• 2
  • 3
2014-06-20, 20:53
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasker
Jag skulle ha valt C30 utan att blinka på grund av;
  • Säkerhet - C30 är en säker bil och hur man än vrider och vänder på det är 407 mindre säker
  • Komfort - C30 har klassledande stolar och är en tyst bil i klassen
  • Förbrukning - En C30 med drivE motor är mycket, mycket snål
  • Begpris - Visst är den lite dyrare nu, men den behåller värdet över tid på ett helt annat sätt än vilken fransk bil som helst

Det var mina 5 cent. Lycka till med bilköpet och hoppas du blir nöjd vilken bil det än blir.
Nja, jämfört med samma årsmodeller är det ganska jämt skägg säkerhetsmässigt, i alla fall enligt Euro NCAP. Komfort, visst har C30 bra stolar, men det är fortfarande en mindre bil och även om den är tyst för klassen så vet i sjutton om den slår 407:an, kanske, men inte helt givet. Förbrukning, inte en susning, men det var väl en diesel TS letade efter? C30 kanske håller värdet bättre över tid, men ingången är också högre och den börjar bli hopplöst gammal som modell, så jämt skägg där, men aningens fördel för C30.
Citera
2014-06-21, 10:50
Moderator
Värdeminskning lär det vara C30 som drar kortaste strået, 407 har ju liksom redan tappat det mesta. Säkerhetsmässigt så är ju 407 en rejält mycket större bil, så även om den inte hade lika hög nivå på säkerheten så vinner den på sin storlek.
Komfortmässigt så har 407 väldigt hög komfort, det enda som Volvon eventuellt kan vara bättre på är stolarna, i övrigt har den inget att komma med mot 407. 407 är tystare och har bättre fjädringskomfort, inget tvivel om saken.
Vad det gäller förbrukningen så är det ju redan avhandlat, men visst förlorar 407 den ronden, det är ju samma motorer och där ligger ju storleken 407 i fatet. Men det skiljer inte några mängder. Om C30 2.0D ligger på runt 0,5 så tar 407 kanske 0,55.
Citera
2014-06-21, 18:25
Medlem
Pyrethis avatar
FLASHBACK NI ÄR KANON

Läser alla svar och det är fantastiskt att ni har humor!
Fortsätt gärna att fylla på med argument och kom med andra förslag.
ALLT uppskattas och tas in med stora öron(ögon)

Hoppas ni alla hade en bra midsommar och att ni uppskattar denna tråd!

Många hälsningar
Citera
2014-06-21, 23:26
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrethi
FLASHBACK NI ÄR KANON

Läser alla svar och det är fantastiskt att ni har humor!
Fortsätt gärna att fylla på med argument och kom med andra förslag.
ALLT uppskattas och tas in med stora öron(ögon)

Hoppas ni alla hade en bra midsommar och att ni uppskattar denna tråd!

Många hälsningar
Vi uppskattar tråden först när du berättat varför du väljer mellan två så udda vagnar. Innan du gjort det så hatar vi tråden, den är inte värd att bemöda sig i innan du tagit bladet från munnen. Seriöst, du väljer alltså mellan en 407:a och en C30?! Varför då? I vilken prisklass?
Citera
2014-06-22, 10:04
Medlem
traskers avatar
Läs lite begagnattester på webben så bildar du dig lättare en uppfattning.

Detta citat gällande 407 finns i Auto Motorn & Sport.

"Det låga betyget i nöjdhet har sin grund i bilens bristande kvalitet. Lampor går sönder, småskrammel och andra missljud kommer och går. Spökande fönsterhissar med eget liv och problem som uppstår under det kalla halvåret tyder på att fransken inte riktigt klarar av den svenska vintern. "...man får klappa bilen på morgonen och hoppas att man kommer fram", skriver Richard Karchman."

"Verkstadsbesöken blir för några vanligare "...tretton besök på två år", skriver Martin som nu hoppas kunna häva hela köpet. Men trots upprepade reparationer får serviceupplevelsen gott betyg."

http://www.automotorsport.se/artikla...-tycker-agarna

Medan man om C30 kan läsa;

"Främst är det driftsäkerheten som överraskar positivt. Volvo har inte skämt bort sina köpare med problemfria bilar men man har verkligen gjort jobbet rätt med C30. Inga barnsjukdomar så här långt. Inga allvarliga fel överhuvudtaget verkar det som. Faktum är att lejonparten av de som ägartestat sin bil på vår sajt inte drabbats av ett enda problem med sin bil."

http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/081307.pdf
Senast redigerad av trasker 2014-06-22 kl. 10:09.
Citera
2014-06-22, 11:39
Medlem
Peggan brukar väl inte klara besiktningen så bra heller.

Nedan ser ni Bilprovningens lista över de sämsta bilarna enligt hur de klarat sig:

Botten (andel modellrelaterade fel i procent)

Mini Cooper 11 %
Renault Mégane Kombi Diesel 12 %
Citroen C2 Halvkombi 12 %
Renault Laguna Kombi 12 %
Nissan Primera Halvkombi 12 %
Peugeot 407 Halvkombi 12 %
Peugeot 407 Kombi 13 %
Bmw X5 Suv Diesel 13 %
Chrysler Grand Voyager MPV 17 %
Volvo XC90 Suv 21 %
Chrysler Voyager MPV 22 %
Volvo XC90 Suv Diesel 25 %
Chrysler Voyager MPV Diesel 27 %
Renault Espace MPV 30 %
Renault Trafic 32 %
Citera
2014-06-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Hur kan du ha köpt en 407a 1999 när den började säljas 2005?
Nu ber jag om ursäkt, jag har en Peugeot 406, ej 407. Sorry
Citera
2014-06-22, 14:11
Medlem
Jag har en C30 och är kanon nöjd med bilen, ägt den drygt 2 år och kört ca 4000 mil utan problem, har inte prövat en 407 men när jag köpte min C30 jämförde jag med både A3 och BMW 1 serie och då valde jag C30, som sagt kanske ingen familjebil men dock en riktigt fin bil i sin storlek och gillar man designen på C30 så är det en klockrent bilköp, verkar också hålla högre kvalité än sina syskonbilar V50 och S40
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in