2014-06-26, 15:38
Medlem
Rebell4evers avatar
...ber om ursäkt för stavfelen
Citera
2014-06-26, 16:03
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
DET är faktiskt en fråga jag själv ställt mig...varför jagas "vita, patriarkala" män, när det inom islam är OERHÖRT patriarkalt och kvinnoförtryckande?? Är det inte hyckleri och feghet om något? Vita män är väl OERHÖRT mer jämnställda än Imanen Abbdullah från Afhganistan? Konstigt och ologiskt.....

Politisk korrekthet är inte logiskt. Ta bara t. ex. hijabuppropet där Gudrun Schyman och andra feminister poserade på bild med sjal på huvudet.

Anledningen till att feminister (och andra PK-människor) inte vill granska Islam är för att det idag anses vara "rasism" och "islamofobi".
Citera
2014-06-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Ni feminister kan ju börja med att visa samma huggtänder mot Islam och könsstympning som ni visar "patriarkatet" och västerländska män i nuläget. Gå in med era protester och högljudda demonstrationer, och använd lika mycket ilska mot detta som ni gör mot oss västerländska män. Det är nog det mest konkreta förslaget jag kan ge. Resten är upp till er, för det är ni som driver dessa frågor.

Och om ni nu tycker att förståelse och mun-till-mun är vägen att gå, varför applicerar ni inte detta på västerländska män? Varför vågar ni vara stora i käften mot oss men inte mot Islam?

Tackar för mig och lämnar denna tråd. Har sagt allt jag vill säga och orkar inte upprepa mig igen.

Men tänk nu lite. På vilket sätt skulle det praktiskt hjälpa menar du att feministerna i lilla Sverige skulle börja skrika om detta i offentlig media i Sverige?
Där det har effekt är i dessa länder där detta sker och ev. den lilla grupp det gäller som kommit hit till Sverige, tror du den gruppen sitter på twitter, facebook, media etc. och lyssnar till feminister?
Några kanske, men vet du tror inte det skulle hjälpa speciellt mot det krav de känner på sig från hemlandet. 99% av Sveriges befolkning är emot könstympning på småtjejer, finns därför ingen större vits gå runt med plakat och protestera mot detta fenomen. Hade det varit lagligt, ingen "fråga" etc. etc så då kanske.

Och?? Ska det alltså enbart vara feminister som ska "driva" denna fråga? Handlar om grov misshandel, fysisk stympning av människor, små barn i vissa fall och du tycker det enkom är en feministisk fråga?
Citera
2014-06-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasTiger
F! vägrar ta ställning när islam kommer på tal. De säger att det inte är deras jobb att ta ställning. Att ingen kan kräva av F! att de ska tycka en massa saker om "andra kulturyttringar". Så de kommer med någon kass bortförklaring att det är typ DO som ska ta ställning. Men det går så klart bra att ta ställning emot allt som svenskar gör.

F! är ett skämt rakt igenom.

Om det är fallet så varför var de så noga med att iklä sig Hijab när den falska misshandeln ägt rum?
Citera
2014-06-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Och?? Ska det alltså enbart vara feminister som ska "driva" denna fråga?

Ska och ska? Den här tråden bör väl mest ses som valupplysning. Känns kvinnorfrågor viktiga för dig, så rösta inte på fienden. En del har säkert fått för sig (blivit lurade till) det motsatta.
Citera
2014-06-26, 18:27
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Gällande den här lilla diskussionen om ifall det inte är så att skulden på övriga partier borde vara lika hård som den är på F! finns det en del att säga. Här är min syn på de olika partiernas skuld.

Att sd inte kommer med några konstruktiva förslag är visserligen någonting som de kan kritiseras för, men å andra sidan är det ingen som tar dem på allvar som ett parti som bryr sig om jämställdhet i alla fall. Sds politiska skuld här är dock förmodligen den minsta av alla riksdagspartier eftersom de aldrig haft något politiskt inflytande i Riksdagen. Sd har dock till viss del en lösning eftersom de vill kasta ut och stänga dörren för de människor som beter sig såhär. Problemet där är dock att det inte nödvändigtvis hjälper flickorna själva eftersom inte heller de får någon fristad.

