• 1
  • 2
2014-06-20, 00:28
Medlem
Pyrethis avatar
Hej!

Ska göra ett bilköp nu i juli och har otroligt svårt att bestämma mig och har hört med
Massor av människor om råd.
Nu får helt enkelt Flashback avgöra mitt köp av bil.

Har vägt många för och nackdelar med Peugeot 407 och Volvo c30

Bilen kommer användas i min tjänst en del, jag kommer även att pendla längre
Sträckor i mellan åt. diesel är alltså det jag kommer satsa på.
Komfort är a och o.
Jag struntar i om bilen är snygg eller inte utan jag vill bara pt det praktiska.

Dela gärna med er av era erfarenheter av respektive bilar!

Mvh
Citera
2014-06-20, 00:33
Medlem
Polyklorfenols avatar
Vad kommer du att göra för övrigt, utom att pendla? Den ena är en STOR bil, den andra en liten.

Naturligtvis får du bättre bränsleekonomi med c30'n.
Citera
2014-06-20, 00:41
Medlem
Pyrethis avatar
Jag vet att storleken skiljer sig men de är båda bra komfort bilar och enligt recensioner så drar de snarlikt i bränsle. Jag är själv tillsammans med min sambo, vi bor utanför en större stad utan kommunikationer till centrum.
Så vardagliga ärenden, en del pendling.
Citera
2014-06-20, 00:46
Medlem
Behems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrethi
Hej!

Ska göra ett bilköp nu i juli och har otroligt svårt att bestämma mig och har hört med
Massor av människor om råd.
Nu får helt enkelt Flashback avgöra mitt köp av bil.

Har vägt många för och nackdelar med Peugeot 407 och Volvo c30

Bilen kommer användas i min tjänst en del, jag kommer även att pendla längre
Sträckor i mellan åt. diesel är alltså det jag kommer satsa på.
Komfort är a och o.
Jag struntar i om bilen är snygg eller inte utan jag vill bara pt det praktiska.

Dela gärna med er av era erfarenheter av respektive bilar!

Mvh

Peugeot 407 utan tvekan!
Citera
2014-06-20, 00:49
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om komfort är vad du sätter som prio ett, så kör på Peugeot. Deras fjädring brukar vara mums.
Citera
2014-06-20, 00:56
Medlem
Volvo har ju erkänt bra säten iaf!

Det låter som läge för provkörning för att se vad du gillar!

Tänk på ljudnivån också förbannat drygt med bilar som lever satan!
Citera
2014-06-20, 01:03
Medlem
-defekt-s avatar
Här gäller gyllene medelväg, lägg pengarna på en golf i samma prisklass, gärna med 1.8t så får du lite mer utrymme vad c30 erbjuder och lite mindre komfort vad 407 ger. Men ändå lite sport känsla.
Citera
2014-06-20, 01:56
Medlem
Sandalwoods avatar
Jag skulle vilja säga C30, min morsa har den brukar låna den då och då, fett najs! Rekommenderar, men ingen porsche eller ferrari dock!
Citera
2014-06-20, 03:41
Medlem
revodnebs avatar
Franska bilar = NEJ, rent generellt...
Citera
2014-06-20, 08:03
Moderator
Det är ju som folk påpekat, väsensskilda bilar. C30 är liten och trång men med vad jag förstått bra känsla. 407 är ett landsvägslok.
Men 407 har dragits med en del problem, inte så mycket allvarliga men mycket småproblem. De kan t.o.m vara så illa att det är Peugeots sämsta bil på länge.
Med det sagt så finns det ju många som är nöjda med sina 407r.

Jag skulle faktiskt kollat på Citroën C5 istället, i grunden samma teknik som 407, ännu mer komfortabel med rätt motoralternativ (gasfjädring) och minst lika prisvärd.
Citera
2014-06-20, 09:56
Medlem
Megaforces avatar
407an är inte så eftertraktad vilket gör den billig i inköp jämfört med C30. Men C30 är klart mycket bättre som pendlingsbil eftersom den är byggd för det från början med låg förbrukning på motorväg. 407 drar ca 20% mer, men eftersom den är billigare i inköp så tar det lång tid innan man tjänar in den summan på en C30.
Citera
2014-06-20, 10:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
407an är inte så eftertraktad vilket gör den billig i inköp jämfört med C30. Men C30 är klart mycket bättre som pendlingsbil eftersom den är byggd för det från början med låg förbrukning på motorväg. 407 drar ca 20% mer, men eftersom den är billigare i inköp så tar det lång tid innan man tjänar in den summan på en C30.
20% mer, vad baserar du det på? Särskilt vid landsvägskörning och pendling lär det inte skilja så mycket.
Sitter samma motorer i dieselvarianterna av dem och 1,6HDi går snålt i 407 med. Går att köra på runt 0,5 om man är snäll, en C30 går säkert lite billigare men knappast 20% billigare.
2,0 samma sak där, givetvis är en större bil törstigare i genomsnitt, men vid landsvägskörning skiljer det inte så mycket och knappast några 20% i medelförbrukning heller.

Enligt en snabb koll på totalmedlet på spritmonitor så skiljer det ca 15% modellerna emellan. Det lär som sagt vara mindre på landsväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in