• 3
  • 4
2005-08-25, 00:22
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Hmm... När det är DU som håller med så kommer jag på mig själv med att undra om det är något fel på henne som jag lyckats missa? Nån mental defekt eller uttalad vänsterfanatism som jag inte hört talas om...

// Roger P.

haha! Nej, inte vad jag vet. Jag tycker bara hon är förjävla söt/vacker, fina ögon, leende osv. En riktig "fuck doll" så att säga. Dock måste hon ju nästan ha lite kulturslyna i sig om hon sysslat med teater. Det säger ju nästan sig självt.
Citera
2005-08-25, 02:46
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Borde inte frågeställningen vara: Så länge Colin Nutley gör film så finns Helena Bergström?
Så är det nog. Men Colin och Helena utgör ju bara ett av många exempel på en tradition som är både klassisk och legitim vid det här laget. Kända regissör & leading lady-par som man kommer att tänka på är t.ex:

Jean-Luc Godard & Anna Karina
Claude Chabrol & Stephane Audran
Luc Besson & Milla Jovovich
Clintan & Sondra Locke och många, många andra.

Regeln är väl typ: så länge det funkar så är det ok. Överhuvudtaget är det ett vanligt grepp bland Auteur-regissörer att omge sig med samma krets av skådisar i film efter film.

Hur det svenska folket låter sig duperas, gång efter gång, när det gäller Colin-Helena är dock för mig en gåta.
Citera
2005-08-25, 03:45
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim
Så är det nog. Men Colin och Helena utgör ju bara ett av många exempel på en tradition som är både klassisk och legitim vid det här laget. Kända regissör & leading lady-par som man kommer att tänka på är t.ex:

Jean-Luc Godard & Anna Karina
Claude Chabrol & Stephane Audran
Luc Besson & Milla Jovovich
Clintan & Sondra Locke och många, många andra.

Regeln är väl typ: så länge det funkar så är det ok. Överhuvudtaget är det ett vanligt grepp bland Auteur-regissörer att omge sig med samma krets av skådisar i film efter film.
Hur får du in Luc och Milla där? De har gjort två filmer tillsammans, en där de blev ett par och en där de slutade vara det. Luc och Jean Reno däremot har gjort sex filmer som regissör och skådis. Colin och Helena har gjort 10, Claude och Stephane 25. Det är ju viss skillnad.

Men nu var ämnet Helena, och även om jag inte är så förtjust i just hennes prestation måste jag ta filmen Black Jack i försvar, det är en film att älska.
Citera
2005-08-25, 12:59
Medlem
jean-wims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Hur får du in Luc och Milla där? De har gjort två filmer tillsammans, en där de blev ett par och en där de slutade vara det.
Ja, men jag hade svårt att hitta namn som gemene man känner till.
Luc och Milla är ju också ett bra exempel på när det inte lyckas. De två filmerna var ju närmast fiaskon för Besson och han insåg väl till slut själv att Milla inte höll måttet.
Citera
2005-08-25, 14:35
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jean-wim

Ett av dom få par som funkar är Roman Polanski och hans fru Emmanuelle Seigner. Dom har gjort tre filmer tillsammans. Det kanske funkar för att han inte vill ge henne alltför stor plats. Jag tyckte hon funkade väldigt bra i Ninth Gate till exempel. Rent generellt så blir resultatet av samarbetet mellan regissör och fru/huvudrollsinnehavare aldrig särskilt bra. Det brukar bli väldigt mycket voyeurism och regissörens totala förälskelse i sin musa. Själva innehållet i filmen brukar gå förlorat på vägen.

Å andra sidan kan en sexuell spänning eller attraktion mellan regissör/kvinnlig huvudrollsinnehavare bli väldigt dynamisk och leda till bra resultat. Hitchcocks förälskelse i Grace Kelly och alla hennes eftterträdande look-alikes, eller Quentin Tarantinos fetich för Uma Thurmans anklar. Jag antar att så fort regissören får nuppa lite så är det kört.
Citera
2005-08-25, 14:40
Medlem
plagueiss avatar
Citat:
Quentin Tarantinos fetich för Uma Thurmans anklar. .
Tror den feichen är lite mer global dock tänker mest på Bridget Fonda som "Surfer Girl" Melanie i Jackie Brown. Regissörer får oftast favoritskådespelare. Cohen kör sitt gäng och Tarantino har några han brukar använda. Finns fler exempel. Kubrick är väl ett undantag? Har han använt någon skådespelare i mer än en av hans filmer? Fast Bergström känns verkligen som ett extrem fall som favorit
Citera
2005-08-25, 14:46
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plagueis
Kubrick är väl ett undantag? Har han använt någon skådespelare i mer än en av hans filmer?

Kubrick har återanvänt ganska många av sina skådespelare, dock mest biroller. Kolla upp så får du se. Han hade en regular cast på mist en handfull, kanske upp till ett dussin skådisar som var med i flera filmer.

Angående Tarantino är det ju ganska uppenbart att han har en fling för Thurman, men jag tror inte hon är intresserad av honom på det sättet, som det brukar heta.
Citera
2005-08-25, 14:54
Medlem
plagueiss avatar
Citat:
Kubrick har återanvänt ganska många av sina skådespelare, dock mest biroller. Kolla upp så får du se. Han hade en regular cast på mist en handfull, kanske upp till ett dussin skådisar som var med i flera filmer.

Angående Tarantino är det ju ganska uppenbart att han har en fling för Thurman, men jag tror inte hon är intresserad av honom på det sättet, som det brukar heta.

Jo tänkte mer på huvudroller men ok (1-0 till dig).
Hittade en intressant iallafall.
Philip Stone:
"Was the only actor to appear in three successive Stanley Kubrick films. He appeared in A Clockwork Orange (1971), Barry Lyndon (1975) and The Shining (1980)."

Intressant att flera av Tarantinos favos gör mini roller ibland typ Samuel L Jackson i Kill Bill och True Romance och Steve Buscemi i Pulp Fiction.
Nej jag tror inte Uma heller är intresserad av honom på det sättet. Hoppas inte det iallafall

Måste också erkänna att Black Jack är rätt så rolig fast Bergström är knappast bäst i den. Reine Brynolfsson är riktigt bra i den.
Citera
2005-08-25, 14:58
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plagueis
Jo tänkte mer på huvudroller men ok (1-0 till dig).
Hittade en intressant iallafall.
Philip Stone:
"Was the only actor to appear in three successive Stanley Kubrick films. He appeared in A Clockwork Orange (1971), Barry Lyndon (1975) and The Shining (1980)."

Joe Turkel spelade med i tre filmer. Kirk Douglas spelade huvudrollen i två filmer på raken. (Dock var ju Spartacus inte Kubricks eget projekt från början, utan Douglas frågade Kubrick om han ville ställa upp när regissören fick sparken.) Peter Sellers spelade med i två filmer på raken. Osv, osv.
Citera
2005-08-25, 15:17
Moderator
Evil Eds avatar
Jag tycker Helena är helt okej, men man tröttnar ju på hennes upprepade roller i Collin-filmer. Men det finns väl fler svenska skådespelare som ständigt upprepar sig.

Helena är dessutom snygg och har läckra bröst.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in