Alliansen har naturligtvis den största skulden av alla. Att detta inte diskuteras här har dock att göra med att just denna tråd ligger i jämställdhetsforumet. Det finns dock en annan tråd i I0I-forumet där jag har tolkat det som att Reinfeldt och hans gäng hängs ut. Nästan lika stor skuld har vänsterpartierna då de satt vid makten fram till 2006 och inget av dessa partier verkade bry sig om problemet då heller. Hit hör vänsterpartiet. F! har visserligen aldrig haft någon regeringsmakt så de kan inte dömas ut av denna anledning. Däremot har GS (i praktiken) haft det. Under den tiden hon var företrädare för vänsterpartiet.

F!s skuld är därför absolut inte större än något annat parti, men det innebär inte att de inte förtjänar att kritiseras. Dessutom finns det extra anledning att syna dem i den här sortens frågor. Dels på grund av att de påstår sig vara det främsta alternativet för jämställdhet och kvinnors rättigheter, och dels på grund av att de betett sig väldigt undanfallande mot kvinnobrott som begås av vissa utländska kulturer. Men som sagt. När vi hänger ut feministerna så får vi inte heller glölmma att nästan samtliga av de övriga partierna (läs åtminstone alla som varit delaktiga i en riksdagsmajoritet under de senaste decennierna) även de förtjänar att hängas ut.
Citera
2014-06-26, 21:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Men tänk nu lite. På vilket sätt skulle det praktiskt hjälpa menar du att feministerna i lilla Sverige skulle börja skrika om detta i offentlig media i Sverige?
Där det har effekt är i dessa länder där detta sker och ev. den lilla grupp det gäller som kommit hit till Sverige, tror du den gruppen sitter på twitter, facebook, media etc. och lyssnar till feminister?
Några kanske, men vet du tror inte det skulle hjälpa speciellt mot det krav de känner på sig från hemlandet. 99% av Sveriges befolkning är emot könstympning på småtjejer, finns därför ingen större vits gå runt med plakat och protestera mot detta fenomen. Hade det varit lagligt, ingen "fråga" etc. etc så då kanske.

Och?? Ska det alltså enbart vara feminister som ska "driva" denna fråga? Handlar om grov misshandel, fysisk stympning av människor, små barn i vissa fall och du tycker det enkom är en feministisk fråga?
Genomgående i tråden är att man undrar varför F! inte reagerar.

Vad det gäller reaktion sett ur ett allmänt perspektiv så tror jag att det ger:
- upplysning om det rent förkastliga
- upplysning om hur vi ser på detta och vad som gäller i Sverige
- stöd till de som inom de grupper där offer (befintliga och presumtiva) finns är motståndare till vidrigheterna
- stöd till de i dessa grupper som är tveksamma till vidrigheterna men som av olika anledningar inte vet vilket ben de ska stå på

Vore det inte bättre att du i stället för att vara här och bjäbba emot i stället försökte göra lite nytta för de utsatta? Det enda du åstadkommer här är att göra oss ännu mer tveksamma till feminismen.
Citera
2014-06-27, 11:40
Medlem
F! representerar inte de som röstar på dem. Verkar väl solklart vid det här laget.
Det folk inte tycks inse är dock att inget parti klarar av att representera en normal människa.

Jag testade just valkompassen. Till att börja med måste jag acceptera ett gäng förvalda frågor som måste intressera mig politiskt. Självklart finns det andra frågor som är betydligt viktigare för just mig, men även om jag accepterar dessa och försökte följa kompassen så gott som möjligt, så kom INGET parti upp till bättre än 58%.

58% !!!

I fall jag röstar, måste jag alltså acceptera att min representant till 42% bajsar i vad jag tycker och tänker!

Det är är helt absurt! Lägg till att alla politiker dessutom ljuger som fan, för att fiska röster.

