du verkar inte ens ha grundläggande kunskaper i hur en motor fungerar, vad som sitter på eller vett att skriva ordentligt så det bästa vore om du sökte efter information om hur en förgasare fungerar och vad dom olika delarna gör, vad tändstiftets uppgift är och vad som behövs för att det ska fungera etcetera.
Citera
2014-06-20, 15:35
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Tjena, jag har köpt 70cc och nytt avgassystem till min Rieju Drac RR -05

Du behöver ha en större kolv och kolvringar också, annars går det inte alls. Dessutom verkar du ha glömt att köpa nytt huvudmunstycke?

Citat:
Jag såg att det fanns två skruvar i förgasaren, en närmast luftburken och en längre bort, vad är dom till för och kan det vara att man måste ändra lite på dom?

Dom är till för att motorn ska gå optimalt på tomgång, rör dom inte.

Citat:
Eller tror ni det kan vara nåt med tändstiftet att det är dåligt och man måste köpa nytt eller nåt? Nån som vet?

Tändstift ska inte gå sönder för att man byter avgasrör och cylinder. Men köp ett större huvudmunstycke, det löser nog problemet.
Citera
2014-06-20, 15:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Undra om ts ens har smort in cylindern med olja innan montering.
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Tändstift ska inte gå sönder för att man byter avgasrör och cylinder.
Går motorn varmare än tidigare kan tändstiftet överhettas och motorn spika sig till döds, sägs ibland att man ska gå upp ett nummer när cylindern byts.
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-06-20 kl. 15:45.
Citera
2014-06-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korpulentgoding
Är det en dellorto-förgasare?

Ja, det är en Dellorto PHBN 16 förgasare
Citera
2014-06-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Du behöver ha en större kolv och kolvringar också, annars går det inte alls. Dessutom verkar du ha glömt att köpa nytt huvudmunstycke?

Förlåt, mitt fel. Jag har köpt cylinderkit, alltså kolv, kolvringar, packningar, ALLT. Jag har även bytt munstycke till 100.
Citera
2014-06-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Undra om ts ens har smort in cylindern med olja innan montering.
Går motorn varmare än tidigare

Jo, jag oljade in cylinder och kolven vid montering. Motorn går inte alls, den vill inte starta.
Citera
2014-06-20, 22:07
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Jag har även bytt munstycke till 100.

Från vad? 80?
Citera
2014-06-21, 02:28
Medlem
Från 84, körde med urpluggat rör.