Snälla! Kan vi inte lägga ner det här med representativ demokrati snart, och skapa riktig demokrati?
Citera
2014-06-28, 11:30
Medlem
Har precis lyssnat på radioprogrammet Medierna, på P1. Det fanns ingen skolklass med 30 könstympade flickor. Det fanns inte heller flickor födda i Sverige som skulle ha könsstympats på sommarlovet etc. Vad som fanns var en grupp nyanlända flickor från Somalia och Eritrea som gick i samma skola - eller ''grupp'' - och som var könsstympade. Den sensationella ''upptäckten'' lockade hit även utländska journalister som nu kritiserar svenska media. Man behöver inte bluffa för att sätta fokus på könsstympning.
Citera
2014-06-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Har precis lyssnat på radioprogrammet Medierna, på P1. Det fanns ingen skolklass med 30 könstympade flickor. Det fanns inte heller flickor födda i Sverige som skulle ha könsstympats på sommarlovet etc. Vad som fanns var en grupp nyanlända flickor från Somalia och Eritrea som gick i samma skola - eller ''grupp'' - och som var könsstympade. Den sensationella ''upptäckten'' lockade hit även utländska journalister som nu kritiserar svenska media. Man behöver inte bluffa för att sätta fokus på könsstympning.
men var det inte ens en grupp i storleken "klass"?
Citera
2014-06-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
men var det inte ens en grupp i storleken "klass"?

Ja, men tjejerna gick inte i samma klass. Så det var ingen muslimsk friskola och ingen ''flickklass'' .Könsstympning är en brutal sed som skadar offret väldigt mycket men att medierna släpper ut en ''nyhet'' av detta slag skadar det seriösa arbetet mot denna sed, och kan bara hända i Sverige. Om jag går till mina barns kommunala skola, i synnerhet till någon av förberedelseklasserna, eller till de somaliska modersmålsgrupperna så kommer jag att ''upptäcka'' att alla nyanlända flickorna är könsstympade. Jag kommer att göra denna ''upptäckt'' genom att fråga flickorna om de är könsstympade eller inte. Men eftersom vi redan vet att ca 97-99 procent av flickorna i Somalia könsstympas när de är 3-7 år gamla och att i Eritrea könsstympas ca 93 procent av flickorna och i ännu yngre ålder så skulle jag inte ens bry mig om att ställa denna fråga till de nyanlända flickorna. Utan bara informera dem om att det finns hjälp att få.
Citera
2014-06-28, 16:43
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag tror inte någon här är en del av F!, sannolikt inte ens någon av de som normalt stormar om saker, att svara på varför andra personer inte gör något specifikt kan naturligtvis bara bli gissningar.

Om man ska försöka svara ärligt på frågan alla ställer här så tror jag att "stormen" uteblev eftersom det inte var ett helt enkelt fall. Det fanns klara offer men inte alls lika säkert vilka som var förövare, jag är inte förvånad att man inte kritiserar enskilda personer för att de följer sederna i sitt hemland, det verkar vara svårt att komma undan. Förmodligen är att man inte vill slå "nedåt" också en del i det hela, samt att det behövdes mer information. Vad är det man skulle ha sagt? Fördöma könsstympning?, det är verkligen att slå in öppna dörrar men visst det hade man kunnat göra. Det hade förvånat mig om det hade fått någon medial uppmärksamhet. Begära hårda straff i de aktuella fallen? tja, fast det går inte ens att åtala så det hade varit meningslöst. Begära lagändring så att det går att straffa i såna här fall? Det tror jag inte ens man vill ha, jag vill det inte. Kräva obligatoriska, regelbundna gynundersökningar på flickor från länderna i riskzonen? Det är också tveksamt och inte förenligt med diskrimineringslagen.

Men det är klart att det åtminstone ser ut som att det hade funnits ett värde för F! att försöka få till en offentlig debatt om fenomenet eftersom de är det enda parti som har nya förslag om åtgärder (om de åtgärderna sen är konkreta nog att vara stolta över kan man undra, som bäst är det "Fi ska verka för att Socialstyrelsen får i uppdrag att ta fram en ny handlingsplan mot könsstympning, med fokus på förebyggande insatser.", m a o vet man inte vad man ska göra åt det).

Jag tycker inte det är självklart att F!, eller någon annan, hade något att vinna här. Jag är väldigt sällan besviken på att media/twitterstormar uteblir (det skulle väl i så fall vara de uteblivna protesterna mot behandlingen av Jonas Falk/Oredsson, där hade jag gärna sett större engagemang).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in